KORÓZS LAJOS ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a lehetőséget, elnök asszony. Képviselő Asszony! Valahol ott kezdeném a válaszomat, ahol ön abbahagyta a felszólalását. Én magam sem gondolom azt, hogy az adórendszert kellene úgy működtetni, hogy az egyfajta szociális segélyezést valósítson meg, mert szent meggyőződésem, az adórendszer nem arra való, hogy a szociális problémákat megoldjuk. Azok az emberek, akik valamilyen oknál fogva nem jutnak hozzá különböző támogatásokhoz, teljesen más választ igényelnek a felvetődő problémájukra.

Említette a támogatások másik két módját. Én a családi pótlékot azért nem becsülném le egyrészről, mert úgy gondolom, hogy mint univerzális ellátásnak, nagyon nagy szerepe van a gyermekszegénység enyhítésében, annál is inkább, mert ez az a támogatási forma, amely automatikusan minden gyermekhez eljut. Arra bizonyára emlékszünk mindannyian, amikor úgy gondolta az Országgyűlés, hogy változtat ezen a rendszeren; hát, többe került a hús, mint a leves, bebizonyosodott, hogy egyszerűbb egy ilyen univerzális formát fenntartani.

A családi pótlék emelésére nézvést azt azért megállapíthatjuk, úgy gondolom, hogy a kormányzásunk első évében egy jelentős családipótlék-emelésre került sor, a későbbiekben, arra vállalkoztunk, hogy inflációkövetően meg fogjuk emelni a családi pótlékot.

A legnehezebb sorban lévő gyermekekhez való pénzbeli ellátásoknál azért a rendszeres gyermekvédelmi támogatást én egy olyan támogatási formának tartom, amely jól célzottan jó helyre kerül. Az előző évben közel 700 ezer gyermek részesült rendszeres gyermekvédelmi támogatásban, és a rendszeres gyermekvédelmi támogatás összege ebben az évben 5434 forintra emelkedett. Ezen túlmenően a krízishelyzetbe kerülő családoknál a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás is egy olyan támogatási forma, amely gyorsan, pontosan adható, és mivel az önkormányzat adja, pontosan tudja, hogy ki kerül ilyen helyzetbe, tehát a célzottságát tekintve egy rendkívül hatékony támogatási formának nevezhető.

Az étkezési támogatásokat nem becsülném le, annál is inkább, mert egyrészről vállaltuk, hogy a legnehezebb sorban lévő gyermekek étkeztetéséhez ez a kormány, amíg kormányon van, jelentős mértékben hozzájárul, másrészt kiterjesztettük az óvodai étkezésre, a múlt évtől pedig kiterjesztettük a bölcsődei étkezésre is azokat a támogatásokat, amelyek az ingyenes étkeztetést teszik lehetővé.

Szeretném megemlíteni ezen túlmenően, képviselő asszony: a családi pótlék emelésén túlmenően, ahogy megemlítettem volt, a családi pótlékot kiterjesztettük a legnehezebb körülmények között élő gyermekek esetében 23 éves korig. Tehát egy évvel emelkedett a közoktatási intézményben tanulók jogosultsága.

A szüléshez kapcsolódó támogatásoknál az anyasági támogatás 2003. január 1-jétől 50 százalékkal emelkedett. És meg kell említeni: az ikreket szülő anyák esetében pedig gyermekenként száz százalékkal emelkedett ez a támogatási forma. Az ikreket nevelő családok esetében 2003. január 1-jétől a gyermekgondozási segély összege megduplázódott, és a gyermekgondozási segélyre való jogosultság időtartama a tankötelezettségig kitolódott. Úgy gondolom, ezek igen jelentős szociális intézkedések.

Ha megengedi, megemlítem - már több mint két éve módosításra került, amire persze nagyon büszke vagyok, mivel a nevem alatt futott annak idején - a nagymamagyesnek az olyanfajta liberalizálását, ahol a nyugdíj megtartása mellett van lehetősége a nagyszülőknek a gyes igénybevételére. Több mint ötezer nagymama élhet ezzel a lehetőséggel. Úgy gondolom, hogy a gyermekneveléshez ez egy rendkívül hasznos támogatási forma.

Köszönöm szépen, elnök asszony. (Szórványos taps az MSZP soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage