DR. SÓS TAMÁS (MSZP): Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Azt gondolom, nem túlzás azt állítani, hogy ha az elmúlt idõszak törvényhozását figyeljük, illetve az õszi idõszakot, akkor gyakorlatilag több közös vonást figyelhetünk meg ezeknél a törvénytervezeteknél, illetve most már a szakképzési koncepciónál is mondhatom, hiszen a múlt héten nyilvánosságra került, a bújócskát befejezve, a szakképzési koncepció. Itt a közös vonás a pénzkivonás, a megszorítás, a rövid távú érdekek dominálnak, gyakorlatilag az ország hosszú távú érdekei másodlagosak, illetve ellehetetlenítik a lakosságot. Nincs társadalmi egyeztetés, és valójában az államosítással az állam szerepét túlhangsúlyozzák, egy paternalista felfogást kezdenek kialakítani.

Mit látunk ebben a koncepcióban, ami múlt hét óta hivatalosan megjelent a Nemzeti Szakképzési és Felnõttképzési Intézet honlapján? Azt tapasztaljuk, hogy gyakorlatilag egy 20 százalékos pénzkivonás van a szakképzésbõl. Ha most kitekintek az oktatás egészére, szakértõk azt prognosztizálják, hogy körülbelül 200 milliárdot kívánnak onnét kivonni. Ennek része a szakképzésbõl kivont pénz is. Csak a szakképzésbõl a pedagógusok 26 százalékát elbocsátják. Korábban szakértõk felvetették, hogy akkor most az olcsó munkaerõ vagy a minõségi szakképzés, minõségi munkaerõképzés irányába megyünk el. Ez egyértelmûen azt mutatja, hogy az olcsó munkaerõ irányába megyünk el, az olcsó munkaerõ képzésének irányába.

Az alapvetésekkel is komoly problémák vannak. A hét végén szakképzési szakemberekkel konzultálva elégedetlenségüknek adtak hangot, illetve részt vettem Debrecenben a tanévnyitó igazgatói értekezleten augusztus végén, ott is egy biztos pont volt, a bizonytalanság. Akkor még csak kiszivárogtatott koncepcióról beszéltünk. Azt mondhatom, hogy ez a koncepció nem vezet a foglalkoztatás bõvítéséhez, amivel indítanak, tehát hibásnak tartom az alapvetést. Azt is vitatom a koncepcióban, hogy valós munkaerõ-piaci igényekbõl indulnak ki. Én azt gondolom, hogy nem abból indulnak ki. Azt is hibásnak tartom, hogy amit korábban az elõzõ kormányok elindítottak, szerintem helyesen, az úgynevezett elõrehozott szakképzés vagy alternatív szakképzés is megfogalmazódott egyedi jelleggel. Most önök úgy gondolják, hogy ez lesz a fõ irány, a hároméves képzés. Ráadásul ezzel az a gond, hogy ma az alapképzésben, az általános iskolai képzésben ezek nincsenek megalapozva, hiányoznak az elméleti alapok, és gyakorlatilag a leendõ szakmunkásnak majd nemzetközi kitekintésben kell versenyezni.

A nyelvoktatásra nincs figyelem, a közismereti tárgyakat összevonják civilizációs ismeretekbe, pedagógiai, nevelési elméleti kérdésekre nem fordítanak figyelmet, pedig itt a motiváció, a gyerekekkel való foglalkozás hatványozottan fontos. Mi korábban is azt képviseltük, és azt gondolom, fontos lenne, sõt szeretném elmondani, hogy az önök oktatási szakemberei is ezt képviselik döntõ mértékben, és komoly vitákat látok ebben a Fideszen belül is. Ez megfigyelhetõ volt a múlt heti oktatási, tudományos, kutatási bizottsági ülésen is, ahol Matolcsy úr, úgy gondolom, nem véletlenül nem válaszolt a fideszes oktatási szakemberek kérdésére. Sokszínû, átjárható, rugalmas, egymásra épülõ iskolarendszerû és felnõttképzésû szakemberképzést kell kialakítani. Vannak szakmák, amelyeket, úgy gondolom, három év alatt kell képezni, van, amit négy év alatt, van, amit érettségi után. Tehát itt egy sokkal differenciáltabb megoldást kellene kialakítani, ezt kellene továbbvinni.

Nem lennék igazságos, ha nem beszélnék arról, mi a jó. Jónak tartom, hogy a duális képzést megfogalmazzák, hiszen idáig is ez volt. Körülbelül 45 ezer tanulószerzõdés van. Ugyanakkor illúziók fogalmazódnak meg, akár a kamara véleményében is, amikor 19 ezer embert akar ebbe bevinni. Jónak tartom a tanulószerzõdést, az OKJ-s rendszer, a vizsgarendszer korszerûsítését, a pályakövetést tovább kell vinni. Viszont sokkal hatékonyabban kellene elemezni, hogy a képzettség szükséges, de nem elégséges feltétele a foglalkoztatottságnak, tehát a bérkérdéstõl kezdve a mobilizációig. Vagy mi van azokkal az emberekkel, akik ma szakképzettek, és nem a szakmájukból élnek? Ez 700 ezer ember.

Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)

Elõzõ Következõ

Eleje Tartalom Homepage