DR. SZANYI TIBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosításának elsődleges célja a közúti fuvarozásban az utazó munkavállalók munkaidejéről szóló közösségi irányelv határidőre, azaz 2005. március 23-ára történő harmonizálása. Emellett eleget kívánunk tenni az Alkotmánybíróság vonatkozó döntésének, és az adatvédelmi biztos ajánlásának is, amelyek törvényi szintű szabályozás szükségességét vetették fel.

A közösségi irányelv a gépjárművezetők vezetési és pihenőidejét a munka törvénykönyvének erre vonatkozó rendelkezéseitől eltérően szabályozza. E tekintetben azonban a törvény lehetőséget ad az ágazati szabályozás megalkotására. Ennek alapján a gépjárművezetők vezetési és pihenőidejére vonatkozó közösségi szabályokat mint ágazati szabályokat a közúti közlekedési törvénybe kívánjuk beépíteni. A törvényjavaslat részletesen meghatározza, hogy mi minősül munkaidőnek, illetve pihenőidőnek. Új fogalmat is bevezet, a rendelkezésre állási idő fogalmát, amely nem része sem a munkaidőnek, sem a pihenőidőnek. Szabályozza ennek díjazását, továbbá meghatározza az éjszakai munkavégzés szabályait. Ily módon megteremti az összhangot a közösségi irányelv és a munka törvénykönyve rendelkezései között.

A gépjárművezetők vezetési és pihenőidejére vonatkozó szabályok megtartásának ellenőrzésére szolgáló eszköz a menetíró készülék, más néven tachográf. E tekintetben a közösségi rendeletek jelentős változást vezettek be, amelyek nemzeti végrehajtása szükségessé teszi, hogy a digitális tachográfkártyák kibocsátásáért és nyilvántartásáért felelős intézményt kijelöljük. Ez az intézmény felelős az ellenőrző hatóságok szakmai tevékenységének koordinálásáért, és elvégzi a nemzetközi szintű ellenőrzési, adatszolgáltatási feladatokat is. Ezek ellátására a közlekedési hatóság kijelölését javasoljuk. A digitális tachográfok bevezetéséhez tagállami szintű szabályozásban kell meghatározni a nemzeti végrehajtás részletes szabályait, amelyet a törvényjavaslat a közlekedésért felelős miniszter jogkörébe utal.

Az adatvédelmi biztos hivatalból vizsgálta az Állami Autópálya Kezelő Rt. autópálya-matrica ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelési gyakorlatát. Észrevételezte, hogy a részvénytársaság a hatályos közúti közlekedésről szóló törvény alapján a matrica-ellenőrzéssel összefüggésben koncessziós autópálya nem végezhetne adatkezelést. E kérdést rendezi, és az adatkezelésre felhatalmazást ad a törvényjavaslat 6. §-a. Továbbá az Alkotmánybíróság 2005. június 30. napjával megsemmisítette a közúti járművezetők képzéséről, vizsgáztatásáról és szakképesítéséről szóló rendelet azon előírásait, amelyek a közúti járművezetők képzésében részt vevő szakoktatók, vizsgabiztosok hatósági névjegyzékből való törlésére vonatkoznak. Az Alkotmánybíróság indoklása szerint mivel e tevékenységek gyakorlói a névjegyzékből történő törléssel a foglalkozáshoz való jogukat vesztik el, ezt a jogot csak törvényi szabályozás keretében lehet korlátozni.

 

(19.30)

 

Ennek megfelelően a közúti közlekedési törvény rendelkezései kiegészülnek a névjegyzékek adattartalmára és a névjegyzékből való törlésre vonatkozó előírásokkal.

Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő törvénymódosítás megteremti a gépjárművezetők munka- és pihenőidejére vonatkozó közösségi irányelv hazai alkalmazásának lehetőségét. Törvényi szintre emeli az Alkotmánybíróság által kifogásolt rendeleti szabályozást, és rendezi az autópálya-használati díj ellenőrzésével összefüggő adatkezelési jogosultságot.

Kérem ezért a tisztelt Országgyűlést, hogy a T/14337. számú törvényjavaslatot megvitatni és a kormány javaslatait támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage