DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Fogalmazzunk pontosan. A kormány arról döntött, hogy a közüzemi szolgáltatásokra vonatkozó árszabályozást az indokolatlan költségek kiszűrése érdekében áttekinti, és annak befejezéséig ármoratóriumot hirdet. Képviselő úr által elmondottakkal szemben ennek az ármoratóriumnak a mibenléte nem homályos, mi több, annak célja, tartalma a jogszabályban egyértelműen meghatározott. Az Országgyűlés folyó év június 14-én elfogadta, és a június 21-ei Magyar Közlönyben kihirdetésre kerültek ezek a törvénymódosítások. Nem kósza hírekből kell tehát tájékozódnia, hanem a normaszövegből. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az elmondottakkal összhangban megkezdte a földgáz és a villamos energia árszabályozásának felülvizsgálatát, valamint átalakítását. A gázipari társaságokkal közösen dolgoztuk ki azt a megoldást, amely a harmadik negyedévben, a növekvő világpiaci árak ellenére, úgy biztosítja a gázárak változatlanságát, hogy az a szolgáltatóknak se okozzon veszteséget. E megoldás nélkül vagy valóban kétszámjegyű gázáremelést kellett volna július 1-jével végrehajtani, vagy az engedélyesek szenvedtek volna el jelentős veszteséget.

Ami az ön által említett távhőproblémát illeti, a távhőszolgáltatásról szóló törvény értelmében, mint ön is tudja, nem az állam, hanem az önkormányzat képviselő-testülete rendelkezik ármegállapító jogkörrel. Ezért javasolom minden önkormányzat számára, hogy vegyenek példát a kormányról, és amennyiben még nem tették volna, szintén kezdjék meg a távhőárak felülvizsgálatát. Itt szükséges megjegyezni, hogy a kormány, éppen a távhőtermelőket segítendő, a gázmoratórium hatálya alá tartozó egyetemes szolgáltatási jogosultságot további egy évvel meghosszabbította, ez eredetileg 2010. június 30-án lejárt volna.

A villamos energiáról szóló törvény alapján egyébként minden érintett számára ismert volt a kötelező átvételi rendszer várható változása. Ezt tavaly ősszel egyszer már végigtárgyaltuk. A Magyar Energia Hivatal a kötelező átvételi rendszerben értékesítő termelőket megvizsgálta, hogy a kapcsolódó beruházásaik megtérültek-e vagy sem. Ahol megtérültek, általában, az átvételi jogosultság fenntartása a villamosenergia-fogyasztóknak indokolatlanul magas árat, a távhőtermelő számára pedig indokolatlan extraprofitot eredményezne. Ezt a kormány nem tartja elfogadhatónak.

Végezetül értetlenül állok a képviselő úr által hivatkozott 40 százalékon felüli, további 60-70 százalékos áremelési mérték előtt. Önt nyilván a tatabányaiak érdekvédelme vezeti, de ilyen irreális árváltozási szándékok közbeszédbe emelésével könnyen pánikot kelthet. Ugyanakkor tényleg érthetetlen, hogy az említett cégek mivel támaszthatnák alá a duplánál is jóval nagyobb távhőár bevezetését, amennyiben ez a valós szándékuk. Ezért is kérem, hogy az önkormányzat a lehető legnagyobb körültekintéssel, a lakosság érdekeit szem előtt tartva járjon el. Kérem, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék.

Köszönöm, elnök úr, a szót. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage