GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim! Mielőtt bárki félreértené, sietek eloszlatni a kétségeket, hogy továbbra sem rendelkezik hazánk tengerparttal, ennek ellenére azért külkereskedelmének jelentős részét a tengeren bonyolítja. (Zaj. - Az elnök csenget.) Mindezekre tekintettel a tengeren fuvarozott áruk épségének megóvása elsőrendű nemzetgazdasági érdekünk.

A merülésvonalakról szóló nemzetközi egyezmény kötelező normákat állapít meg a hajózásbiztonsági szempontból megengedhető legnagyobb merülésre, illetve a megengedhető legkisebb, vízből kiemelkedő oldalmagasságra. Ezek az előírások az élet- és vagyonbiztonság fokozott védelmét szolgálják. Az egyezményben foglaltak megtartása elengedhetetlen feltétel ahhoz, hogy a magyar lobogó alatt közlekedő hajók igénybe vehessék az Európai Unió vizeit és kikötőit. Egyúttal eleget teszünk a tengerhajózást érintő szabályozás terén jogharmonizációs kötelezettségeinknek is.

Az Országgyűlés az 1988. évi jegyzőkönyvhöz (Folyamatos zaj. - Az elnök csenget.) való csatlakozásról már a múlt év novemberében határozatot hozott. Egyidejűleg felhívta a kormányt, hogy a csatlakozás hatálybalépését követően terjessze az Országgyűlés elé a merülésvonalakról szóló 1966. évi nemzetközi egyezmény egységes szerkezetbe foglalt szövegének kihirdetéséről szóló törvényjavaslatot. Csatlakozási okiratunk letétbe helyezése 2003. április 17-én megtörtént. Az egységes szerkezetbe foglalt, módosított egyezmény a Magyar Köztársaságot érintően ez év július 17-én lépett hatályba.

A hatályos jogszabályok szerint nemzetközi szerződést törvénnyel szükséges kihirdetni, ezért kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a beterjesztett törvényjavaslatot elfogadni, és a merülésvonalakról szóló nemzetközi egyezmény egységes szerkezetbe foglalt szövegének kihirdetését támogatni szíveskedjék.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage