KORONDI MIKLÓS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Hív a vasút, vár a MÁV - a nyolcvanas évek mindennapos szlogenje volt a televízióban és a rádióban. Akkor közel 130 ezer vasutast alkalmaztak, mégis folyamatos volt a létszámfelvétel. Ma kevesebb mint 40 ezer fő a vasutas, és még mindig folytatódnak az elbocsátások, de nem az úgynevezett igazgatási rétegben, hanem a vonatközlekedés területén.

Az elmúlt 20 év alatt a folyamatos átszervezések, kiszervezések miatt folyamatosan csökkentették a vasutasok létszámát. Ez alatt vajon csökkent-e a vezetők száma? Hiszen hat területi vasúti igazgatóságot szüntettek meg. Nem, mondhatjuk. Ma a MÁV Zrt.-n belül tíz szakági igazgató van, valamint ezenkívül még a leányvállalatok vezérigazgatói, illetve azok igazgatói. Továbbá területenként mindenhol létrejött egy területi vezetési központ, amely hasonló, párhuzamos tevékenységet folytat, mint a másik vállalat területi központja. Amit a területen régen egy igazgató, két igazgatóhelyettes és hat osztályvezető ellátott, azt most nyolc igazgató és a stábja látja el.

Miért kell csökkenteni a vasutasok létszámát? Az átszervezések miatt? Az egységes nagyvállalatot feldarabolták, ezáltal a leányok kikerültek az állami vagyonból. Elindult a leányvásár, magyarul: szabadon lehetett privatizálni azokat. Elkótyavetyélték a legjobb falatot, a teherfuvarozást, majd csodálkoztak, hogy a külföldi tulajdonú vasúttársaság a továbbiakban nem bízta meg munkával a hazai járműjavítót.

(14.50)

Ezért azt is eladták fillérekért, azaz beindult a dominóeffektus, hiszen az egységes nagyvállalat szétdarabolt részei önálló létezésre már nem képesek. A külföldinek hamarosan a hazai mozdonyokra és a mozdonyvezetőkre sem lesz szüksége, emiatt kb. 400 mozdonyvezető munkája fog veszélybe kerülni. A koncepciótlan és elkapkodott privatizáció eddig is óriási károkat okozott. A hírek szerint megint csökkenteni kívánják a szakképzett vasutasok létszámát, egyidejűleg képzetlen közmunkásokat akarnak foglalkoztatni a MÁV-nál. A kábellopások megelőzésére szakosodott vasútőrök megbízásait csökkentik, ugyanakkor munkaerő-kölcsönző társaságot alkalmaznak a szolnoki gépészetnél.

Tisztelt Államtitkár Úr! Eltelt közel egy év. A miniszterelnök úr egymillió munkahelyet ígért tíz év alatt. Ennek ellenére a munkahelyek száma és a vasutasok létszáma folyamatosan csökken. Kérdezem az államtitkár urat: megint csökkenteni kívánják a vasutasok létszámát, avagy meddig folytatódik a leányvásár?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage