DR. HOPPÁL PÉTER, az oktatási, tudományos és kutatási bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Július 5-én, egy héttel ezelőtt hétfőn tárgyalta az oktatási, tudományos és kutatási bizottság az előttünk fekvő törvényjavaslatnak a közoktatási törvényre vonatkozó szakaszait, és viszonylag hosszadalmas vita végeztével, amit az előterjesztők előterjesztése után megejtett a bizottság, 11 igen és 8 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak találta a bizottság.

A többségi álláspontot nagy részben úgy tudom megfogalmazni, hogy közben bizonyos dilemmákat is meg kell osztanom önökkel, hiszen az előterjesztő a vita végén megköszönte a bizottság tagjainak, hogy értékes kritikáikkal, illetve előremozdító javaslataikkal hozzájárultak a törvényjavaslat további formálásához.

Ugyanis az oktatási bizottság, élve lehetőségével, azt fogalmazta meg, hogy a célokkal mindenképpen egyetért - ez volt a többségi álláspont -, hiszen a hozzászóló különböző pártok szónokai egyaránt arról szóltak, arról nyilvánultak meg, hogy ez az össztársadalmi érdek, ami a társadalom jelenlegi, nagyon rossz és leromlott egészségi állapotát javítani, célul kitűzni szándékozik, ezt a célt mindenképpen hatékonyan tudja szolgálni a közoktatási törvény ilyen irányú módosítása, amely előttünk fekszik. Az egészséges társadalom, az egészségesebb társadalom mindenképpen roppant fontos és kiemelt cél, hiszen ma a magyar társadalom az OECD-országok között sajnos egészen a leghátsó helyeket foglalja el az egészségi állapotát tekintve.

Ugyanakkor a közoktatási törvény óraszám-emelési kérdését tekintve, jelesül, hogy az általános iskolák óraszámát illetően a jelenlegi általában két és fél óráról öt órára - van, ahol három óráról öt órára - szándékozik az előterjesztő felemelni az óraszámokat, ebben a kérdésben, ebben a tekintetben javasolt a bizottság egyébként többségi véleménye egy óvatosabb tervezést, és esetleges bizottsági módosító indítványok formájában egy olyan átgondolt újratervezést, amelynek révén a kívánt cél elérhető, azonban ennek a gyorsasága talán egy kicsit visszafogottabb lehet. Hiszen, ahogyan megfogalmaztuk, nagyon fontos lenne, hogy a testnevelésórák növekedésével egyidejűleg az az infrastrukturális háttér is rendelkezésre álljon, amiről előterjesztőként Bánki Erik az imént már érintőlegesen szólt.

Nagyon szükséges lesz az, hogy a ma még több mint ezres számban Magyarországon jelen lévő olyan iskolák, amelyeknek a mai tornaterem-, tornacsarnok-ellátottsága a nullához konvergál, vagy nagyon rossz állapotú, hogy ezeknek az intézményeknek a segítése, a jó körülmények megteremtése lehetővé váljon, segítségként vetette fel a bizottság a vitában.

Ezenkívül fontos kérdésként merült még fel, hogy az óraszámemelés mellett a szakképzett pedagógusok hogyan tudnak ehhez a célhoz megfelelő hatékonysággal hozzájárulni, hiszen nem mindegy, hogy a megemelkedő óraszámot, hogyha gyors tempóban, hamar kerül kialakításra ez az új közoktatási törvény módosításával előálló helyzet, akkor meglesz-e az a megfelelő számú szakképzett munkaerő, amelyik a kívánt óraszámmennyiséget megfelelő hatékonysággal tudja az iskolákban elvégezni.

(23.50)

Erre is felmerültek különböző megoldási javaslatok, amelyeket az előterjesztő bizalommal fogadott.

Úgy összegezhetem tehát, hogy ebben a T/573. számú salátatörvény-módosítási csomagban a közoktatási törvény módosítását érintő kérdésekben a megfelelő bizottsági módosítások révén egy olyan törvénymódosítás készül el, amely - mint ahogy elhangzott az előterjesztő részéről az imént - tényleg történelmi léptékkel megpróbálhat javítani azokon a mai, általános rossz helyzeteken, állapotokon, amelyek kapcsán mindenképpen közös célunkként meg kell fogalmaznunk, hogy javítsuk az iskolarendszeren keresztül is a magyar társadalom egészségi állapotát.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a Fidesz soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage