BENCSIK JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselõtársak! Igaz a mondás: amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra. Tegnap megtehettem volna, hogy az általános vita után érdemben válaszolok a vita során elhangzott felvetésekre, kérdésekre, mégsem tettem meg, nem kockáztatva a törvénytervezet részletes vitára bocsátásának sikerességét, és ennek érdekében az energetika iránt nem túlságosan érdeklõdõ képviselõtársainkat hazaengedtük. Viszont kötelezettsége az elõterjesztõnek, hogy érdemben válaszoljon az elhangzottakra, így most a részletes vita végén történik ez meg, annak ellenére, hogy a tegnapi általános vitában részt vevõ, ott kérdést feltevõ, véleményt formáló képviselõk közül, ha jól nézem, senki sincs jelen a tisztelt Ház üléstermében, ugyanakkor a még jelen lévõk tisztelete irányukban abban nyilvánul meg, hogy lehetõséget fogunk biztosítani arra, hogy a jegyzõkönyvbõl értesülhessenek, és megkaphassák a felvetett kérdésekre adandó választ. A jelen lévõ képviselõknek a türelmét pedig tisztelettel kérem, hogy én magam is a munkámat elvégezhessem.

Felmerült az a kérdés, hogy csupán keretszabályozást terjesztett elõ a kormány, így nincs garancia arra, hogy miként fog alakulni a távhõár megállapítása. Nos, tisztelt képviselõtársaim, a jogalkotás alapvetõ követelményei értelmében törvényben az alapvetõ jogintézményeket és a szabályozási cél megvalósulásával összefüggõ lényeges garanciákat kell szabályozni, ezért nem is értettem tegnap képviselõtársaim keretszabályozásra vonatkozó aggályait. A részletes elõírások, illetve a konkrét támogatási díjtételek miniszteri rendeletben kerülnek a törvénymódosítás hatálybalépését követõen kihirdetésre; ezeknek a jogszabályoknak a közigazgatási egyeztetése megkezdõdött, és a fûtési szezon kezdetére természetesen hatályba is fognak lépni.

Felmerült az a kérdés, hogy a jelenleg tárgyalás alatt álló nemzeti energiastratégiához miként viszonyul maga a távhõszolgáltatásról szóló törvény módosítása. A javaslat az energiastratégia általános fejlesztési elveivel összhangban került kidolgozásra, a távhõfejlesztési cselekvési terv csak a késõbbiekben kerül részletesen kidolgozásra, így arról még korai lenne részletekbe menõen beszélni. Példának okáért: a most bevezetendõ támogatási rendszernek azon cél megvalósulását is elõ kell segítenie, hogy a szolgáltatókon keresztül megkezdõdjön a gazdaságtalanul üzemeltethetõ, magas költségû távhõrendszerek modernizálása, valamint a hõigényekhez képest túlméretezett kapacitások tervszerû kiváltása.

Szilágyi László képviselõtársunk kérdezte, hogy alapos vizsgálat alapján történt-e meg a Magyar Energia Hivatal javaslatának megfogalmazása. Ezzel kapcsolatosan jelzem, hogy az Országgyûlés március 16-ai döntését követõen, miszerint hatósági árszabályozás alá kell vonni a távhõszolgáltatás árának a megállapítását, a Magyar Energia Hivatal a távhõszolgáltatók és a távhõszolgáltatók számára hõt értékesítõ engedélyesek adatszolgáltatása alapján minden távhõtermelõre és -szolgáltatóra vonatkozóan elvégezte az indokolt költségszámítást, majd augusztus végén e vizsgálat eredményei alapján tett javaslatot a hatósági díjakra, valamint a hõoldali támogatás indokolt mértékére. Természetesen a munka nem áll meg az októberi jogszabály-kihirdetéssel, a Magyar Energia Hivatal már a jogszabályok hatálybalépését követõ napon megkezdi a részletes helyszíni vizsgálatokkal egybekötött ellenõrzéseket annak érdekében, hogy a rendszert még hatékonyabbá tegyük a fogyasztók védelmében.

Kovács Tibor szocialista képviselõtársunk kérdezte meg, hogy mi a kormány szándéka a hõoldali támogatás kiosztásával összefüggésben. Na most, a támogatás folyósítását a Mavir végzi egy elkülönített számla terhére, mindig a támogatási igény bejelentését követõ hónapban, így a támogatás folyósítását és a jogosultságot a Magyar Energia Hivatal folyamatosan ellenõrizni fogja, jogosulatlan igénybevétel esetén a támogatást bírsággal növelten kell visszafizetni.

Felmerült az is a képviselõ úr részérõl, hogy az önkormányzatok által mûködtetettnél hatékonyabb lesz-e ez az új rendszer. Maga Kovács Tibor képviselõtársam részérõl is elhangzott két konkrét megállapítás a korábbi rendszer hiányosságaira utalva, miszerint egyes távhõszolgáltatók önkormányzat által jóváhagyott vagy eltûrt árképzési gyakorlata a fogyasztók nagy része számára méltánytalan módon került kialakításra, de több más esetben is felmerült, hogy az önkormányzatok általi ellenõrzés, illetve felügyelet nem hozta meg a kívánt eredményt.

Az új rendszer hatékonyságának növelése irányába hat egyrészt, hogy az egységes miniszteri ármeghatározás során a konkrét díjtételekre vonatkozó javaslat elõkészítésekor a Magyar Energia Hivatal egységes, a díjakban csak ténylegesen felmerülõ, indokolt költségeket elismerõ módszertant alkalmaz; másrészt a termelõk és a szolgáltatók ellenõrzését szigorú bírságolási szabályok mellett szintén a Magyar Energia Hivatal fogja végezni; harmadrészt a hivatalnál olyan átfogó energetikai ismeretek is rendelkezésre állnak - gondolunk itt például a földgáz- és a villamosenergia-szabályozás és -piac ismeretére -, amivel az önkormányzatok nem rendelkezhetnek, és ez szintén kedvezõen hathat az új rendszer mûködtetésére.

Fölmerült az a kérdés is Kovács képviselõ úr részérõl, hogy az új rendszer nem lesz olcsóbb. A lakossági végfogyasztói távhõárak esetében az alapvetõ cél a világpiaci tendenciákból fakadóan elõrevetíthetõ áremelkedés lehetõség szerinti elkerülése volt. Hasonlóan jártunk el egy esztendõvel ezelõtt is, amikor új gázárképlet bevezetésével egyszeri 15 százalékos gázáremelést tettünk elkerülhetõvé a fogyasztók számára. Most a hasonló árképlet bevezetése mellett az új hõoldali támogatási rendszer bevezetése is segítségünkre lesz.

(21.00)

Fölmerült az a kérdés is, hogy ha a távhõtermelõk csõdbe mennek, akkor mi fog történni. Tisztelt Képviselõtársaim! A távhõszolgáltatók hivatal számításai szerinti indokolt költségeire a fogyasztói díjakból származó árbevételük és a támogatások, tehát a hõoldali támogatás, amely most kerül bevezetésre, együttesen biztosítják a fedezetet, így garantálva a távhõellátás mûködéséhez szükséges pénzeszköz rendelkezésre állását. Mindazonáltal a szabályozás felkészült valamely termelõ esetleges leállására is, egyrészt a mûködés megszüntetését a hivatallal engedélyeztetni kell, amely ezt követõen kijelölés alapján biztosítja az adott terület távhõellátását, így a tél folyamán nem maradhat senki sem fûtés nélkül.

Hegedûs Lorántné képviselõ asszony azt firtatta, hogy lobbicsoportok befolyásolják-e a jogszabályok kialakítását. Az árszabályozás módosítása és a támogatási rendszer kidolgozása a vonatkozó energiapolitikai döntés alapján minden termelõre és minden szolgáltatóra azonos elvek alapján került kialakításra. A hõoldali támogatási rendszer bevezetésének egyik célja, hogy a korábbi, a hõvel kapcsoltan megtermelt villamos energia kötelezõ átvételére vonatkozó, a termelõi lobbiérdekek szerint kialakított, sok esetben csak a gázmotoros üzletág extraprofitját gyarapító támogatásokkal szemben egységes metodikán alapuló, a távhõellátás folyamatosságának garantálása mellett a fogyasztói érdekeket szem elõtt tartó új ösztönzõ rendszer kerüljön bevezetésre.

Fölmerült az a kérdés is, hogy milyen minõségû adatokból dolgozhatott a Magyar Energia Hivatal. A nyár folyamán lefolytatott vizsgálat során szinte minden társaságnál sor került a megadott adatok utólagos pontosítására, tehát nem volt kellõ mélységû és megalapozottságú az adatszolgáltatás, ezért pontosítani kellett azokat, és sor került az árszabályozási modell elõzetes szûrõ tevékenységének elvégzésére is. Így álláspontunk szerint feltétlenül szükséges lesz a továbbiakban az árszabályozás hatálya alá esõ termelõk és szolgáltatók költségeinek folyamatos, tételes helyszíni vizsgálata, a pontos mérési és szigorú elszámolási rendszerek kiépíttetése, a távhõszolgáltatók hõkörzeti szintû vizsgálata, valamint az esetleges hiányosságok visszaszorítása érdekében a Magyar Energia Hivatal számára egy új, kötelezõen alkalmazandó bírságolási rendszer bevezetése. Megerõsítjük tehát, hogy a kapcsolt termelõk a kötelezõ átvételi rendszerbõl 2011. július 1-jével kivezetésre kerültek, a korábbi villamosenergia-oldali támogatást pedig a hõoldali támogatás váltja fel.

Szilágyi László képviselõtársunk arra a kérdésre várta a kormány válaszát, hogy milyen módon kívánjuk az energiaszegénységet kezelni. Tisztelt Országgyûlés! Az energiaszegénység kezelése meglehetõsen összetett feladat, amelyet a most tárgyalt energiastratégia is kiemelten kezel. A szavazás elõtt álló nemzeti energiastratégia szerint az energiaszegénység felszámolására irányuló szociális juttatásokat a jövõben célszerû rászorultsági alapon biztosítani, illeszteni kell azt az energiapolitikához, de nem javasolt az energiaszolgáltatókra bízni a szociálpolitikai beavatkozásokat. A fogyasztók legfontosabb igénye az, hogy az energiaárak minél alacsonyabbak legyenek, ugyanakkor elvárják a biztonságos szolgáltatást, a megfelelõ szolgáltatásminõséget és kiszámíthatóságot is.

A tehetõsebb fogyasztói csoportok esetében a támogatott energiaár többletfogyasztásra ösztönözhet. Ez rendszer szinten ellátásbiztonsági gondokhoz vezethet, mivel a bevétel nem fogja fedezni az új kapacitások létesítésének költségét. Ezért olyan támogatási rendszer felé kell fokozatosan elmozdulni, amely a fogyasztás támogatása helyett az energiahatékonyság javításán keresztül segíti elõ a rezsiköltség csökkentését. Az energiastratégia közép- és hosszú távú intézkedéseket is megfogalmaz az energiaszegénység kezelésére.

Tisztelt Képviselõtársaim! Megköszönve a türelmüket, a viták során elhangzott kritikák és vélemények többségét nem vehettük figyelembe. A kormány által elérni kívánt szakpolitikai céltól eltérõ felvetések fogalmazódtak meg, nevezetesen olyanok, hogy a jelen törvényben javaslatunk célja az átlátható feltételek megteremtése a távhõszolgáltatás támogatásán belül, ezen túlmenõen jól tervezhetõ és fenntartható körülmények biztosítása a piaci szereplõk számára, valamint ezzel együtt az indokolatlan költségek, költségelemek kivezetésével a fogyasztói érdekek is erõteljesebben érvényesülhetnek.

A felszólalások, illetve az egyetlenegy benyújtott módosító javaslat nem ezt a célt szolgálta, ezért a módosító indítvány támogatására a kormány részérõl nem láttunk lehetõséget.

Köszönöm a megtisztelõ figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Elõzõ Következõ

Eleje Tartalom Homepage