DR. SALAMON LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Herényi Károly képviselőtársam felszólalásával kapcsolatosan arra szeretnék rámutatni, hogy ez a probléma, amiről a képviselő úr beszél, érintkezik egy másik, nem csekély jelentőségű alkotmányos kérdéssel, nevezetesen, a köztársasági elnök előzetes normakontroll iránti kezdeményezésével kapcsolatos jogával, ami a törvényalkotás menetéhez kapcsolódó kérdés, és ebben az összefüggésben kell, azt gondolom, ezt a kérdést és ezt a problémát vizsgálni. Mivel én magam is felszólalásra jelentkeztem, lesz alkalmam erről majd egy picit részletesebben beszélni, a köztársasági elnök pozíciójából megközelítve ezt a kérdést.
Most talán annyit legyen szabad e témakör kapcsán megelőlegezni, hogy az semmiképpen sem lenne szerencsés megoldás, legyen szó akár a kormányról, legyen szó akár a képviselők egyötödéről, vagy akár országgyűlési bizottságról, hogy az ő - úgymond - előzetes normakontroll iránti jogosítványuk az államfő hasonló jogosítványával konkurálna. Ha egyáltalán ilyen irányban kívánunk gondolkodni, akkor megítélésem szerint különbséget kell tenni a köztársasági elnök előzetes normakontroll iránti igénye és azon alkotmányos megoldás között, hogy a törvényhozás oldaláról is kérhessék, a kormány ilyen irányú igényét kiváltva, képviselők, képviselők meghatározott csoportja egy adott készülő jogszabály alkotmányos felülvizsgálatát. Ez esetben azonban ezt a különbségtételt csak úgy tudjuk megteremteni (Az elnök jelzi az idő leteltét.), ha ez a kezdeményezési jog a zárószavazás előtti szakaszban nyílna meg (Az elnök jelzi az idő leteltét.) az adott alkotmányos tényezők részére. Ezt természetesen végig kell gondolni, még egyszer mondom, az államfő jogkörével összefüggésben.