VÁGÓ GÁBOR (LMP): Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Nagyon nem lenne szerencsés, ha az előző ciklusok - természetesen soha nem bizonyítható - autópálya-mutyijai, völgyhíddal, síksági alagutakkal, ebben a ciklusban a vasútra költöznének. Ennek sajnos számos jelét mutatja a legújabb, botrányosnak látszó döntés, miszerint megemelik a Szajol-Püspökladány vasútvonal felújítására allokált keretet. Összehasonlításképp: az immár 2,5 milliárd forint/kilométer környékére tornászott költségek a hasonló horvát felújítás tízszeresére rúgnak.

Vajon mi indokolja ezeket a lépéseket? Készült-e a projekthez olyan költség-haszon elemzés, mely bizonyítja, hogy megéri ezen a szakaszon emelt sebességűre, 160 kilométer/órásra átépíteni a pályát, vállalva a tetemes többletköltségeket? Ha létezik ilyen, azt kérjük azonnal nyilvánosságra hozni, például a NIF Zrt. honlapján. Addig is nehezen elhihető ennek indokoltsága, tudva, hogy a tehervonatok ezt a sebességet nem tudják kihasználni, a távolsági vonatoknál pedig nem valószínű, hogy jelentős menetidő-javulást lehet elérni az ütemes menetrend kereteit megtartva. Mi indokolja az egyébként nem alacsony mérnökár túllépését, illetve azt, hogy a mérnökár alatt vállalkozó cégek a versenyből kizárásra kerültek? Nem került veszélybe emiatt az EU-támogatás?

A megnyugtató válaszok különösen fontosak lennének ebben az esetben, ahol sajnos elég sok jel mutat arra, hogy baráti cégcsoportok kifizetése zajlik, részben az EU-s forrásokat igénybe véve. Várom tisztelettel az államtitkár úr válaszát, mert ezt a kérdést tisztázni kell, hogy ne járjanak önök is úgy, mint az elmúlt nyolc év mutyista kormányai.

Köszönöm a szót. (Taps az LMP padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage