BERTHA SZILVIA (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. A Rail Cargo Hungária csökkenő profit miatt év végére tervezett ezerfős elbocsátása is rámutat, hogy mekkora hibát követtek el az előző kormányzatok a privatizáció ellenőrizetlen, felelőtlen és túlzott mértékű végrehajtásával. Újból tanúi lehettünk a profitközpontú, rövid távú gondolkodásnak, ami az embert és a környezetét csak erőforrásként kezeli, és az elérhető profitmaximumhoz rendeli hozzá az optimális erőforrás-allokációt. A jelen esetben ez azt eredményezi, hogy a visszaeső profitot a bérköltségek csökkentésével akarják növelni, mivel a nemzetközi gazda felé teljesíteni kell az elvárt hozamot.

Különösen korrupciógyanús a Rail Cargo Hungária privatizációja annak tükrében, hogy a teherszállítási ágazattal a MÁV egyetlen olyan részlegét adta el 2007-ben a szocialista kormány vezette magyar állam, amely folyamatosan pozitív eredményt produkált, tehát ellensúlyozhatta a mindig veszteséges személyszállítást. Ad absurdum a magyar állam egy másik állam tulajdonába adta át a vállalatrészt. Vajon ha az osztrák államnak megéri működtetni a magyar teherszállítást, még úgy is, hogy pályahasználati díjat fizet a magyar állam részére, akkor kinek és miért állt érdekében ezt a minden valószínűség szerint igen nyereséges vállalatrészt értékesíteni?

Az oly sokszor hangoztatott számonkérés keretében kívánja-e, és ha igen, mikor, milyen szempontok alapján felülvizsgálni a kormány a MÁV teherszállítási részlegének privatizációját a 2 milliárdos sikerdíjjal együtt, és talán megmenteni az elbocsátani szándékozott ezer munkavállalót és a mögöttük lévő ezer családot?

Várom államtitkár úr válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage