DR. CSEPELI GYÖRGY informatikai és hírközlési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az elektronikus kereskedelem valóban az egyik legfontosabb dimenziója az információs társadalom kialakulásának.

Ketté kellene választani ezt a kérdést: az egyik az elektronikus üzleti kereskedelem, a másik meg a fogyasztók kereskedelmi szolgáltatásokhoz való viszonyulása. Ami az elektronikus üzleti kereskedelmet illeti, ott Magyarország egy 64 országot tartalmazó világranglistán éppen a 30. helyen van, és a GKI 2003-as adatai szerint az interneten keresztül értékesítő hazai vállalatok aránya 10 százalék, míg a beszerzéseket végzőké 18 százalék. Tehát úgy tűnik, hogy a “B to Bö forgalomban az elektronikus kereskedelem, ha nem is túlzott mértékben, de elindult. Valóban, a fogyasztói elektronikus kereskedelemnek a mértéke nem kielégítő: 2004-es felmérések szerint 11-12 milliárd forintos éves nettó forgalmat mutattak ki, és ez a forgalom növelhető.

Felhívnám a figyelmet egy olyan tényezőre, amit általában nem a kormányoknak a rovására szokás írni, ez a lelki alkat vagy mentalitás, az a fajta bizalmatlanság, ami az embereket mélységesen eltölti az elektronikus kereskedelemnek az alkalmazásától, félnek attól a vizsgálatok szerint, hogy becsapják őket, félnek attól, hogy az adataikkal visszaélnek. Emlékeztetnék arra, hogy az elektronikus kártyával történő kereskedelem is néhány éves betanulási periódust tett szükségessé ahhoz, hogy végül is elérje azt a volument, ami már hasonlítható a nyugat-európai országokhoz.

Tehát mindenképpen van egy lelki gát, de a lelki gáton túlmenően ténylegesen van egy jogi gát is: az uniós irányelvekkel ugyan a jogi háttér nagyjából-egészében harmonizál, de az alacsonyabb szintű jogszabályok tekintetében az elektronikus boltok még nem illenek bele ezekbe jogszabályokba. Ezek a rendeletek felülvizsgálatra szorulnak, mint ahogy a felülvizsgálat folyamatban is van.

Nyilvánvaló, hogy van egy olyan fizikai háttér, hogy kell az internetpenetráció. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Jelenleg a háztartások 12 százalékában van penetráció, és remélhető, hogy ahogy megy le az ár, egyre több és több állampolgár juthat hozzá ezekhez a szolgáltatásokhoz.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage