DR. NYIKOS LÁSZLÓ (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Hallgatva itt az államtitkár asszony győzelmi jelentését, szeretném némileg lehűteni a kormánypárti oldal kedélyeit, és a tévénézőket is informálni arról, hogy ennek a költségvetésnek nemcsak az a funkciója, ennek a vitának nemcsak az a rendeltetése, hogy gazdaságpolitikai természetű vitát folytassunk, illetve a pénzek hovafordítását indokoljuk, hanem a költségvetés-készítés egy szakma, aminek megvannak a szakmai sajátosságai.

Nekem már volt alkalmam beszélni néhány szót a részletesség elvének a negligálásáról és az áttekinthetőség problémájáról. Csak egyet hadd ajánljak szíves figyelmükbe: ez a költségvetés, ami előttünk van, a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetése, az állami pénzek elosztásának a javaslata. Ebben számos olyan fontos kérdés nincs benne, aminek benne kellene lennie egy tisztességes állami költségvetésben. Ez az egység és teljesség elve, így hívja a szakma, Einheit und Vorständigkeit, vagy unity az angolszász terminológiában.

Mi nincs benne, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim? Nincs benne például a hamarosan újra idekerülő Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának a jövő évi költségvetése. Ez egy nagyon fontos intézmény, nemrég hozta létre az Országgyűlés. Erre egy külön költségvetés készül, pedig úgy szól a tankönyv, úgy szólnak az államháztartási tankönyvek, hogy az állam költségvetése egy olyan pénzügyi terv, amelybe az állam minden jövedelme, minden bevétele befolyik, és onnan áramlik ki minden kiadása. Erről szó nincs! Majd ide fog terjeszteni, jobb híján a költségvetési bizottság, egy másik költségvetést, egy kis költségvetést ehhez képest - miért nem egyben van ez?

De mondhatnám tovább a közalapítványokat, különösképpen a különösen közhasznú közalapítványokat, amelyekről nincs egy tisztességes nyilvántartásunk. Fogalmunk sincs, hogy Magyarországon hány olyan közalapítvány működik, amelyik közpénzt használ. Ebből ki lehet bányászni néhány közalapítványt, amelyeknek a fejezetek adnak támogatást, de nem kapunk egy egységes képet a kormány előterjesztéséből.

És aztán végül, de nem utolsósorban hadd említsem meg azokat a társaságokat, gazdasági társaságokat, amelyeknek az osztalékáról ugyan van egy sor valahol a költségvetésben, de maguknak a társaságoknak az említése sehol nem történik meg, pedig ezek között olyan jelentős súlyú, kiemelt cégek vannak, mint az Állami Autópálya Kezelő Zrt. vagy a Budapest Airport, a Magyar Posta, a Magyar Villamos Művek Zrt., a Malév Zrt. és a többi. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Részvénytársaság portfóliójában körülbelül 300 gazdasági társaságot találunk, és ezek közül még említés sem történik egyikről sem. Tehát kedves képviselőtársaim, kedves kormánypárti képviselő hölgyek és urak, azt tessék szíves lenni figyelembe venni, hogy ez a költségvetés messze-messze nem terjed ki az állami szféra mindazon bevételeire, kiadásaira, amelyekről itt nekünk döntenünk kellene.

Mi ezért nem tartottuk és nem tartjuk a költségvetési törvényjavaslatot vitára alkalmasnak, és elfogadásra sem javasolhatónak, mert rengeteg olyan közérdekű információ hiányzik belőle, ami nélkül nem lehet egy tisztességes költségvetést alkotni. Jó, szokták mondani, régi kormányzati szlogen, hogy jó költségvetés nincs, csak elfogadott költségvetés van. Nyilván ez is egy elfogadott költségvetés lesz, de ez nem lesz jó költségvetés.

Köszönöm, elnök úr. (Taps a Jobbik padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage