ÉKES JÓZSEF (független): Nagyon köszönöm a szót, elnök úr, és talán a Varga képviselő úr és az államtitkár úr által elmondottakhoz is csatlakoznék. Egyrészt magával a kisajátítással az ember egyetért. Mert ha nézem a veszprémi tervezett gyorsforgalmi úton, a 8-as út esetében nagyon fontos: az elmúlt három év folyamán semmiféle építés nem történt, akkor ebben az esetben a kisajátításnak igenis van értelme.

 

(20.50)

 

A másik dolog a tájsebekkel kapcsolatos. Képviselőtársam úgy fogalmazott, hogy majd 5-10-15-20 kilométerenként lesznek kavicsbányák. Tudja, én most kint voltam Nagybányán képviselőtársaimmal együtt. Amikor majd az aranykitermelés befejeződik, megjelenik a ciánszennyezett iszap, és közben a cég csőbe megy, ki fogja helyreállítani? Bennem a kérdés mindig itt merül fel: létezik-e környezetvédelmi biztosíték annak a cégnek, amelyik kisajátítással kavicsbányát nyithat? Tessék megnézni Ausztriát vagy Horvátországot! Gondolom, ön is elég sokat ült repülőn. Hány, környezetvédelmi szempontból természetvédelmi tájsebet lát, mondjuk, Ausztriában vagy Horvátországban, ahol tömkelegével építették az autópályákat? Kérdés az, hogy milyen technológiát alkalmaznak, milyen hosszú távon készítik elő magát az útalapot, hány száz kilométeren keresztül viszik adott esetben a kavicsot, és mikor kezdik el betonozni magát az autópályát. Tehát nem törvényszerű, hogy Magyarországon 5-10 kilométerenként kavicsbányák legyenek. S ha majd a kitermelés megszűnt, hány vállalkozó fog tönkremenni, amelyik kavicsbánya-kitermelési engedélyt kapott arra az időszakra? Nehogy azt higgye képviselőtársam, hogy most nem lesznek olyanok, akik majd 5-10 kilométerenként fogják fölvásárolni a földterületet, mert tudják, hogy alatta kavicsbánya van! Nem fog változtatni semmit, az égadta világon semmit.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a független képviselők soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage