DR. CSÉFALVAY ZOLTÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Én inkább maradnék azért államtitkár (Derültség. - Közbeszólás az MSZP soraiból: Ezt megértem!), az úgy van rendjén. De gondolom, abban azért egyetérthetünk, hogy a megyei közszolgáltatási intézményhálózat átszervezésének valóban akkor van értelme, ha javul a szolgáltatás minõsége, abban viszont nem nagyon tudok egyetérteni önnel, bármennyire is fontos a pénz, hogy ez alapvetõen csak pénz kérdése.

(14.30)

Szóval, ha egy alacsony hatékonyságú rendszerbe több pénzt adunk, attól az még nem lesz jobb. Ezért arra kérem, döntse el, mit is szeretne: maradjon a mai, önök által mûködtetett, én úgy gondolom, inkább ilyen érdekkijáró megyei politikusok világára épülõ intézményfinanszírozási rendszer, amely átláthatatlan, keresztfinanszírozásokkal mûködik, tisztázatlan felelõsségi viszonyokkal, vagy hozzunk létre egy új feladatmegosztásra épülõ intézményfinanszírozási rendszert, amely tiszta felelõsségi viszonyokat teremt?

Tisztelt Képviselõ Úr! A kormány válasza ebben a kérdésben eléggé egyértelmû. A megyei intézmények az államhoz kerülnek át, ezzel a finanszírozásnál megszûnik az az áldatlan állapot, hogy az állam mindig újabb és újabb feladatokat ró a megyére, miközben a hozzá szükséges forrásokat rendre nem biztosítja a feladatokhoz. Megszûnik az az áldatlan állapot is, hogy a megyék helyi szinten bonyolult és eléggé átláthatatlan keresztfinanszírozásokkal vagy pedig eladósodással finanszírozzák a megyei intézményeket. Mindannyian tudjuk, milyen tetemes eladósodások halmozódtak fel. A cél az, hogy ugyanannyi forrás felhasználásával, jóval hatékonyabban mûködjenek ezek az intézmények, és a polgárok számára is egy jóval magasabb színvonalú szolgáltatást tudjanak nyújtani.

Tisztelt Képviselõ Úr! A megyei intézményrendszer átalakításánál és az intézményrendszer finanszírozásánál világos elveket követ a kormány. Minden szereplõ, az állam is és a megye is csakis saját forrása, bevétele vagy a feladatra létrejött szerzõdés keretében juttatott forrás fölött rendelkezhet. Minden szereplõ, állam és megye csakis a saját felelõsségi körébe tartozó eszközrõl és forrásokról döntsön. Minden szereplõ, állam és megye legyen elszámoltatható és számon kérhetõ. Ehhez szükséges ez a különválás, és ezekbõl az elvekbõl logikusan következik az átalakítás iránya. Az állam, amelyik eddig is finanszírozta egyébként a megyei intézményrendszert, ezt átveszi, és a méretgazdaságosság szempontjai szerint átalakítva hatékonyan mûködteti.

A megye nem üresedik ki - tudom, hogy ez a fajta félelem él. A jövõben feladata lesz a megyei területfejlesztési feladatok összehangolása, koordinálása és lebonyolítása. A sokat emlegetett szubszidiaritás elve éppen ezáltal érvényesülhet, úgy gondolom. A megyében zajló fejlesztésekkel kapcsolatos döntéseket ott hozzák meg, ahol a legtöbb információ rendelkezésre áll, vagyis a megyében. Ugyanakkor a jelenlegi megyei közszolgáltatási intézményrendszer fenntartása, aminél a szûkös források miatt a gazdasági hatékonyság érvényesítése a legfõbb szempont, az állam felelõsségi körébe kerül.

Tisztelt Képviselõ Úr! A kormány a közeljövõben az Országgyûlés elé terjeszti azt a törvényjavaslatot, amely a megyei intézmények állami fenntartásba adásának jogi, pénzügyi megalapozását szolgálja, és egyben garanciákat nyújt az adósságállomány kezelésére is.

Köszönöm megtisztelõ figyelmüket, kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

Elõzõ Következõ

Eleje Tartalom Homepage