HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Természetesen elfogadom az ön válaszát. Az előző ciklusban attól volt hangos az Országgyűlés épülete, hogy az előző kormány nem írt ki közbeszerzési pályázatokat autópálya-építési ügyben. Igaz, hogy ezt megtehette, hiszen az akkori törvények, a közbeszerzési törvény 1. §-ának (b) bekezdése ezt lehetővé tette, de azt mondták, ha önök kerülnek kormányra, akkor bizony itt minden pályáztatva lesz, és ennek eredményeképpen olcsóbban, gyorsabban, jobb minőségben fognak épülni az autópályák.

Kormányváltásra sor került, ez az egyetlen igaz történet ebben a folyamatban. Azonban a közbeszereztetések eredményeképpen nem lettek olcsóbban az autópálya-építések, sőt ki merem jelenteni, hogy az előző ciklushoz képest legalább 50 százalékkal nőttek a beruházások költségei, amit nagyon nehéz megindokolni, különösen, hogy versenyhelyzet eredményeképpen alakult ez így. Nyilván az okok között sok minden fellelhető. Az egyik nagyon fontos ok, amiről még nem beszéltünk, hogy önök meglehetősen nagy késéssel fizetnek. Például a 2003-as pályázatok, amiket akkor írtak ki: a teljesítés és a számlabenyújtás határideje 2004. november 30-a, volt, és a fizetési határidő pedig 2005. május 1-je. Nyilván hatalmas pénz megfinanszírozni, áfát előre befizetni a vállalkozóknak; ezt csak az igazán nagy multik tudják teljesíteni.

Van azonban most egy olyan pályázat, ami minden eddig határt felülmúl, ez az M6-os érdi szakaszának 10 kilométeres útvonalhossza, ami eddig a legdrágább áron került kiírásra, és pályázat nélkül nyerte el egy pályázó. Arra szeretnék választ kapni államtitkár úrtól, hogy miért maradt el a pályázat kiírása. Indokolt-e ez a mindent meghaladó ár, ami kilométerenként majdnem 5 milliárd forintot tesz ki? És mi volt az oka, hogy ennek a folyamatnak így kellett alakulnia? (Taps az ellenzéki padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage