SOLTÉSZ MIKLÓS, a gazdasági bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Szeretném előrebocsátani, hogy az eredeti törvényt mi is támogattuk. Nem azért, mert a 800 kilométer helyett csak 370-380 kilométerről rendelkezett a törvény, viszont mindenképp fontosnak tartottuk mi is valóban az autópálya-építések fölgyorsítását.

De amit mindenképpen kifogásoltunk itt, a törvénykezésnél, az egyik, hogy az állami kezességvállalás, a kormány által vállalható egyedi kezességvállalás mértékét 125 milliárdról 225 milliárdra emeli fel ez a törvény. Hogyan fog illeszkedni ez az államadósságba? Hogyan fog illeszkedni ez a jövőnkbe?

A következő kérdés az autópálya-építések finanszírozása, és erről valóban kialakult egy komolyabb vita a gazdasági bizottságban. Azt mindenki elfogadta, hogy a költségvetésből, hitelből, magántőke bevonásával és adott esetben EU-forrásokból épüljenek az autópályák, csak ennek a mértéke a nagy kérdés, pláne akkor, ha mind a költségvetési forrás, mind pedig az EU-támogatás csúszik vagy pedig elakadt.

A következő kérdést Tóth képviselőtársam említette. Valóban gondot okoz sok önkormányzatnál, illetve a közutaknál is, hogy az autópálya-építések mennyire teszik tönkre a helyi útjaikat, illetve a közutakat. Erre nincsen válasz, nincsen kompenzáció, nehéz helyzetbe kerülnek az önkormányzatok, nehéz helyzetbe kerülnek a közútkezelő kht.-k.

Ami talán a legfontosabb ebben a törvényjavaslatban, és azt kell mondanom, hogy nagyon ügyesen rejtették el ezt a megoldást: a magántőkének nincsen kockázata. Erre az 1. § adja meg a választ. Igazából ez nem PPP-program, hanem az állam által garanciával felvállalt programnak a végrehajtása. Nagyon nagy baj! Éppen ezért ezen indokok mentén - és az indokokat majd részletezni fogom a rendes felszólalásomban - nem támogattuk ennek a törvénynek az általános vitáját, tartózkodtunk a szavazásnál.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)

 

(20.30)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage