IVÁNCSIK IMRE honvédelmi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az ENSZ Biztonsági Tanácsa 2003. október 16-án elfogadott 1511. számú határozatának 16. pontjában felhívta a tagállamokat és a nemzetközi, illetve regionális szervezeteket arra, hogy működjenek közre az iraki rendőri és biztonsági erők kiképzésében és felszerelésében. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa 2004. június 8-án meghozott 1546. számú határozatának 8. pontjában üdvözölte a megalakuló iraki ideiglenes kormány folyamatos erőfeszítéseit az iraki ideiglenes kormány és jogutódai irányítása alatt működő, az iraki fegyveres erőket is magában foglaló iraki biztonsági erők fejlesztéséért.

Az ENSZ BT a határozat 15. pontjában kérte a tagállamokat és a nemzetközi és regionális szervezeteket, hogy járuljanak hozzá a többnemzetiségű erőkhöz, ideértve a fegyveres erőket is annak érdekében, hogy az iraki nép biztonság és stabilitás iránti szükségleteiben segítséget nyújtsanak, és támogassák az Egyesült Nemzetek Szervezetének iraki erőfeszítéseit. A 2004 június végén megalakult iraki ideiglenes kormány miniszterelnöke a NATO főtitkárának írt levelében hivatalosan kérte a NATO támogatását az iraki biztonsági erők kiképzésében, felszerelésében és más technikai segítségnyújtásban. A NATO 2004. június 28-29-ei csúcstalálkozóján a tagállamok állam- és kormányfői megállapodtak abban, hogy az ENSZ BT 1546. számú határozatával összhangban segítséget nyújtanak az iraki kormánynak a biztonsági erők kiképzésében, és felkérték a tagállamokat a közreműködésre.

A kormány megvizsgálta a NATO vezette művelethez történő magyar katonai hozzájárulás lehetőségét, és megállapította, hogy a rendelkezésre álló erőforrások alapján önként jelentkezőkből kiválogatott 150 fő, váltási időszakban legfeljebb 300 fő kiküldésére van lehetőség. A magyar fő erőt képező könnyű lövészszázad feladata objektumőrzés, védelem és objektumon belüli járőrözés lesz. Az alkotmány hatályos rendelkezései szerint a NATO-szövetségesi együttműködés keretében megvalósuló, határátlépéssel járó csapatmozgások engedélyezése 2003. december 16-tól a kormány jogköre. A kormány ezzel az alkotmányos felhatalmazással élve hozta meg döntését.

Az alkotmány 40/C. §-ának (2) bekezdése kötelezi a kormányt, hogy az (1) bekezdés alapján hozott döntéséről haladéktalanul számoljon be az Országgyűlésnek, ennek érdekében került benyújtásra a beszámoló. A bizottsági ülések vitáinak tapasztalatai és az iménti, ismét feleslegesen lezajlott szóváltás tapasztalatai alapján ismételten szeretném hangsúlyozni, hogy a parlamentnek nem a kormány döntését kell megerősítenie, nem kell a kormány döntését átvállalnia. Egy dolgot kell tennie, el kell olvasni a beszámolót, és dönteni a kormány beszámolójának elfogadásáról. És ha ismételten kérdést szenved az, hogy ez a bizonytalan kormány miért akarja a hatáskörét átruházni a parlamentre, határozottan szeretném leszögezni, hogy erről szó sincs.

Ráadásul arról is meg vagyok győződve, hogy azok a képviselőtársaim, akik ezt mondják, pontosan tudják, hogy nem erről van szó, hanem arról, hogy a kormány precízen megfelel egy alkotmányos előírásnak. A parlamentnek pedig nincs más dolga, mint a beszámolót elolvasva mérlegelni, hogy jóváhagyja, vagy nem hagyja jóvá a kormány beszámolóját, ami nem érinti és nem kérdőjelezi meg a kormány felelősségét. Hiszen a kormány körültekintő és felelős döntést hozott ebben a kérdésben.

Mindezek alapján, mindezekre figyelemmel kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a Magyar Köztársaság kormányának a NATO iraki kiképző missziójában történő magyar katonai részvétellel kapcsolatos döntéséről készített beszámolót vitassa meg és fogadja el. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

(18.40)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage