HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Először is, szeretnék élni egy bejelentéssel: az általános vita megkezdése óta egy rendkívül pozitív fejleménynek lehettünk tanúi és részesei, hiszen az előző vitanapon elhangzott megfogalmazásoknak megfelelően az Igazságügyi Minisztérium, az előterjesztő egy négypárti egyeztetést hívott össze, amit örömmel vettünk. Azt gondolom, ha ezt korábban megtették volna, akkor talán a törvénynek az előkészületi fázisban több olyan ponton megegyezést nyerhető részei lettek volna, amelyek a vitákat elkerülik, úgyhogy ez egy rendkívüli módon üdvözlendő kezdeményezés volt.

Rátérve a törvény tárgyalására, én egy pontra szeretnék kitérni. Az áprilisi szakmai egyeztetések során, hiszen szakmai egyeztetések voltak, még nem találkozhattunk az előttünk fekvő javaslat 5. §-ával. Az 5. § alapján a kormány felhatalmazást kapna, hogy a törvény életbelépése után egy törvény parlamenti vitáját követően, a kihirdetést követően, de az elfogadást megelőzően, a kormány előzetes normakontrollt kérhetne az Alkotmánybíróságtól.

Ugyanez a kormánykoalíció 1994-1998 között már egyszer szembesült az előzetes normakontroll problematikájával. Az Alkotmánybíróságról szóló törvény a köztársasági elnök kezdeményezési joga mellett lehetőséget biztosított arra, hogy az Országgyűlés vagy annak állandó bizottsága, vagy 50 országgyűlési képviselő előzetes normakontrollt kezdeményezzen az Alkotmánybíróságnál. Akkor egy konkrét törvénnyel kapcsolatos normakontroll-kezdeményezést követően, amelyet 50 képviselő terjesztett elő, az Alkotmánybíróság kimondta a Házszabály alkotmányellenességét, mivel az alapján a kezdeményezés előterjesztéséhez Házszabálytól eltérés és így négyötödös szavazás volt szükséges.

Az akkori kormányt az Alkotmánybíróság felhívta az alkotmányellenes helyzet kiküszöbölésére, a megoldás azonban az akkori MSZP-SZDSZ-kormány számára azt jelentette, hogy az egész jogintézményt megszüntették. Az Alkotmánybíróságról szóló törvényből törölték az Országgyűlés, az állandó bizottság és az 50 országgyűlési képviselő előzetes normakontroll-kezdeményezési jogát. Nyilvánvaló, hogy az előző kormányzati ciklusban, ellenzékben érezték a megszüntetett jogintézmény hiányát, most azonban, immár kormányzati pozícióban, úgy kívánja a jelenlegi kormánykoalíció módosítani ezt a kérdéskört, hogy ismét csak ő járjon jól. Ez a szándék voltaképpen annak a beismerése, hogy rossz döntést hoztak annak idején, 1997-ben, és a normakontroll kérdéskörének szabályozása nem tökéletes. Ezzel együtt úgy véljük, hogy a hatalmi ágak közötti egyensúly megteremtése ebben a kérdésben is fontos, az előterjesztők által javasolt megoldás viszont felborítaná azt. Ezért mi, magyar demokraták, azt tartjuk szükségesnek, hogy ezt a jogot ne a kormány, hanem a korábbi jogosulti kör részére biztosítsuk a már megszavazott törvények esetében. Azt, hogy ez a jog kizárólag a kormányt illesse meg, nem tudjuk támogatni.

A Magyar Demokrata Fórum módosító javaslatában meghatározott jogosulti kör a mindenkori kormányok részére is biztosítja az előzetes normakontroll lehetőségét, hiszen akár 50 képviselő, akár parlamenti bizottság által, akár az Országgyűlés döntése alapján igénybe tudja venni a normakontroll intézményét.

Ezzel együtt úgy véljük, hogy a kiemelkedően jelentős parlamenti kisebbségi jogintézmény helyreállítása rendkívül fontos, ám egyben a mindenkori kormány érdekeit is szolgálja. Mivel a négypárti egyeztetésen is felvetettük ezt a problémát, és ott én úgy tapasztaltam, hogy pozitív volt a meglátásunk fogadtatása, kérem a parlament képviselőit és a kormányt is, hogy előterjesztésünket a módosító indítványok tárgyalásánál, illetve azok szavazásánál támogatni szíveskedjen.

Köszönöm szépen. (Taps.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage