DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ezen a kései órán, azt gondolom, sok mindennel kezdhetném, hiszen azt gondoltam, hogy tisztán szakmai vita lesz, de egy kicsit politizáltunk is talán az elején. Érdemes majd visszatérnem a végén talán arra is, hogy az elmúlt években milyen fejlesztések és milyen előrelépések történtek, de talán először érdemben az előterjesztésről.

Annak sincs még parlamenti kultúrája, hogy azzal kezdjem, hogy mivel értünk teljesen egyet, és mire van módosító indítványunk, ezt későbbre hagyjam, de nyilván azt el lehet mondani, hogy az érmek, kupák adómentessége tekintetében - ennyi önkritikánk lehet talán - igen, valóban ezt a módosítást meg lehet tenni. Nem volt olyan volumenű dolog egyébként sem, ami rengeteg bevételt hozott volna, és egyébként meg nyilvánvalóan nyűg volt ebben a tekintetében, nehezen kezelhető javaslat volt. Nyilván egy nehéz gazdasági helyzetben született, talán ennyit tegyünk hozzá, de azt gondolom, hogy ennek az eltörlése jó javaslat és támogatjuk.

Adómentes természetbeni juttatásként funkcionálna innentől a jegyek, bérletek adása a munkavállalóknak ebben a tekintetben. Nem volt plafon az első javaslatban, rögtön ki is térnék arra, hogy nyilván a T/573-asról vitázunk, de volt egy 385. javaslat, amit ugyanakkor már a bizottság sem vitatott meg. Nyilván talán itt volt emiatt egy többhetes időszak, amikor lehetett tovább gondolkodni módosítókról és a dolgok érdeméről. Itt ez az 50 ezres plafon a második javaslatban bejött, talán ez egy jó javaslat ebből a szempontból, hiszen itt plafon nélkül, ki tudja, milyen irányba ment volna a dolog. Szerintem ez is üdvözlendő.

Az illetékmentesség tekintetében, a sporttelepek kapcsán azt gondolom, ez is egy előremutató javaslat. A sporttelepek tulajdonjogának megszerzésére vonatkozik, illetve bármely ingatlan megszerzésére adott, sportszervezetek vagy szakszövetségek tekintetében, ha ott 4 éven belül sportcélú ingatlant hoznak létre. Mindkettőnél van egy 15 éves működtetési-használati kötelezettség ebben a dologban, szerintem ez is egy örvendetes dolog ebben a tekintetben.

A bizottsági ülésen is, később is elhangzottak, tudjuk jól, már napok óta több médiumban vitázunk közösen képviselőtársaimmal ezekről a javaslatokról, szóval, ebben a tekintetben is vannak módosító indítványok. Azt gondolom, érdemes megfontolni azokat, amelyek a garanciális elemeket erősítik ebben a tekintetben, függetlenül szerintem a párthovatartozástól. Tudjuk jól, hogy minimum visszás sporttelep-értékesítések, adásvételek történtek az elmúlt 20 évben, tehát ha itt vannak olyan garanciális elemek, amelyek előrevisznek, ezeket is érdemes megfontolni.

Edzők, sportszakemberek és hivatásos sportolók ekhoadózása: azt gondolom, hogy ez egy teljesen rendben levő javaslat, nem is várathat már tovább. Szerintem aki látott, hallott többet egy kicsit egy hivatásos labdarúgócsapat finanszírozásáról, az ottani játékosok fizetéséről, az jól tudja, hogy rengeteg helyen minimálbéren vannak bejelentve sportolók; gondolom, ez már csapatsportágakban is így lehet, de nyilván én magam a labdarúgást látom jobban, ezt az összeget kapják hivatalosan a sportcéllal létrejött kft.-től, majd emellett létrejön egy reklám kft., amely mondjuk, reklámszerződést köt az adott játékosokkal. Ezek a kft.-k persze tönkremehetnek, sokszor nem fizetnek a játékosoknak, és egyébiránt persze adott esetben a licencek eléréséhez vagy az adott első osztályú, másodosztályú bajnokságba való nevezéshez pedig elegendő, ha a labdarúgó és/vagy a csapatsportág kft.-je rendben van. Ilyen módon a játékosok szakszervezetei, érdekképviseletei többször jelezték, hogy ez nem jó út.

Én ezt üdvözlöm. Talán annyit elmondanék, hogy nagyon magasnak tartjuk a plafont, tehát ez a 100 millió forint nyilvánvalóan egy nyugati élcsapatban sportoló labdarúgónak egy érdekes és reális értékhatár, de mégiscsak Magyarországon vagyunk. Nem nagyon tudok hasonló volumenű fizetésekről, amik ezt indokolnák. Lehet, hogy a jövőben lesznek ilyenek, ma azonban irritálónak tartjuk ennek a volumenét. Tettünk egy módosító javaslatot, ami a felére vinné le ezt a nagyságrendet. Nézzük meg, beszélgessünk róla, azt gondolom, holnap lesz a módosító javaslatokról vitánk a bizottságban, tehát szerintem ez is egy érdemes és meggondolandó javaslat.

A személyijövedelemadó-kedvezmény az előző javaslathoz képest nyilvánvalóan kikerült. Gondolom, ennek átfogó adópolitikai okai vannak, de ebbe most ne menjünk bele. A társaságiadó-kedvezmény azonban tényleg érdemi és más, mondjuk, a kulturális élethez hasonlíthatóan itt is újdonságot jelent, ami szerintem mindenképpen örvendetes ebben a tekintetben.

Hiányoltuk ebben - hadd mondjam el - a hatástanulmányokat. Másodjára hallom ezt a 16-20 milliárdot, hogy körülbelül ilyen költségvetési vonzatai vannak ennek a módosításnak, mert a Pénzügyminisztérium ezt mondja, ennek örülünk, de nem látjuk.

(0.20)

Tehát nem látunk sem hatástanulmányt, sem ezt az adatot, sem a vizsgálatot sem. Egyébként szerintem ez azért fontos, mert tudjuk jól, hogy az öt látvány-csapatsportág, mondjuk úgy, a vállalkozói érdeklődés, gondolom, 85-95 százalékát kelti fel ebben az országban. Ma körülbelül ezt tartom reálisnak. Nem hiszem, hogy ilyen irányú kutatások lennének. Úgy érzem, hogy 10-15 százalék, mondjuk úgy, az az egyéb olimpiai sportágakra fordított támogatás, amit ma szerintem a civil szférából, a vállalkozói szférából, tehát a társaságiadó-kedvezményből potenciálisan bevonhatónak gondolok én. Ha ez így van, és egyébként is elköltésre kerül, vagy nem folyik be ilyen módon a költségvetésbe egy ekkora volumenű összeg, akkor az a néhány milliárd talán megérné azt, hogy támogassák azt a módosítónkat, amely az öt látvány-csapatsportág helyett kiterjeszti az olimpiai sportágakra már most teljes mértékben e társaságiadó-kedvezmény lehetőségét, aminek egyébként a céljaival, hogy utánpótlás-nevelés, felújítás, ezzel teljesen egyet lehet érteni, tehát szerintem ez egy üdvözlendő dolog.

Ha ezt elfogadják és kiterjesztjük az olimpiai sportágakra, Szalay képviselőtársam utalt rá, hogy nyilván nézzük meg és majd később terjesszük ki, igen, ez is elgondolkodtató dolog, de én úgy érzem, hogy nagyon komoly indulatokat váltott ki egyes sportági szakszövetségek részéről a javaslatuk, már az, hogy egy szűkebb réteget érint. Sokan mondják azt, csak a nép hangja ebben a tekintetben, amit most mondok, hogy nyilván alapvetően a labdarúgásra íródott ez a javaslat, csak azért kerültek bele más látvány-csapatsportágak vagy kerül definiálásra ilyen módon, hogy ne csak a labdarúgás kerüljön támadások kereszttüzébe egyéni sportágak, mások részéről. Szerintem megfontolandó, hogy ha ez egy ilyen költségvetési hatású dolog, ennél nem lehet lényegesen nagyobb nagyságrend, ha kinyitjuk a javaslatot. De ha bármelyikről láthatunk számokat vagy kutatásokat, hatásvizsgálatokat, szerintem az mindannyiunk számára előremozdító lehet.

A mindennapos testnevelés kérdése: ez az első javaslatban nem szerepelt. Gondolom, van ennek oka, hogy miért került bele. Nyilván a 29 pont kapcsán megemlítette a pártvezérük, tehát ezt valószínűleg teljesíteni is kell, de egyébként ez egy jó javaslat. Nem vitatjuk el, voltak ilyen céljaink, társadalompolitikai céljaink. Nekünk van egy tragédiánk ebben a dologban, az MSZP-seknek, hogy az elmúlt két év nem nagyon volt alkalmas arra, hogy bármilyen társadalompolitikai célt megvalósítsunk, merthogy egyébként válság volt. Ezt kezeltük jól-rosszul, nyilván ki hogy éli meg. Azt gondolom, az, hogy egyáltalán társadalompolitikai célokról beszéltünk vagy a sport támogatásáról, abban mondjuk, komoly szerepe van annak, hogy egyébként az ország költségvetése rendben van, és pályán van az ország, tehát valamilyen módon nem lehet hermetikusan elválasztani kormányzati ciklusokat. Nagyon sok pozitív dolgot még majd talán megemlítek, ami az előző ciklusban történt. Nyilván ezek összefüggnek. Ehhez a lépéshez most értünk el, és a jövő évi költségvetés is mindenképpen nagyobb lehetőségeket biztosíthat egy 3 százalék környéki növekedésnél arra, hogy ezeket a céljainkat megvalósítsuk.

Itt 2,5 kötelező óraszám-növekedést ír elő a javaslat. Szalay képviselőtársam is mondta, hogy itt már van egy változtatás, hogy a felső tagozatot ez nem érinti. Nyilván itt már nem tanítónők vannak, hanem tanárok, adott esetben nyilván testnevelő tanárok, nyilván ennek a - hogy mondjam - tisztázatlan volta az előterjesztésben, ez vezette önöket arra, hogy a szakszervezetek javaslatára ezt még megfontolják. Igen, legyen ez lépcsőzetes, de itt is szeretnénk belelátni mélyebben abba, hogy ennek milyen költségvetési hatásai vannak, egyébként a testnevelőtanár-képzés felzárkózik-e ehhez, van-e elég testnevelőtanár ahhoz, hogy ezt, ha lépcsőzetesen is, és '14-re, '15-re kialakuló helyzetet képes-e ma ellátni a magyar oktatás.

Talán néhány infrastrukturális kérdésről kellene még beszélni, hiszen csak szóba hozták többen, hogy milyen áldatlan állapotok vannak ebben a tekintetben. Miskolciként tudom önöknek mondani, hogy legalább ezeket az áldatlan állapotokat, ha én Borsod megyében látnám, amiket az előző kétszer négyéves ciklusban sikerült elérni, azért az nagyon örvendetes lenne. Szerintem a sport-infrastrukturális fejlesztések tekintetében nem volt ilyen üdvözítő egyik korábbi kormányzati ciklus sem, mint az elmúlt évek. Lehet, hogy ebben van vitánk, természetes, és különböző pártok képviselői vagyunk itt a parlamentben, de azért például csak a megyeszékhelyen nálunk másfél milliárdért sportcsarnok jött létre, másfél milliárdos jégcsarnok-beruházáson vagyunk túl, egymilliárdot szántunk a labdarúgó-stadionunk fejlesztésére, és mintegy 2 milliárdért versenyuszodát hoztunk létre.

Arról tudok beszámolni, hogy azok a sportfejlesztések, amelyekben én részt vettem, vagy azok, amiket generáltunk adott esetben a helyi testületben vagy a helyi sportszeretők segítségével, vállalkozók bevonásával, azok sikeresek voltak, szerintem az elmúlt időszakban is meg lehetett találni a kormány támogatását ehhez, és szerintem nem csak szocialista vezetésű városokban. Rendkívül sok előrelépés történt, de mondhatnám a műfüves pályaprogramot, amit az MLSZ is generált, és egyébként pedig az oktatás kapcsán nem újult meg annyi iskola húsz év alatt sosem, mint az utóbbi években, ez tényszerű. Nyilván ennek egy jelentős része EU-s fejlesztési forrásokból, de attól még így van, és több tornatermet is épített az előző kormány segítségével sok önkormányzat, így van ez Borsod megyében is. Én csak azt tudom mondani önöknek, amiről személyes tapasztalataim vannak ebben a tekintetben.

Én nem látom ennyire lesújtónak a helyzetet. Inkább csak azt mondanám, hogy valóban van lemaradás, mert hát a magyar oktatás és inkább az oktatás infrastruktúrája olyan, amilyen, sok tekintetben és főleg a kisebb településeken leromlott infrastruktúra van. Folytassa ezt majd minden kormány. Ha négy év múlva egy másik kormány jön vagy akármilyen összetételű kormány, folytassa az is, azt gondolom, ezeket a fejlesztéseket, hiszen ezt a lemaradást folyamatosan kell pótolni. Tehát önök is folytassák az ilyen módú fejlesztést.

Összességében véve tehát azt tudom mondani önöknek, hogy ez egy támogatandó javaslat, de már láttam most az interneten, hogy 28 módosító javaslat érkezett, tehát nyilvánvalóan építő jellegű szándékaink csak lehetnek ebben a tekintetben. Ezeket meg is fogalmaztuk.

Arra meg már nem is nagyon térnék ki, mert talán egy más szájízzel fejezném be a hozzászólásomat, és ahogy elnéztem, úgyis fogunk még itt vitázni talán még egy órát biztosan, hiszen sok felszólaló is van, és kétpercesek is várhatók, szóval lezárásképpen azt tudnám mondani, hogy talán szerencsésebb lett volna, ha szakítanak az eddigi rossz hagyományokkal, és nem mindent egyéni képviselői indítványként adnak be, hanem mondjuk, kormányzati javaslatként jön be ez a csomag. Nyilván a szívügyük, ezt is megértem, de adott esetben egy csomó probléma az ágazati egyeztetések során, ha kormányzati előterjesztésként jön be, már kiderült volna, és akkor egy koherensebb, egységesebb anyag jött volna be elsőre. Most így nekünk kell javítani ezen az anyagon; nyilván közösen, és nagyon remélem, hogy úgy, hogy egyébként el tudjuk fogadni mindannyian azt, ami végén kisül ebből.

Nagyon bízom benne, hogy építő jellegű lesz a további vita is, és természetesen abban is bízom természetesen, hogy egy kicsit megnyílnak majd néhány módosító javaslatunk irányába. Mi erre készen vagyunk. Holnap is itt leszünk, mind a két bizottsági ülésen, legyen sikeres ez a vita. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage