DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselõtársaim! Igyekszem egy dologra csak egyszer válaszolni, és amire egyszer már válaszoltam, azt nem ismételném meg különösebben.

Az elõkészítésben, ennek a törvényjavaslatnak az elõkészítésében is a három intézményvezetõ és az oktatók elõkészítõ bizottsága részt vett, ezt a javaslatot véleményezte, egyetértett annak a tartalmával. A fenntartó testület hivatala nem egy nagy hivatal, nem úgy kell elképzelni, képviselõtársaim, a Nemzeti Közigazgatási Intézeten belül 4 fõ az, aki ennek az adminisztrációját jelen pillanatban ellátja, nem kell ezt egy óriási, nagy apparátusnak gondolniuk jelen pillanatban.

A felsõoktatási törvénnyel kapcsolatos viszonya - mint minden más jogszabálynál, azért van ez a szubszidiárius jelleg - nyilvánvalóan, amiben ez a különleges jog lerontja az általános jogot, a szokott jogi regula szerint, tehát amiben ez a törvény speciális szabályt tartalmaz, azt kell alkalmazni, egyebekben pedig a felsõoktatási törvényt. Meglepett egy kicsit, hogy a Jobbik frakciójából a Magyar Bálint értékeit visszatükrözõ felsõoktatási törvény mennyi védelmet kapott az elmúlt órákban.

A dékán fegyelmi jogköre merült föl, szintén az LMP-nél. Úgy gondolom, hogy tekintsük felnõttnek a dékánt, hogy meg tudja ítélni, mi az, ami elítélendõ az egyetemen belül, mi az, ami elfogadható akár tevékenységben vagy különbözõ egyesületi vagy más tagságban. Nem indulhatunk ki másból, mint hogy felnõtt korúak. Felnõtt korúak a bíróink, felnõtt korúak a dékánok, meg tudják hozni azokat a döntéseket, amelyek bizonyos alapvetõ értékválasztáson alapulnak, hogy mi összeegyeztethetõ a karral és mi nem.

A viszonylag hosszabb kifutási idõpont a kifutó képzések miatt van, hiszen akik az egyik egyetemen kezdték és a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen fejezik be a tanulmányaikat, azoknak a diplomájában mindkét egyetem fel lesz majd tüntetve.

A mellett azonban nem mehetünk el figyelem nélkül, hogy pontosan Juhász Ferenc minisztersége óta már a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemre járók 80 százaléka nem katonai, hanem valamilyen polgári vagy fizetõs képzésben vesz részt. Nem mondhatjuk azt, hogy az az egyetem csupán katonai ismereteket oktat, és az a 80 százalék, aki nem kifejezetten a szûken vett katonai ismereteket, katonai rendszabályokat vagy különbözõ képességeket sajátítja el, azoknak nyilvánvalóan az átjárhatósága a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre még inkább indokolt, és még inkább az integráció pártján áll.

A képzési programmal kapcsolatban azt tudom mondani képviselõtársaimnak, hogy az oktatási minisztérium hagyja jóvá a többi állami egyetemnél, itt ez a különleges fenntartói testület. Tehát ugyanolyan állami kontroll van ennél az egyetemnél, mint máshol, semmifajta autonómia nem sérül, a kutatás és tanítás tartalmának és módszerének a meghatározásában megnyilvánul itt is az egyetemek autonómiája. A MAB-nak szintén ugyanolyan jogai vannak, mint más egyetem tekintetében, és nyilván a nemzetközi kapcsolatai is megmaradnak az egyetemnek.

Több felszólalásból úgy éreztem, hogy azok a bizonyos nagyon halvány és nagyon távoli tervek, amelyek a múzeumi negyed létrehozatalával voltak kapcsolatosak, amelyek a Mûcsarnok mögötti területet érintenék, és sok szabályozási javaslat vagy egyéb kezdeményezés, projekt vagy koncepció volt arra, hogy a volt Felvonulási, most Ötvenhatosok terét mivel töltsük be, ezek egyike volt többek között a múzeumi negyed, amelyik azután került terítékre, miután a Szépmûvészeti Múzeum korábbi terveit elvetette az illetékes döntéshozó testület. Ezért merültek föl, de kérem, ne tévesszék össze azt, hogy ha egy nagy múzeumi negyed létrejön Budapesten, és azért kell, mondjuk, a Természettudományi Múzeumnak és sok minden másnak odaköltözni, azzal, hogy maga az egyetem most jelen pillanatban köszöni szépen, nagyon jól megvan, és semmifajta érdekellentét nincs a mostani Természettudományi Múzeum elhelyezésével.

Bízom benne, hogy képviselõtársaimnak azért, hogyha még több ideje lesz áttanulmányozni ezeket a javaslatokat, rájönnek, hogy igazából, ami ebben le van fektetve, az a felsõoktatási törvény általános szellemiségével nem ellentétes. A konkrét statisztikai adatokat tiszteletben tartva készült el ez a koncepció, pontosan azért, hogy nagyon sokan általános igazgatási ismereteket szeretnének megtanulni. Láthatják azt, hogy ez egy közszolgálati elitképzés színtere lesz, és természetesen nem csak innen kerülhetnek be majd hosszú távon a közigazgatásba az elképzeléseink szerint, hiszen szükség van ott orvosokra a tiszti fõorvosoknál, szükség van erdészekre az erdészeti igazgatásnál, de szükség van a közigazgatás nagyon magas kvalifikáltságú szakembereire is.

Egy dologra hadd hívjam még fel a figyelmüket a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kapcsán. Végre megteremtõdik annak a lehetõsége, hogy míg a korábbi években rengeteg olyan szerzõdés került napvilágra, amely mindnyájunkat felháborított, és milliárdos összegeket adott ki külsõ képzõ cégeknek, hogy külsõ cégek képezzék a köztisztviselõket, kormánytisztviselõket, ez a gyakorlat is végre megszüntethetõ. Hiszen ha van az államnak egy ilyen intézménye, amely direkt a képzést tekinti fõ céljának, egységes képzést tud adni a közigazgatás minden területén, mind a 66 ezer központi közigazgatásban dolgozó kormánytisztviselõ számára, mind a több százezer egyéb köztisztviselõ, közalkalmazott, szolgálati viszonyban lévõ közszolga számára, akkor úgy gondolom, szintén milliárdokat menthetünk meg a magyar adózóknak vagy a magyar államnak, hogyha nem külsõ cégeknek, pláne nem bizonytalan tulajdonosi struktúrával rendelkezõ, hirtelen felkapott cégeknek szervez ki az állam milliárdos képzéseket, hanem házon belül, egy erre szakosodott felsõoktatási intézménnyel és az e mellé szervezõdõ egyéb kisebb, nem ötéves, hanem rövidebb távú tanfolyamokkal, képzésekkel házon belül tudja tartani ezeket a forrásokat.

Számtalan elõnye van még a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek, én bízom benne, hogy önök, ha majd eljutunk a végszavazásig, akkor minél nagyobb mértékben fogják ezt támogatni. De ha nem is, akkor bízom benne, hogy utána látni fogják, hogy ennek milyen elõnyei vannak, és esetleg önök közül is többen ezekben a képzésekben részt vesznek, vagy látják munkatársaik körében ennek az elõnyeit. Biztos vagyok benne, hogy egy hazáját szeretõ és magas szakmai kvalitással rendelkezõ köztisztviselõi karnak a létrehozatalához ez nagyon fontos lépés lesz, és hosszú távon mindnyájan az elõnyeit fogjuk látni.

Köszönöm szépen. (Bencsik János tapsol.)

Elõzõ Következõ

Eleje Tartalom Homepage