ALEXA GYÖRGY (MSZP), a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Nyilvánvalóan eltér a megítélése az ellenzéki és kormánypárti képviselőknek a fogyasztóvédelem hazai állapotairól.

Mi úgy látjuk, hogy az elmúlt hat évben - a korábbiakhoz képest - a fogyasztóvédelem ügyét kiemelten és jól kezelte a kormányzat, erősödött a civil szféra, és hatékonyabb lett a hatósági munka. Ellenzéki képviselőtársaim pedig, helyzetüknek megfelelően, bírálják, kritizálják a megtett intézkedéseket.

(18.00)

De abban mindegyik oldal egyetért - és ez az ötpárti egyeztetésen is kiderült -, hogy a téma olyan fontosságú, hogy indokolt a parlament szintjén is megteremteni a szervezeti keretet a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos kérdések megtárgyalására.

Előterjesztőként úgy gondoljuk, hogy át kell tekintenünk a korábban meghozott törvényi szabályozásokat abból a szempontból, hogy megfelelő módon segítik-e az egyéni, hatósági és civil szervezeti fogyasztóvédelmi tevékenységet; segítik-e azokat a folyamatokat, amelyek erősítik a civil kontrollt, és egy erős állampolgári érdekvédelmi mozgalom létrejöttét eredményezik. Meghozott törvényeink, a sikeresen működő fogyasztóvédelmi hatóság és az erősödő civil szféra ellenére is úgy látjuk, hogy a rendszerváltást követő évek növelték a fogyasztók kiszolgáltatottságát. Az aktív hatósági és civil szervezeti tevékenység mellett is elmondható, hogy lakosaink jelentős része felkészületlen fogyasztói érdekeinek megvédésére. A globalizált világban az egyén sokszor tehetetlen a gyártóval, szolgáltatóval szemben, időnként megfoghatatlannak látszik a felelősség, elvész az értékesítők, közvetítők, forgalmazók és előállítók kusza tengerében.

Az elmúlt hónapok élelmiszer-botrányai egy konkrét témára, az élelmiszer-gazdaságban előforduló visszaélésekre világítottak rá, de a fogyasztói nehézségek messze nagyobb területet ölelnek fel; a banki és biztosítási tevékenység, a kábelszolgáltatók, a nagy áruházláncok működése, a Magyarországon forgalmazott külföldi eredetű műszaki cikkek minősége, az egyén számára igénybe vehető bármilyen szolgáltatás színvonala és biztonsága legalább ennyire fontos kérdés. A társadalmasítás, a hatékony állami szerepvállalás, a nyilvánosság, a civil szektor erősítése, illetve az ehhez szükséges fogyasztóbarát jogszabályi háttér kialakítása jelenti a fogyasztóvédelem fő irányait. A hatékony fogyasztóvédelem szempontjából alapvető fontosságú a tudatos, jogait pontosan ismerő vásárlói magatartás, az európai irányelvek és szabályozások is erre alapozva fogalmazódtak meg. Sajnos, ez Magyarországon még nem alakult ki megfelelően, s ezért van szükség az állam fokozottabb szerepvállalására.

A létrejövő eseti bizottság feladata ezért az lenne, hogy az eddig meghozott intézkedéseink hatékonyságát vizsgálja, értékelje, a vonatkozó jogszabályok áttekintése után - ha szükséges - jogszabály-módosításokat kezdeményezzen, állásfoglalásaival ösztönözze a tudatos és öntudatos fogyasztóvá válást, tájékoztatást és adatokat kérjen a szakmai szervezetektől, segítse elő a témáról folyó kommunikációt és társadalmi párbeszédet, a hatóságokkal, az érintett civil szervezetekkel és a hatósági szervezetekkel való kapcsolattartás eszközével emelje a parlament szintjére azok tapasztalatait, javaslatait. Ezek alapján kérem a tisztelt Országgyűlést előterjesztésünk elfogadására.

Végezetül szeretném megköszönni a benyújtott módosítókat, jelzem, hogy ezekkel egyetértünk, befogadjuk őket. Köszönjük a bizottságok gyors munkáját, ennek eredményeként gyorsan idekerülhetett a parlament elé ez az előterjesztés. Köszönöm szépen.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage