DR. CSÉFALVAY ZOLTÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mindenekelőtt szeretném előrebocsátani, úgy gondolom, hogy a legeslegjobb fogyasztóvédelem a verseny. Minél nagyobb a verseny, annál jobban védett a fogyasztó. Minél nagyobb a szabadságunk, minél több szolgáltató között tudunk választani, annál nagyobb szabadságunk van, és annál kevésbé vagyunk kiszolgáltatva a fogyasztás terén is. Ezért úgy gondolom, hogy a legeslegfontosabb ebben az esetben is - mint nagyon sok helyen máshol - a verseny erősítése. Ugyanakkor a verseny sem mindenható, ezt is nagyon jól tudjuk, tehát szükség van fogyasztóvédelemre, és a fogyasztóvédelemben nagyon jelentős szerepe van a civil szektornak, a civil szervezeteknek.

Sőt, egyetérthetünk abban is, hogy itt három szereplő partneri viszonyára van szükség: a piaci szereplők, az állam és a civil szervezetek, a civil szektor együttműködésére, partneri viszonyára. Olyan fogyasztóvédelemre van szükség, amiben ez a három szereplő együtt tud működni.

Hadd tegyem hozzá, egyébként is az élet nagyon sok területén szükség lenne erre, hiszen nagyon jól tudjuk, hogy mind a három szektornak, a piacnak, az államnak és a civil szektornak megvan a maga kudarca. Vannak bizonyos jószágok, szolgáltatások, amiket a piac nem tud előállítani, merthogy ebben az esetben a fogyasztót nem lehet pontosan beazonosítani. A klasszikus közjavak tartoznak ide; nagyobb a haszna a köznek, mint amennyi haszna lehet a piaci szereplőnek. Ez a piac kudarca. Van az állam, amely ilyenkor belép, közjavakat és közszolgáltatásokat állít elő. De azt is tudjuk, hogy amikor az állam ezt teszi, akkor nagyon sok esetben bürokratikus, nagyon sok esetben lassú, általános értelemben fogalmazom meg ezt, nem tudja eljuttatni bizonyos speciális csoportokhoz ezeket a jószágokat. Ez az állam kudarca.

Hadd tegyem hozzá, hogy az állam kudarcát korrigálja a civil szektor azzal, hogy bizonyos speciális érdekekre fókuszál, legyenek azok fogyasztói érdekek vagy bármilyen más érdekek. Hozzátenném jó hírként, a civil szektornak is megvan a maga kudarca, nevezetesen hiányzik az a professzionalizmus, ami mondjuk, a piacon megvan.

Három szereplő található tehát a játékban: piac, állam, civil szektor. Mind a háromnak megvan a saját kudarca, és egymás kudarcait korrigálják. Én úgy gondolom, hogy ha ezzel tisztában vagyunk, akkor felépíthető egy jó fogyasztóvédelmi politika és jó fogyasztóvédelmi stratégia. A Nemzetgazdasági Minisztérium kidolgoz egy új fogyasztóvédelmi politikát és egy új fogyasztóvédelmi stratégiát, amelyben mind a három szereplőnek a sajátos játékszabályai szerint meglesz a maga játéktere, és a civil szereplők nagyon erősen bekapcsolódhatnak.

Hasonlóképpen szükséges mindannak, amit említett képviselő úr, nevezetesen a pályázati pénzeknek a felülvizsgálata, a civil szektor ilyen jellegű támogatása. Azért hadd tegyem hozzá, a civil szektornak nem az a dolga, hogy az államtól különböző forrásokat elvegyen, és itt egy nagyon jelentős felülvizsgálatra van szükség.

Végül hadd közöljem saját megrökönyödésemet, olvasván azt a törvényszöveget, ami így szól: a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek támogatásáról. Engem ez valahogy a nyolcvanas évekre emlékeztetett, hadd ne mondjam, 1984-re. Így, ahogy ez le van írva, ez egy vegytiszta szocializmus, annak minden paternalista jellegével. Úgyhogy remélem, a fogyasztóvédelem átalakításánál a fogyasztóvédelmi törvény átalakításáig is eljutunk.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage