SCHEIRING GÁBOR (LMP): Köszönöm szépen. Ezúton is köszönjük a minisztériumnak, hogy részletesen elmondták, hogyan érintik a minisztériumot a februári zárolások. Sajnos, Matolcsy György a mai napig nem tudja, hogy az ő minisztériumában pontosan hogyan néznek ki a megszorítások - a megszorítások, amelyekre kizárólag a kormány hibás adópolitikája miatt van szükség.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elvonásainak sorából kiemelkedik az útpénztár, mely állami támogatásának negyedét, teljes költségvetésének 11 százalékát veszik el, mintegy 9,6 milliárd forintot. Ha egy közösség, legyen az család, falu vagy ország, megszorul anyagilag, akkor elsősorban a fejlesztésre szánt összegeket csökkenti, viszont teljesen logikusan ragaszkodik a fenntartásához szükséges alapfunkciók ellátásához. Ha már a meglévő infrastruktúra fenntartására sincs pénz, akkor nagyon nagy baj van, akkor az erre épülő gazdasági és társadalmi tevékenységek minősége is romlik - különösen igaz ez az ország legelmaradottabb térségeire.

A közúthálózat minősége, különösen az alsóbbrendű utak minősége, mint ahogy azt az LMP a programjában is megfogalmazta, kritikus fontosságú a vidék fejlődése szempontjából. Ha az út járhatatlan vagy tönkreteszi a járműveket, az a munkába járást lehetetleníti el. A vidék teljes leszakadásának megakadályozásában, gazdaságának fejlesztésében tehát egyszerűen elengedhetetlen a jó minőségű közúthálózat fenntartása, minden más csak ezután következhetne - például a gyorsforgalmi utak fejlesztése, aminek az 5,2 milliárdja viszont nem csökkent. Az útpénztáron kívül van még egy igen fájó pont az elvonásokban: a lakóépületek felújításából 630 millió elvonása. Minden alkalommal elmondjuk, hogy nincs ma jobb befektetés, mint az energiahatékonysági épületfelújítások.

Tisztelt Miniszter Úr! Ausztriában évi 100 millió euró, azaz 27 milliárd forint állami támogatás 7 ezer új munkahelyet hozott létre, ez arányában kétszer annyi, mint amire az Audi támogatása képes. És akkor az energiaimport csökkentését nem is vettük figyelembe, ami valóban javítja energetikai függetlenségünket, szemben a MOL-pakett megvásárlásával, amely a fenti számok alapján 130 ezer új munkahelyet teremthetett volna.

Miniszter Úr! Mindezek alapján két kérdésem volna: ön szerint milyen hatása lesz az útpénztár 10 milliárdos csökkentésének, nem fenyeget-e az a veszély, hogy éppen az alsóbbrendű utak felújítása marad el, ami elmaradott vidéki térségek további leszakadását okozhatja, és szándékukban áll-e kompenzálni az épületfelújításokból történt elvonásokat?

Köszönöm szépen. (Taps az LMP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage