GAJDA RÓBERT (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az önkormányzati és területfejlesztési bizottság tagjaként mielőtt rátérnék a 2011-es költségvetés e bizottságot érintő fejezeteinek tárgyalására, kérem, engedjék meg, hogy megemlékezzek a szintén az önkormányzati területet érintő 2010. évi L. törvény megalkotásáról, amely lehetővé tette, hogy az önkormányzati képviselő-testületekben feleannyi képviselő üljön, mint 2010 októbere előtt, olyan költségeket megtakarítva ezzel, amivel most az önkormányzatok saját maguk rendelkezhetnek.

Amikor szocialista képviselőtársaim drasztikus létszámleépítéssel riogatnak az önkormányzatoknál, bizonyára saját önkormányzati párttársaikra gondolnak elsősorban, mert bizony ők valóban lényegesen kevesebben vannak, mint pár hónapja.

Ugyanakkor felhívnám a tisztelt kormány figyelmét, hogy az állam és az önkormányzat a hétköznapokban és a köznapi ember fejében nem különül el annyira élesen egymástól, mint ahogy mi, képviselők vagy állami vezetők néha gondoljuk, sőt gyakran inkább egyenlőségjelet is tesznek az emberek a két fogalom, az állam és az önkormányzat közé. Ezért úgy gondolom, hogy az államnak minden lehetséges eszközt meg kell ragadnia, hogy az önkormányzatok munkáját megkönnyítse, és minden bürokratikus gátat le kell bontani, ami az állam és az önkormányzatok között feszül, mert erős állam nem létezhet erős önkormányzatok nélkül. A 2011-es költségvetés-tervezet, úgy gondolom, megfelelő irány az erős önkormányzatisághoz.

Az egyenes ági öröklés és ajándékozás illetékmentessé tétele, illetve a vállalkozások kommunális adójának eltörlése minden állampolgár megelégedésére szolgálhatott, az önkormányzatoknak azonban bevételkiesést jelentett volna, ha a központi költségvetés nem kompenzálja ezeket, ahogyan ez a törvényjavaslatból kitűnik.

A felesleges bürokrácia lebontásának egyik eszköze az alapnormatívák kiterjesztése, amely a kiszámíthatóságot és a jobb áttekinthetőséget is szolgálja, ezért az egyedi pályázati típusú igénylés helyett a jövőben normatív módon jutnak el egyes források az önkormányzatokhoz; ilyenek az informatikai támogatások, érettségi és szakmai vizsgák lebonyolításának támogatása, óvodáztatási támogatások, amelyek a mindennapokat is meghatározzák.

Fontosnak tartom és szintén a tervezhetőséget és kiszámíthatóságot szolgálja, hogy egyszerűsödik a települési önkormányzatok jövedelemkülönbség-mérséklési számítása is. Alapjává korábbi, év közben folyamatosan változó adat helyett mindig a két évvel előbbi, tény adóerő-képesség válik ugyanúgy, ahogyan a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban.

A költségvetési javaslat eleget kíván tenni azon követelményeknek is, hogy az önkormányzati feladatokhoz egyértelműen hozzá kell rendelni a pénzügyi eszközöket, ezért is új támogatási célként jelenik meg a települési önkormányzatok, illetve a többcélú kistérségi társulások tulajdonában, fenntartásában lévő iskolai és utánpótlássport, infrastruktúra fejlesztése, felújítása, ami nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy egyes régiókban még komfortosabb legyen az élet, és egy egészséges, sportos generáció nőhessen fel az ország bármely területén.

Jónak tartom, hogy a kormányzat leszűrte az elmúlt évek negatív tapasztalatait, és a költségvetési törvény tervezete javaslatot tesz helyi önkormányzati fejezeti tartalék létrehozására, így az Országgyűlés által a helyi önkormányzatok számára jóváhagyott támogatások az önkormányzati alrendszeren belül kerülnek felhasználásra.

Az emberi jogi, kisebbségi, civil- és vallásügyi bizottság tagjaként engedjék meg, hogy kitérjek a kisebbségi önkormányzatok támogatására is. Úgy vélem, az elmúlt 8 év bebizonyította, hogy akármennyit is fordítunk a kisebbségek támogatására, ha nem megfelelő és hiteles vezetők kerülnek a testületekbe, akkor a felülről jövő szándék mit sem ér, persze ez a nem kisebbségi önkormányzatoknál ugyanígy elmondható.

(12.10)

Ezért kérem az arra illetékeseket, hogy a támogatások felhasználásának ellenőrzésére kellő energiát fordítsanak, hogy azok valóban a megfelelő helyre kerülhessenek. Véleményem szerint a 2011-es költségvetés az önkormányzatok tekintetében a decentralizáció elvét teljes mértékben kiszolgálja, és lehetővé teszi, hogy a helyi ügyeket helyben lehessen megoldani, a döntések pedig közelebb kerüljenek az emberekhez.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage