DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az előterjesztő, valamint a bizottsági előadók ennek a rövid törvénymódosítási javaslatnak a lényegét már elmondták. Nyilván nem vagyunk azonos nézeten jó néhány ellenzéki képviselőtárssal, de azt ők is elismerhetik, hogy ahogy a rendszer jelenleg van, az úgy nem teljesen hatékony, és nem jól működik. Ebből adódóan indultunk ki az önálló képviselői módosító javaslat benyújtásánál, amely szerint a közszolgálat valós szolgálattá tételének igényéből indul ki az előterjesztés.

Magam is osztom azt a nézetet, hogy a köztisztviselők jelentős számban jól végzik a munkájukat, viszont vannak jó néhányan olyanok is, akik nem felelnek meg azoknak az elvárásoknak, amit a köztisztviselőkkel szemben a jogkereső állampolgárok vagy az ügyüket intéző állampolgárok elvárnának. Ezek a személyek a jelenlegi rendszer szerint úgymond beragadnak évtizedekre ebbe a rendszerbe, hiszen a jelenlegi minősítési rendszer - amit még talán Szetey András (sic!) államtitkár úr a szocialista kormányzás idején talált ki - nem alkalmas arra, hogy megfelelő módon minősítse a munkáját, és adott esetben egy alkalmatlansági munkaügyi eljárásnál a bíróság érdemben tudjon ennek alapján az ő tevékenységéről állást foglalni. Érdemes ezzel a törvényjavaslattal elindulni azon az úton, amely egyébként már kormányzati oldalról itt a Házban elfogadást nyert. Ennek ez tulajdonképpen egy következő lépése.

Ami az illetményeket illeti, valóban van lehetőség eltérítésre, plusz 20, mínusz 30 százalékkal, amely kifejezi valahol már a teljesítmény minőségét, azonban a versenyszférával nem versenyképesek ma a közszférában az illetmények, különösen a megyei jogú városok, a főváros területén, illetve a nagyvárosok területén, ahol a gazdasági szférában a kiváló szakembereket jóval jobban meg lehet fizetni. Ezért adott esetben, amikor érvelni kell egy-egy önkormányzati rendezési tervnél vagy akár hatósági eljárásban, sokkal nehezebb közepes képességű és közepesen fizetett köztisztviselőkkel a versenyt felvenni a gazdasági szféra jól képzett pénzügyeseivel, mérnökeivel vagy jogászaival. Ezért ez az előterjesztés tágítaná a határokat, személyi illetmény esetében több lehetőség nyílna a közigazgatás vezetőjének, ahol egyébként erre a tehetősség megvan, hogy ezt megfelelő módon megállapíthassák.

A Ktv. jelenlegi szabályozása korlátozza a polgármesteri hivatalok vezetői szintjeinek a számát, ami egyébként kisebb településeken indokolt is a takarékosság jegyében. Úgy gondoljuk azonban, hogy 10 ezer fő felett meg kell adni azt a lehetőséget körzetközponti feladatot ellátó önkormányzatoknál, megyei jogú városi önkormányzatoknál, akár a megyei önkormányzatoknál, a fővárosban pedig a kerületeknél, hogy a nagyobb hatáskörből adódó többletfeladat ellátása során a munkavégzés hatékonyságát növelné a több vezetői szint bevezetése.

Erre figyelemmel úgy gondoljuk, hogy egy vérfrissítés lehetősége nyílik meg ennek a törvényjavaslatnak az elfogadásával a közszférában, minőségi cserékre kerülhet sor, amely egyébként növeli az önkormányzatoknál a közigazgatás hatékonyságát a köztisztviselői karban.

Kénytelen vagyok reagálni az Apáti bizottsági alelnök úr által elmondottakra is. Úgy gondoljuk, hogy egyébként a Jobbik a kampányában is a zászlajára tűzte azt, ráadásul "radikális változást" jelszóval, hogy a jelenleg nem hatékony államigazgatásban rendet kíván csinálni. Itt az alkalom; teljesen meglepetéssel halljuk a Jobbik képviselői részéről, hogy szakszervezetként vagy jogvédőként lépnek fel a jelenlegi közszféra mellett akkor is, amikor valós indokok szólnak emellett. Én azt a példát mondtam, hogy amikor egy jegyzőt hat hónapra ítél a bíróság két évre felfüggesztve, így kellett volna idézni, mert én ezt mondtam a bizottsági ülésen, az be tud ülni a székébe, és nem akármilyen bűncselekmény, nem közlekedési bűncselekmény miatt, hanem közokirat-hamisítás miatt, amikor is a jegyző, a törvény őre egyébként, és ez lenne az utolsó, amit nemhogy meg lenne szabad csinálni, hanem ezt egyáltalán kerülni kellene a törvény őrének, aki a köztisztviselői kart vezeti.

(21.20)

Tisztelt Képviselőtársaim! Erre figyelemmel szeretnénk, szerettünk volna Kósa Lajos képviselőtársammal együtt a mellett érvelni, hogy ezt a lehetőséget ragadják meg a köztisztviselői kar vonatkozásában a hivatalt vezetők, illetve az irányító szervezetvezetők, mert ez az ő munkájukat is elősegíteni hivatott.

Végezetül azt szeretném elmondani, hogy akik jól dolgoznak, jól végzik a munkájukat, azoknak nincs félnivalójuk a közigazgatási karban, hiszen őket botorság lenne a szervezetből eltávolítani. Az ő munkájukra szükség van a továbbiakban is, és ők a munkájukkal bizonyították és bizonyíthatják a jövőben is, hogy helyük van köztisztviselőként a köztisztviselői karban. Ezért azok a hangok, amelyek azt mondják időnként, hogy megfélemlítés, vagy ehhez hasonló kitételeket alkalmaznak, úgy gondolom, a kiváló, jól dolgozó köztisztviselőkkel szemben nem állják meg a helyüket; akik pedig nem megfelelően dolgoznak, azokkal szemben pedig lehet élni a minőségi csere lehetőségével.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage