DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Méltánylandó erőfeszítése képviselő úrnak, hogy felhívja ezekre a helyzetekre a figyelmet. Meg tudom nyugtatni, képviselő úr, az állítást némileg pontosítva, a 15/1989. számú rendelet hatályon kívül helyezése nemhogy lazította volna, ellenkezőleg, mindeközben szigorította egyes kereskedelmi tevékenységek és különösen a hulladékkereskedés feltételeit. A hatályon kívül helyezést az tette indokolttá, hogy 1990 óta a vonatkozó rendeletek és a kereskedelmi törvény alapján kettős nyilvántartás valósult meg, a kettős nyilvántartást számoltuk fel a hatályon kívül helyezéssel. Egyrészről a korábbi, '89-es szabályozás alapján a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal, másrészről az új szabályozás alapján a települési önkormányzatok jegyzői is nyilvántartásba vették ezeket a kereskedelmi egységeket. Ezt a felesleges terhet szüntettük meg, mind a vállalkozó, mind pedig az államigazgatás számára felesleges, és nem utolsósorban az Európai Unió belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelvével is ellentétes szabályozást.

A törvény alapján megmaradtak, sőt szigorodtak a kereskedés feltételei, eszerint kereskedelmi tevékenység, néhány kivételtől eltekintve, csak működési engedéllyel rendelkező üzletben folytatható, ez természetesen vonatkozik a képviselő úr által említett hulladékkereskedőkre is. A kereskedőnek az árusítás helyén a termék eredetét hitelt érdemlően igazoló bizonylattal, továbbá továbbra is szakképesítéssel kell rendelkezni. Ezen túlmenően idén júliusban hatályba lépett az üzletek működéséről szóló 133/2007-es kormányrendelet, ez pedig tovább szigorította a működési engedélyek kiadásának feltételeit.

(15.40)

Felsorolni is sok, hogy milyen feltételek mellett kaphat egy hulladékkereskedő például működési engedélyt. Szükséges természetesen továbbra is a kereskedő neve, címe, adószáma, cégjegyzékszáma, vállalkozói igazolványának száma, az üzlet címe, mostantól azonban helyszínrajza is, az üzlet tulajdonosának adatai, használati jogcíme, a folytatni kívánt tevékenység és az üzletkör megjelölése, a tevékenység végzéséhez szükséges veszélyes munkaeszközök megjelenése, illetve a végzett tevékenység környezetre gyakorolt hatása mint újdonság. És még sorolhatnám ezeket a paramétereket.

A jegyzőknek a hulladékkereskedő működési engedélyének kiadása előtt - amennyiben az előbb felsoroltaknak már megfelel - az ÁNTSZ az elsőfokú építési hatóság, az illetékes rendőrkapitányság, a környezetvédelmi hatóság, valamint az üzlettel, teleppel határos szomszédok hozzájárulását is meg kell kérnie. A kiadott működési engedélyről értesülnek az engedélyezési eljárásban részt vevő, valamint az ellenőrző hatóságok is. A jegyzőnek a kiadott működési engedélyekről, üzletekről, kereskedőkről, azok pontos adataival nyilvános nyilvántartást kell vezetnie, amely tehát bárki számára hozzáférhető.

Képviselő úr, elmondható, hogy mind a hulladékkereskedelemben, mind általában a kereskedelemben a szabályozás kellőképpen körültekintő. Nem ad esélyt a csalóknak, a jogszabályok kizárják, hogy lopott hulladékok kerüljenek átvételre, illetve azokat a felvásárlás során átalakítsák, megmunkálják. Úgy ítéljük meg, hogy a lopások megakadályozása érdekében nem további szabályozásra, nem kettős szabályozásra, hanem elsősorban a bűnüldözés eszközeire van szükség, mivel az engedélyező hatóság körébe a rendőrkapitányságok és a rendőrség is beletartozik. Bízom abban, hogy számukra az új szabályozás könnyebb lehetőséget teremt.

Tisztelettel kérem válaszom elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage