DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A MÁV-csoport 2010. évi záró létszáma 38 330 fő, a 2011. évi tervezett záró létszáma 39 007 fő, tehát nem csökken a MÁV létszáma, hanem ha szerény mértékben is, de növekszik. Mi több, a társaság a szakképzett vasutasok cégcsoporton belüli foglalkoztatásának hosszú távú biztosítására programot dolgozott ki. A 2010 nyarán kinevezett új vezetés azt a megbízást kapta, hogy tekintse át a társaságcsoport működését, gazdálkodását, tegye meg a szükséges lépéseket a hatékony, ésszerűbb, takarékosabb működés irányában.

Az új vezetés egyértelmű szándéka a vezetői szintek csökkentése. A változásokkal a szervezet jelentősen egyszerűsödni fog. Erős az elhatározás az elmúlt években ön által is jelzett módon megsokszorozódott leányvállalati kör átalakítására, csökkentésére. A cégek célszerűségét és hatékonyságot szem előtt tartó összeolvadása várható. Ennek az egyenes következménye nem a vasutas gárda vagy a vasutas szakemberek elbocsátása, hanem elsősorban a vezetői és adminisztratív létszám csökkentését várjuk ettől. További feladat, hogy a vezetés végiggondolja a korábbi években kiszervezett tevékenységek visszaszervezésének lehetőségét. Amennyiben a beazonosított területek visszavétele gazdaságosabb és az üzembiztonságot is erősíti, valamelyest tovább nőhet a vasúti alkalmazottak száma.

Tisztelt Képviselő Úr! A munkaerő-kölcsönzés vagy a közmunkások alkalmazása sem eredményezheti a dolgozói létszám csökkentését. Egyébként mindkét megoldást a vasutas szakszervezetek egyetértésével alkalmazza a MÁV. A kölcsönzéssel a szolnoki műhelyt üzemeltető MÁV-gépészet olyan munkacsúcsokat tud kezelni, amely alkalmanként gondokat okoz ugyan, de dolgozók állandó felvételét nem indokolják. A bevált gyakorlat szerint az eseti munkavégzésekkor jól teljesítő szakembereket a kínálkozó lehetőségek kihasználásával a társaság saját munkavállalóként alkalmazza.

A képviselő úr is tagja a MÁV 2002-2010 tevékenységét végző bizottságnak, amely a cég helyzetét méri fel. Közös célunk, hogy a magyar vasút megbízhatóan, költségtakarékosan, dolgozóinak hosszú távon munkát biztosítva működjön. Kérem a képviselő urat, hogy ebben működjön közre, ezt a szándékunkat erősítse.

Köszönöm a figyelmét. Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage