DR. CSÉFALVAY ZOLTÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mindenekelőtt nagyon köszönöm az általános és a részletes vitában, a bizottsági üléseken tanúsított aktív közreműködésüket. Engedjék meg, hogy néhány részletre kitérjek az előttünk lévő törvénnyel kapcsolatban. Talán a legtöbb hozzászólás és javaslat, módosítás érkezett a magánszemélyek egyes jövedelmeinek különadójáról, amely - úgy gondolom - a társadalmi hitelesség és a politika iránti bizalom visszaállításának egyik nagyon fontos eszköze.

A tartalmi módosítások közül egy módosító indítvány jelent meg, amely támogatandó. A jövedelem kiszámításánál a négyezer forint összegű szakkönyvvásárlást a pedagógusoknak lehetővé teszi, és ugyancsak a kormány támogatja azt a javaslatot, amely lehetővé teszi a munkáltatónak, hogy az árvíz sújtotta térségekben kárt szenvedett munkavállalóit lakóházuk, lakásuk újjáépítése céljából segélyben részesítsék.

A kormány ugyanakkor több módosító indítványt nem tud támogatni. Nem tudja támogatni azokat az indítványokat, amelyek ellentétesek az első akciótervben foglalt célokkal, amelyek az adómértékek csökkentését és ehelyett például járulékok csökkentését szorgalmazza. Fontos a járulékok csökkentése természetesen, de erre egy későbbi időszakban kerülhet sor.

Nem támogathatók azok az indítványok sem, amelyek az egyes intézkedések elhagyását javasolják. Teljesen nyilvánvaló, hogy a kormány ezeket nem támogatja. A bankadóhoz érkezett módosítványok és módosító indítványok közül hat módosító indítványt támogat a kormány. Támogatja a kormány a különadó számítási alapját pontosító javaslatot a biztosítók esetében, támogatandó az a módosító javaslat is, hogy a hitelintézetek olyan településeken, ahol a lélekszám négyezer alatti, ott a különadó mértékét csökkentsék.

Az adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatás feltételeinek megteremtésénél, úgy gondolom, nagyon fontos lépés, hogy a törvény szabályozza a háztartási munkát, legálissá teszi a háztartási munkát, nem fenyegeti sem a munkáltatót, sem a munkavállalót a feketemunka. Ugyanakkor a kormány támogatja azokat a javaslatokat, amelyek éppen a visszaélések megakadályozása érdekében pontosítják magát a háztartási munka fogalmát.

A törvényjavaslat a közszféra fizetéseinél 2 millió forintos plafont vezet be. Úgy gondolom, és a kormánynak ez a véleménye, hogy a közpénzek takarékos felhasználását segíti elő ez a törvényjavaslat.

Sok vitát okozott a párlatkészítés szabadságának megteremtéséhez kapcsolódó törvény. Az elkészült javaslatokból is látható, hogy ez a vidéken élő emberek életét nagyjelentőségűen befolyásolja, és a törvény lehetővé teszi, hogy a magánfőzésen túl még a bérfőzés is adómentes lesz egy bizonyos kereten belül.

A pénzügyi szektor különadója szintén a viták kereszttüzében áll. A kormány támogatja, hogy az adó jobban igazodjon egyes szervezetek teherbíró képességéhez. Ebből következően támogatjuk a befektetési vállalkozások adóalapjára vonatkozó módosító javaslatot, amely szerint a befektetési szolgáltatási tevékenység ráfordításait is figyelembe kell venni, kevesebb adót kell fizetniük azoknak a hitelintézeteknek, amelyek fiókjai legalább 15 százalékban kistelepüléseken található. Ez elsősorban a takarékszövetkezeteket érinti. Az árutőzsdei szolgáltatókra vonatkozó módosítás szerint az áruk azok a tevékenységek, amelyek a tőzsdén kívül vannak, szintén nem számítandók be az alapba.

A vitában felmerült nagyon sokszor, hogy vajon a bankok továbbháríthatják-e mindezeket a költségeket ügyfeleikre. Hadd utaljak arra, hogy a pénzintézeti szervezetek 2010. január 1-jén elfogadtak és hatályba lépett egy magatartási kódex, amely korlátozza ezt az áthárítást, és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete szigorúan ellenőrzi is majd ennek a betartását.

(19.10)

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Úgy gondolom, ez a módosító indítványokkal megfűszerezett törvény lehetővé teszi azt, hogy Magyarország stabilizálja államháztartási helyzetét, kezelje azt az örökséget, amit örökölt az előző kormánytól, és megtegye az első lépéseket ahhoz, hogy Magyarországot egy növekedő pályára állítsa. A kormány a korábbi beidegződéseket elvetve nyugodt szívvel támogatta a szocialista képviselők által benyújtott szövegpontosító javaslatokat is.

Ugyanakkor megjegyezném, hogy a kormány nem támogat mítoszépítést. A vitában nagyon sokszor mítoszépítés zajlott és hangzott el a szocialista képviselőktől. A legfontosabb mítosz talán az volt, hogy szinte felesleges ez az egész törvénycsomag, hiszen a Bajnai-kormány egy nagyon sikeres válságkezelést hajtott végre.

Hadd utaljak arra, hogy miként lehet sikeres egy olyan válságkezelés, amely a következő kormányra 14,2 milliárd eurós adósságot hagy? Miként lehet sikeres az a válságkezelés, amelyiknek államháztartási és költségvetési következménye a következő években évi 300, közel 500 - évenként változó - milliárd forintnyi terhet jelent? Miként lehet sikeres az a válságkezelés, amelyik egyenként számolva a magyar állampolgárokat, még tovább adósította az országot fejenként 177 ezer forinttal? Úgy gondolom, a parlament nem igazán az a hely, ahol mítoszgyártással kellene foglalkozni, és a kormány természetesen nem támogat ilyen jellegű mítoszgyártást. (Zaj az MSZP soraiban.)

Még egyszer köszönöm az általános és részletes vita, valamint a bizottsági ülések során tanúsított aktív közreműködésüket, és kérem, hogy szavazatukkal támogassák az ország talpra állításához nélkülözhetetlen első törvénycsomag elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage