DR. HORVÁTH ZSOLT, a fogyasztóvédelmi bizottság elõadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselõtársaim! A fogyasztóvédelmi bizottság is megtárgyalta az elõttünk fekvõ javaslatot. Elõre kell vetnem, hogy egyhangú szavazással általános vitára alkalmasnak találta, de ez nem azt jelenti, hogy nem fogalmazott meg kérdéseket és nem fogalmazott meg kéréseket. Így viszont az én tisztem lesz ellenzéki képviselõtársaim véleményét is tolmácsolni egyetlen elõadóként.

Jobbikos képviselõtársunk egy régebbi föltett kérdéscsokrát megismételte, és újfent kérte a felügyelettõl, hogy az ebben foglalt kérdéseire válaszoljanak. Gondolom, ez majd meg fog történni, és azt hiszem, képviselõ úr ki is fogja fejteni itt a vitában ismételten a kérdéseit. Ezek a kérdések még a levegõben lógnak, tehát a válaszokkal, legalábbis a bizottság ülésén nem találkoztunk. Egy kérdés volt, ami külön kiemelésre került részérõl, ez pedig a bírság meghatározásának módszere, és az, hogy milyen alapon mekkora bírságot szabnak ki a vétõkre. Erre viszonylag részletes választ is kaptunk.

Kormányzati oldalról fogalmazódott meg, hogy a PSZÁF fogyasztóvédelmi funkciója és szerepköre viszonylag új, nem túl régi feladat. A kapott jogosítványok is viszonylag újak, ennek függvényében inkább türelmes sürgetésként fogalmaztam meg kérdéseimet. Nyilván a megbeszélés gerincét a devizahitelezés kapcsán kialakult helyzet és annak megoldása, illetve a megoldás hatékonysága adta. Ugyanakkor fölhívtam a figyelmet arra, hogy nemcsak a devizahitelesek kerültek nehéz helyzetbe, hanem a forinthitelesek is, és a forint alapú hitelezés kapcsán is felvetõdött bennünk a fogyasztók kiszolgáltatott helyzete. Úgy tûnik, hogy talán a devizahitelesek nagy tömege miatt, a nagy probléma miatt mintha az õ védelmük, az õ érdekükben tett lépések háttérbe szorultak volna. Ezt a bizottság mindenképpen megfogalmazta.

A nem konkrétan a hitelezéssel kapcsolatos, de a pénzügyi szektorból a bankszektorra vonatkozó és talán a lakosság számára leggyakrabban találkozási pontot jelentõ lakossági ügyfélszámlákkal, lakossági számlákkal kapcsolatos kéréseket fogalmaztunk meg. Így például a lakossági számla hordozhatóságának megvalósítását, amely jelenleg rendkívül nehézkes, és inkább csak akciószerûen, ügyfélszerzés miatt egy-egy bank idõnként vállalja magára ennek áttételezését. Megfogalmaztuk a belföldi forintutalások idõtartamának hosszúságát, ami, azt gondolom, a jelenlegi informatikai háttér mellett elfogadhatatlan. Nem ritka az, hogy a lakosság a fizetését 48 órás késéssel kapja meg a számlájára, ami szerintem a szabályok szerint sem tartható, de informatikai értelemben egész egyszerûen értelmezhetetlen jelen korban. Ennek a felgyorsítását is kértük.

Összegészében a bizottság, mint mondtam, egyhangúlag általános vitára alkalmasnak találta, ugyanakkor el kell mondjam önöknek, hogy ez véleményem szerint nem azt jelenti, hogy maradéktalanul elégedettek voltak a bizottság tagjai az elmúlt egy év munkájával, teljesítményével és az elért eredményekkel. Sokkal inkább tudható be annak, hogy a fogyasztóvédelemben tett erõfeszítéseket azért a bizottságunk tagjai elismerték a PSZÁF részérõl.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

Elõzõ Következõ

Eleje Tartalom Homepage