SOLTÉSZ MIKLÓS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Államtitkár úr a bevezetőjében összefoglalta, felolvasta ennek a törvényjavaslatnak a változásait és a fontos szerepét, a magyar közúti közlekedők életéről való jogszabálytervezetet, és azt kell mondanom, hogy sok tekintetben egyet is értünk ezekkel a változásokkal. Túl azon, hogy közösségi jogszabályt kell érvényesíteni, illetve jogharmonizációt kell rendbe tenni ebben a kérdésben, nagyon sok fontos olyan szabályt rendez, amely eddigi szabályozatlansága miatt baleseteket, nagy károkat, nagy gondokat okozott akár a fuvarozók életében, akár más közlekedők életében is.

(19.50)

Kapcsolódnék ilyen tekintetben Tóth Sándor képviselőtársamhoz, hogy akár a munkaidőt, a pihenőidőt, a rendelkezésre állási időt és az éjszakai munkavégzést most végre törvényi szabályozás rendezi.

Igen, csak ennek az egésznek van egy másik olvasata is, amelyről valóban a gazdasági bizottságban vita alakult ki, és ez a vita egy irányba mutatott, mindegy, hogy ellenzéki vagy pedig kormánypárti képviselő mondta, vagy pedig mindegy, hogy a fuvarosszervezetek képviseletében valaki elmondta nekünk, és ez a vita nem szólt másról, mint a versenyképességnek a helyzetéről.

Valóban az a kérdés, hogy azok a magyar fuvarozók, akikkel ezeket a jogszabályokat betartjuk és betartatjuk - és a kérdés az, hogy a rendőrség persze valóban csak a magyar fuvarozókkal fog-e, idézőjelben, de szórakozni, avagy pedig minden egyes más nemzetbéli fuvarost is meg fognak állítani, és ugyanolyan szigorral fogják őket figyelemmel kísérni, valóban nagy kérdés, hogy akár a lengyel, akár a litván - mint itt is elhangzott - fuvarosokkal szemben, vagy pedig később, az Unióba később belépő tagállamok fuvarosaival szemben milyen versenyhelyzetbe kerülnek a magyarok.

Egyöntetű volt a vélemény a gazdasági bizottságban, és azt kell kimondanunk itt, hogy ha ez a jogszabály ilyen módon valósul meg, anélkül, hogy bármiféle más gazdasági hátteret adnánk mögé vagy támasztanánk mögé, akkor bizony versenyhátrányba fogja hozni a magyar fuvarosokat. Ezzel az a baj, hogy nemcsak a fuvarozócégek, hanem maguk, akik vállalják ezt a fuvart, ezt a munkát elvégzik, veszíthetik el a megrendeléseiket, veszíthetik el az állásukat. Nem kis területről van szó Magyarországon, nem kevés emberről, sokkal nagyobb körültekintéssel és figyelemmel kellene erre a területre odafigyelni.

Nem nézi ez a törvénytervezet, hiába van az önök minisztériumának a nevében az, hogy Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, közlekedési szempontból vizsgálja csak ezt a kérdést, és gazdasági szempontból cseppet sem szól hozzá, egy gondolatot sem tesz hozzá, pedig a kihatásai óriásiak, és remélhetőleg, csak remélni tudjuk igazából, hogy nem teszi tönkre a fuvarozócégek egy jó részét.

Nincs ellentételezés ebben a törvényben. Mindannyian nagyon jól tudjuk, hogy a magyar adó mértéke jóval magasabb, mint mondjuk, a körülöttünk lévő országoké. Vegyük például Szlovákiát: Szlovákia messze el fog húzni fuvarozás tekintetében, fuvarvállalás, fuvarszervezés tekintetében is tőlünk, már ha csak az adórendszerét nézzük. Vagy ha megnézzük az adórendszeren belül a jövedéki adónak a mértékét, olyan mértékű nálunk ez a pluszteher a fuvarosokon, hogy ha ezt a jogszabályt még pluszban bevezetjük vagy bevezeti a Magyar Köztársaság minisztériuma és a parlament, akkor bizony hátrányba kerülnek.

Itt említésre került és nagyon fontos valóban a digitális tachográfnak a megjelenése, különösen, ha ezt a közlekedési hatóságok fogják mérni, illetve ők fogják ellenőrizni. De felmerült a bizottsági vitában, és választ nem kaptunk rá, hogy a 2005. évi költségvetésben semmiféle pluszköltség nincsen a hatóságnak erre a feladatra. Tehát lehet, hogy egyik oldalról megjelenteti és kötelezően előírja ezt a tachográfot a törvénykezés, a másik oldalon pedig az ellenőrzésre semmiféle pénzt, semmiféle támogatást nem fog adni.

Tehát azt kell mondanom összefoglalóan, hogy annak ellenére, hogy közúti közlekedés szempontjából, a munkaerő szempontjából, a baleseti statisztikák javítása szempontjából ez a törvény előremutató, a gazdasági kihatásai olyanok és olyan mértékűek, amelyekre nem kaptunk választ, hogy igazából ilyen formában nem tudjuk támogatni ezt a törvényt. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage