VARGA ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Azt gondolom, hogy ez a költségvetés, amelyet a Fidesz-KDNP-kormány beterjesztett a jövő évre, minden idők egyik legfelelőtlenebb költségvetése. Elmarad a lényeges kiadáscsökkentés, a strukturális reformoknak nyoma sincs, igazságtalan adórendszer, növekedést visszafogó, az emberekre háruló extraadó, nyugdíjjárulék-emelés és visszafizetési garancia nélküli nyugdíjpénztári taglenyúlás. És nem teljesül az az ígéret sem, még ha ezt önöknek nehéz is hallani, amit 2009 őszén mondtak a mi költségvetésünkre, hogy visszakapják az önkormányzatok a 120 milliárdot.

És hogy ezeket számokkal alátámasszam, szeretném a figyelmükbe ajánlani az önkormányzati alrendszer konszolidált funkcionális kiadásait. Én csak azt a három fő tételt emelem ki, ami az önkormányzatok számára fontos. Az oktatási tevékenységek és szolgáltatások: 2009-ben ez a teljesítés GDP-arányosan 3,42, 2010-ben az előirányzat 3,22, 2011-ben az előirányzat 3,06. Az egészségügynél 2009-ben 1,53 a teljesítés, a 2010-es előirányzat 1,74, a mostani előirányzat 1,4. A jóléti szolgáltatásokban 2009-ben 1,6, a 2010-es előirányzat 1,94, és a 2011-es előirányzat pedig 1,8. Tehát ha megnézzük, gyakorlatilag minden fő számban visszalépés van a 2011-es költségvetésben.

És ha most már rátérünk a sokat emlegetett önkormányzati költségvetés IX. fejezetben leírt dolgaira, és erről már volt egy vitánk államtitkár úrral, nominálisan 30 milliárdos csökkenés van, akárhogy is nézzük, ha előirányzatot előirányzattal hasonlítunk össze, és ezt általában így szoktuk tenni. Ha tovább bogarásszuk, és megnézzük, a 10 milliárdhoz képest 27,7 százalékkal növekedett meg a 4-es metró kiadása, akkor ez már nem is 30 milliárd, hanem összesen 48 milliárdos csökkenés. És ha még ehhez hozzászámoljuk az önök által kalkulált inflációt, akkor azt kell mondjam, hogy az önkormányzati szféra, nem biztos, hogy ezt jó hallani, több mint 80 milliárdos reálcsökkenést fog 2011-ben elérni. Tállai úr, ez van a költségvetésben. (Tállai András: Olvasd el! El sem olvastad, megírták neked.)

Lehet itt bűvészkedni. Ön mondta ugyan, hogy ezek a számok máshol keresendőek, de egyelőre csak azt lehet tudni, hogy a közmunkaprogramokra, amelyek ebben a fejezetben voltak, átkerültek valahová, és még azt sem tudjuk, hogyan fognak működni. Viszont az a bérkiegészítés, ami 2010-ben tényleg benne volt, és el is jutott az önkormányzatokhoz, teljes mértékben hiányzik az önkormányzati büdzséből. Azt gondolom, ezt is érdemes ilyen tekintetben megvizsgálni. Ha megnézzük, a 2011-es költségvetés törvényjavaslat normaszövege, a mellékletek és az önkormányzatokra vonatkozó indoklás sem támasztja alá azokat a kijelentéseket, amelyeket itt lehet hallani. Tehát további forráskivonás történik az önkormányzatoktól. És ezt semmiféleképpen nem indokolhatja az az elgondolás, amit időnként lehet hallani, hogy az önkormányzatok saját bevételei kipótolják a kieső központi pénzeket. Ez már csak azért sem helytálló, mert mindannyian pontosan tudjuk, hogy ezek nagyon differenciáltan hatnak egy-egy önkormányzatra, kistelepülésre, nagyobb városra, megyei jogú városra, viszont a központi forráselvonás minden önkormányzati feladatot arányosan érint.

Itt elhangzott a hozzászólásokban, azt hiszem, Apáti képviselő úr mondta, hogy gyakorlatilag ugyanazok a norma-hozzájárulások vannak az elkövetkezendő időszakban, 2011-ben, mint 2010-ben. Én azért találtam egy-két dolgot, ami megszűnik sajnos a 2011-es költségvetésben. Ilyen például a hajléktalanok számára létrehozott bázisszállást időszakosan működtető önkormányzatok támogatása. Ilyen például a pedagógiai programokból a hátrányos helyzetű tanulók tehetséggondozásával kapcsolatos, 2010-ben kiemelt három cél, a pedagógiai módszerek támogatásának jogcíme. Volt már szó arról, hogy a minősített alapfokú művészeti oktatás intézményeiben is szűkítették, mert egyrészt csak a minősített kapja meg, és ott is csak az alapnormatívát, tehát itt is van egy lényeges csökkenés. Ilyen az intézményi társulás óvodájába, általános iskolájába járó tanulók támogatása, az általános hozzájárulás a tanulók tankönyvellátásához, a kollégiumi, diákotthoni lakhatási feltételek megteremtése és az ehhez kapcsolódó kiegészítő hozzájárulás jogcíme. És bizony történt olyan oktatási normák, közoktatási normatívák összevonása, egyszerűsítése, aminek következménye az, hogy néhány területen szűkül a támogatható ellátotti kör, például a művészeti oktatásban és a bejáró tanulók ügyében.

Azt gondolom, hogy a költségvetés önkormányzatokat érintő része mindenféleképpen tarthatatlan. Sajnálom, hogy nagyon sok önkormányzati vezető, önkormányzati képviselő a kormányzati padsorokból nincs itt, mert bizony ezt a költségvetést, amit önök meg fognak szavazni, helyben kell nekik eladni.

(14.10)

Végezetül, mivel minden önkormányzat az elkövetkezendő időben tartja azt a testületi ülését, ahol a jövő évi koncepciót meg kell alkotni, és mivel új testületek vannak, ráadásul egy négyéves gazdasági fejlesztési tervet kell készíteniük. Ha valaki megnézte a személyi jövedelemadó bevételének a 2011-re betervezett részét, ott persze tudjuk, hogy a személyi jövedelemadó változtatása miatt a tehetősebb rétegek egy nagyon komoly adókedvezményben részesülnek, ez mintegy 500 milliárdos lyukat üt a személyi jövedelemadó-bevételi résen, és az önkormányzati vezetők pontosan tudják, hogy 2013-ban az akkori költségvetésüknek ez lesz az alapja. Kiszámolták? Hisz tudják, hogy a jövő évi személyi jövedelemadónak a 40 százaléka fog az önkormányzati feladatok finanszírozására fordítódni. Ez mintegy 200 milliárddal kevesebbet fog jelenteni 2013-ban.

Hogy lehet így koncepciót, hogy lehet így jövő évi, négyéves fejlesztési tervet készíteni, hogy az önkormányzatok nincsenek tisztában azzal, hogy milyen időszakra milyen feladatot vállalnak, és ennek milyen finanszírozási lába lesz! Azt gondolom, hogy ez mindenféleképpen felelőtlen, és ezért az önkormányzati vezetőknek, képviselőknek ezt a törvényjavaslatot így megszavazniuk nem szabad.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage