VARGA LÁSZLÓ, a területfejlesztési bizottság előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! A területfejlesztési bizottság ülésein mindig rendkívül nagy figyelem és érzékenység kíséri azokat a témaköröket, amelyek az infrastruktúra, különösen a közúthálózat fejlesztésével kapcsolatosak. Olyan eszköz ez, amely a vidék, az elmaradott térségek felzárkóztatásában minden más eszköznél hatékonyabb. Ezért aztán ez a napirend is kellő figyelmet váltott ki, és óhatatlanul arra késztetett bennünket, hogy a 2003-ban hozott és 2004. január 1-jétől hatályba lépett CXXVIII. törvény hatásáról is ejtsünk néhány szót. Egyértelműen úgy ítéltük meg, hogy a felgyorsult autópálya-építés, az egy időben több helyen folyó tevékenység szempontjából rendkívül jó hatásfokúnak bizonyult az eljárások egyszerűsítése, s úgy kezeljük a mostani javaslatot is, mint az elindult folyamatok bátorítása, a megérett változtatások értelmes átvezetése ezen a törvényen, illetve a kapcsolódó másik törvényen is.

A változtatások lényegét, sarokpontjait államtitkár úr előterjesztésében pontokba szedve ismertette. Ezek közül most egyet emelnék ki, amelynek hatása és hatásfoka a változtatások szempontjából talán a legnagyobb horderejű, ez pedig a célkitermelő helyek problematikája. A területfejlesztési bizottságban már többször foglalkoztunk azzal az ésszerűtlen és spekulációra, s ezáltal az autópálya bekerülési költségeire is rossz hatásfokkal lévő előírással, amely bányanyitáshoz kötötte a szükséges anyaglelőhelyek megnyitásának, az autópálya-építéshez történő felhasználásának egész rendszerét. Azok az előrelátó és bennfentes információval rendelkező befektetők jártak jól ezzel az előírással, akik évekkel az autópálya építése előtt nyitották meg bányájukat, és alkalmassá tették a különböző anyagok nyerésére, hogy aztán a szükségesség pillanatában ők már kész, engedélyezett formában szállíthassák az anyagot. Így aztán az értelmes, az autópályához közel eső, kitűnő feltételekkel rendelkező és azonnal megnyitható anyaglelőhelyeknek esélyük sem volt, hiszen az eljárás bürokratikussága, költségessége ezt lehetetlenné tette.

Nagy örömmel üdvözöltük ezt, és azt a reményünket is megfogalmaztuk, hogy ez talán az autópálya sokat kritizált magas bekerülési költségének csökkentéséhez is adhat kapaszkodókat, hiszen nem kell több tíz vagy száz kilométeres távolságból szállítani az anyagot, hanem ez praktikusan közelből is elnyerhető. Úgy véltük tehát, hogy mindazok az egyszerűsítések, logikus változtatások, amelyek gyorsítják az engedélyezés és az eljárás egész menetét, emiatt járulnak pozitívan, költségtakarékos módon a kivitelezéshez, a célanyag lelőhelyek pedig egyértelműen a nagyságrendükkel befolyásolhatják kedvezően a bekerülést.

Talán ezek együttesen adták azt a területfejlesztési bizottságban ritka pillanatot, amikor mindkét oldal képviselői egybehangzó támogató javaslatukkal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül támogatták általános vitára és üdvözölték a törvény módosításának szándékait.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage