SIMON GÁBOR, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Képviselőtársaim! Egy nagyon fontos és a magyar postapiac és a postai tevékenység szempontjából alapvető törvény tárgyalását kezdtük meg a mai napon, és szeretném az elmúlt hetek vitájához kapcsolódva, az előbb elhangzottakhoz is egy kicsit átkötésként hozzátenni, hogy ez a jogszabály, ez a javaslat a postai tevékenységről, a postai piac szabályozásáról szól, és nem elsősorban a Magyar Posta Rt. belső életéről. Természetesen a törvénynek részese, hiszen a Magyar Posta Rt. ilyen értelemben mint egyetemes szolgáltató részese a törvénynek, de ez nem a Magyar Posta Rt.-ről, hanem a postapiacról és a postai tevékenységről szóló törvény.

Amikor két évvel ezelőtt, 2001-ben a hatályos hírközlési törvény javaslata a tisztelt Ház elé került, a postás szakma képviselőihez és sok postai dolgozóhoz hasonlóan mi, politikusok többen meglepődtünk, hogy az akkori kormány megszüntetni kívánja a postatörvényt, és azt a távközléssel egyesítve kívánja az Országgyűléssel elfogadtatni. Meglepő volt a döntés, mivel nemcsak a magyar hagyományokkal szakított, hanem a nemzetközi gyakorlattal is. Már akkor látható volt, hogy a postai és a távközlési ágazat szabályozása nem közeledik olyan mértékben egymáshoz, hogy az ágazati törvények egységes törvénnyel való felváltása ezt indokolná. Megjegyzésem, nem indokolta a következő időszak azt a várakozást, amely a posta és a távközlés konvergenciájában testesült meg.

Az előttünk lévő, a postáról szóló törvényjavaslat nemzetközi mércével mérve is korszerű szabályozási keretet biztosít a postai ágazat fejlődésének. Mondom én ez azért, merthogy azt olvassuk ki a törvényjavaslatból, hogy ez egy részletesebb, korszerűbb, áttekinthetőbb szabályozás, hogy ez a törvény növeli az ágazat súlyát, amely nemzetgazdasági érdek, mindannyiunk - politikai pártállástól függetlenül - közös érdeke, és biztosítja azt az európai uniós jogharmonizációt, amelyben Magyarország a jövő évtől egy európai uniós együttműködés terén képes azokat a jogszabályi előírásokat, elvárásokat a magyar jogrendben is érvényesíteni, ami a postára vonatkozik, így például a 2002/39-es európai uniós harmonizációs elvárást. Van még egy: az előbbiekben az elektronikus hírközlésről szóló törvényt tárgyaltuk, amely elfogadása esetén a korábbi hírközlési törvény megszűnik, hatályát veszíti, tehát egy szabályozási hiány keletkezne, ha a postára vonatkozó jogszabályokat nem rendeznénk megfelelő jogi formában.

A törvényjavaslat a nemzetközi normáknak és a hazai jogalkotási gyakorlatnak megfelelően nem egyetlen postai szolgáltató köré épül, legyen az akár a piacon kétségtelenül - és ezt hozzá kell tennem: helyesen - domináló állami nagyvállalat, a Magyar Posta Rt., hanem a postai szolgáltatások teljes piacát figyelembe vevő, az igénybe vevők és a szolgáltatók érdekeit, jogait biztosító szabályozási kereted ad. Ez a törvényjavaslat arra hivatott, hogy az egyetemes postai szolgáltató Magyar Posta jelenleg folyó modernizációja során a gazdasági szerkezet átalakításához és az új technológiák meghonosításához olyan szabályozási keretet teremtsen, amely alkalmas e modernizációs folyamat ösztönzésére.

Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat ezen belül az úgynevezett fenntartott szolgáltatások körével kívánja biztosítani a Magyar Posta hosszú távú gazdasági stabilitását, s ezáltal a törvényben rárótt közszolgáltatási feladatok és többletkötelezettségek ellátását. Mindezt azért, hogy a fogyasztók számára mindenhol hozzáférhetők legyenek bizonyos alapvető postai szolgáltatások olyan területeken - így a kistelepüléseken is -, ahol ezek piaci alapon nem biztosíthatók. A törvényjavaslat nem írja elő egyik szolgáltató számára sem a több évtizedes szabályozási gyakorlattal szakítva azt, hogy milyen technológiával nyújtson szolgáltatást. A javaslat kulcsfontosságú előírása, hogy az egyetemes szolgáltatónak, a Magyar Postának az ország egész területén az engedélyes, egyetemes postai szolgáltatást nyújtónak pedig az engedélyben meghatározott közigazgatási területen a postai küldeményeket munkanaponként legalább egyszer be kell gyűjteni és házhoz kell kézbesíteni. Ebbe a kategóriába a leveleken kívül természetesen a postacsomagok is beletartoznak. Ez az előírás a lakosság érdekeit szolgálja, és ez elfogadott a nemzetközi gyakorlatban is.

Sok vitát váltott ki a mobilpostai szolgáltatások bevezetése, amit ez a törvény is mint elkerülhetetlent elfogad, de hosszú távon ez a megoldás azt szolgálja, hogy a Magyar Posta gazdaságosan tudjon működni, ezáltal megteremtődhessenek azok a források, amelyek új technológiák bevezetésén keresztül a lakosság számára magasabb színvonalú szolgáltatásokat tesznek lehetővé. Az Európai Unió tagállamaiban, ha a kezdeti viták után is, de mára a lakosság megelégedésére végbement ez a modernizációs folyamat, amelynek megindítását a tisztelt Ház e törvényjavaslat elfogadásán keresztül Magyarországon is támogatni kívánja.

Miközben a javaslat nem akadályozza a posta korszerű, gazdaságos működtetését, nem kívánja és nincs is szükség arra, hogy a szolgáltatót az Európai Unió közösségi vívmányait sértő módon ruházza fel monopoljogokkal. Figyelembe kell vennünk, hogy 2004-ben részlegesen, 2009-ben pedig teljeskörűen sor kerül a postaszolgáltatások, a postapiac európai uniós liberalizációjára. Erre a versenyre, erre e helyzetre fel kell készülnünk. A törvényjavaslat egyébként a hazai sajátosságokat figyelembe véve a liberalizációt csak olyan mértékben írja elő, amilyen minimális mértékben az Európai Unió irányelve azt megengedi. A 2006-ra előírt további liberalizáció is csak olyan mértékű lesz - ahogy azt említettem -, mint az európai szabályozás szempontjából feltétlenül kötelező.

A javaslat magas szintű fogyasztóvédelem biztosításáról tesz tanúságot. A fogyasztói érdekvédelem az eddigi szakterületi szabályozáshoz mérten is hangsúlyosabb szerepet fog kapni. Az alapvető követelmény ugyanis, hogy az egyetemes postai szolgáltatások biztonságosak, hozzáférhetők és megfizethetők legyenek. Egyetértünk azzal, hogy a törvény rendelkezik a szolgáltató kártérítési felelősségéről, ügyfélszolgálat fenntartásáról, a panaszok kezeléséről.

A Magyar Szocialista Párt parlamenti frakciója külön kiemelendőnek tartja, hogy a törvény biztosítja a fogyasztóvédelmi civil szervezeteknek azt a lehetőséget, hogy postai jogszabályok előkészítése során véleménynyilvánítási joggal vehessenek részt a fórumokon. A fogyasztók érdekei melletti elkötelezettség bizonyítéka az is, hogy a törvényjavaslat a monopolszolgáltatások díjait a hatósági ármegállapítások körében tartja, a többi egyetemes szolgáltatás díjaira pedig előírja, hogy azoknak a tényleges költségeken kell alapulni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A Magyar Szocialista Párt parlamenti frakciója egyetért azzal, hogy önálló postatörvény szülessen. Megítélésünk szerint a törvényjavaslat biztosítja egy többszereplős, versenyviszonyok által szabályozott postai piac átlátható, költségarányos működését, előrelépést jelent a postai szolgáltatók közötti együttműködés szabályainak kialakítása terén is, s elkötelezett a fogyasztói érdekvédelem mellett. A postatörvény megőrzi a korábbi hírközlési törvény értékeit, és harmóniát teremt az európai uniós elvárásokkal.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindezek alapján a Magyar Szocialista Párt parlamenti frakciója a postáról szóló törvényjavaslatot támogatja, és azt elfogadásra javasolja.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage