DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Emlékeztetőül: az M43-as autópálya megépítéséről a korábbi kormányzati időszakban született döntésben és az uniós lehíváshoz szükséges támogatási kérelemben is teljes egészében és minden jármű-kategória díjkötelesként szerepelt. Az új szakasz átadása a tapasztalatok szerint jelentős mértékben tehermentesíti Szeged városát az átmenő forgalomtól. A 3,5 tonnás és afeletti tehergépjárművek számára az M43-as, 47-es és 43-as főutak egyformán díjkötelesek. A keleti irányból érkező és az M5-ös felé továbbhaladó személygépkocsik szintén rendelkeznek matricával, így a kérdéses szakaszt is használhatják. Az említetteknél jóval szűkebb a személygépkocsival utazó eseti használók köre, e közlekedők a kérdéses 7 kilométeres szakasz igénybevételéért vitatják a legolcsóbb, 4 napos matrica árát is.

Képviselő úr, egyenes kérdésére egyenes válasz: a szaktárca nem tervezi a díjmentesen használható autópálya- és autóútszakaszok körének bővítését, s e célból a 32/2007-es GKM-rendelet módosítását sem. Az M6-os és M7-es autópályák elmúlt években átadott részein sem jelöltek ki ilyen szakaszokat. Európában a vignettarendszert alkalmazó államok közül Ausztriában és Svájcban nincs díjmentes autópálya-szakasz, Szlovákia és Csehország fokozatosan szünteti meg ezeket. Meggyőződésünk, hogy a díjrendszer alapvető átalakítása során a megtett úttal arányos díjszedés 2013-ra tervezett bevezetésével a "használó és szennyező fizet" elven működő rendszer egy igazságosabb rendszert honosít meg Magyarországon.

Köszönöm a figyelmét. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage