DR. CZOMBA SÁNDOR nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mindenekelőtt engedje meg, hogy tisztázzam a Nemzeti Adó- és Vámhivatal feladatainak és szervezeteinek megoszlását, tekintve, hogy interpellációja meglehetősen sok pontatlanságot tartalmaz.

A nyomozati tevékenységet a NAV Bűnügyi Főigazgatóságán és bűnügyi igazgatóságain, illetve ehhez kapcsolódva az Áru- és Bűnjelkezelő Hivatalnál végzik. Ez a pénzügyi bűncselekmények teljes körére kiterjed, így az adócsalás, a számvitel rendjének megsértése, a csődbűncselekmény nyomozásra is. Az ön által hivatkozott adónyomozók e szervezeten belül dolgoznak.

A NAV adóztatási szervein belül az adóellenőrök végeznek ellenőrzést, azonban nincs nyomozati jogkörük, csak az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott adóellenőrzéseket és intézkedéseket végezhetik. A NAV Bűnügyi Főigazgatósága és a felügyelete alatt álló bűnügyi igazgatóságok, továbbá az Áru- és Bűnjelkezelő Hivatal jogelődjei 2010. december 31-én 1180 fős elvi kerettel működtek. A létszám az integráció és a szervezeti változások eredményeképpen nem csökkent, hanem 1280 főre emelkedett. A funkcionális szervezetek létrehozása mellett a nyomozati terület is létszámfejlesztést kapott.

A szervezet egyoldalú munkaügyi kezdeményezése alapján a bűnügyi szakterületről 2011. január 1-jével senkit nem szereltek le. Az integrációval kapcsolatos átszervezés során összesen 60 fő nem fogadta el a részére felajánlott beosztást, így jogviszonyukat felmentéssel szüntették meg. Ebből 52 főt helyeztek nyugállományba.

A felmentésekkel megszüntetett jogviszonyok alapján megüresedett státusok, illetve a 100 fős létszámfejlesztéssel keletkezett álláshelyek feltöltése folyamatosan zajlik. A feladatok ellátása, az ügyek vitele folyamatosan biztosított, abban az esetben is, ha a jogviszony megszüntetése folyamatban lévő ügyet érint, mint ahogyan ez bármilyen munkáltatónál viszonylag gyakori eset.

Tisztelt Képviselő Úr! A kiemelt adózóknál, azon belül a multinacionális vállalatoknál történő adóellenőrzések kapcsán nincs tudomásom olyan akadályról, vagy vezetői intézkedésről, amely alapján az adóellenőrök nem végezhetnek ugyanolyan részletes vizsgálatokat, mint a kis- és középvállalkozásoknál. Éppen ellenkezőleg: a NAV ellenőrzési és nyomozati feladatainak ellátását szigorú jogszabályi keretek határozzák meg. Az adózás rendjéről szóló törvény előírja az adóhatóság számára, hogy a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező 3 ezer adózót köteles rendszeresen, valamennyi adónem és költségvetési támogatás vonatkozásában ellenőrizni. Az adóhatóság törvényi kötelezettsége a legnagyobb adózók folyamatos, átfogó vizsgálata, így azokat leállítani nem lehet.

Emellett - a törvényi kötelezettségnek megfelelően - az adó- és vámhatóság elnöke évente kötelezően közzéteszi az adóhatóság ellenőrzési irányelvét, amely a NAV lapjában, az Adó- és Vámértesítő 2011. február 21-ei számában idén is megtörtént. Ebben az adóelkerüléssel szembeni eredményes fellépés alapvető feltételeként határozzák meg a kockázatos adózói kapcsolatok feltárását a kockázatelemzés irányainak kijelölésénél, az ellenőrzésre történő kiválasztás feladatai között.

Tisztelt Képviselő Úr! Mindezek alapján nem helytálló azon értesülése, miszerint az adóhatóság az adózó méretétől tenné függővé az adózók ellenőrzésre történő kiválasztását.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage