BALCZÓ ZOLTÁN (Jobbik): Elnök Úr! Köszönöm a szót. Természetesen számítottam arra, hogy a feladattal talán igen, de hatáskörrel nemigen rendelkezõ Nemzeti Erõforrás Minisztérium képviselõje válaszol, most nem az államtitkár asszony, hanem az államtitkár úr. Ez azt jelenti, gondolom, hogy a teljes kormányzat nevében válaszol.

A magyar pedagógusok fizetése hivatásuk fontosságához mérten elfogadhatatlanul alacsony, nemcsak tényleges összegében, hanem összehasonlításban is. Legyen az alap akár a hazai jövedelmek, vagy nézzük meg, hogy az egyes országok gazdasági mutatójára, GDP-jére vetítve milyen a pedagógusok fizetése, mondjuk, egy 15 éve pályán lévõé. Ez a vonatkoztatási arány nálunk 0,68 százalék, Németországban 1,69, Hollandiában 1,66, a súlyos gazdasági válságba került Írországban 1,25, Lengyelországban és Ausztriában 1,1. Csak zárójelben mondom, hogy a tényleges különbség sokkal nagyobb, mert Ausztriában ez a fizetési arány van, a tényleges vásárlóerõ-paritás 3,5-szeres.

Ez a mutató azt fejezi ki, hogy a Közösség számára mennyire fontos ez a hivatás. Ez a megbecsülési index a magyar pedagógusok esetében méltánytalanul alacsony. A Fidesz-kormány a helyzet javítása érdekében semmit sem tett másfél év alatt, legfeljebb egy ígéretnek minõsülõ életpályamodellt fogalmazott meg most, amely 2013-ban vagy életbe fog lépni, vagy nem. E helyett határozottan testet öltött az a javaslat, hogy a pedagógusok iskolában tartózkodásának kötelezõ idõtartama 32 óra legyen, teljes igazgatói beosztással, vagyis megszûnnek a helyettesítési díjak meg a túlóradíjak, ami most, úgy tûnik, mégsem került be a javaslatok közé, hanem itt van benn a koncepcióban.

Fogadjon el bármilyen nagyszerû közoktatási törvényt az Országgyûlés, minõségi képzés minõségi pedagógusok nélkül nem lehetséges. Alulfizetett, túlterhelt, másodállásra és szakmán kívüli pénzkeresésre kényszerülõ pedagógusoktól nem várható el minõségi oktatás-nevelés. Itt pedig nemcsak a pályán lévõk megbecsülésérõl van szó, hanem sokkal súlyosabb kérdésrõl: a jövõrõl, mert ezt a pályát csak úgy lehet kiváló képességû fiatalok számára vonzóvá tenni, ha az tisztes megélhetést is biztosít.

Ezért kérdezem a tisztelt államtitkár urat: miért nem kezdte meg a pedagógusok fizetésének rendezését a kormányzat? Várom érdemi válaszát. Köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiból.)

Elõzõ Következõ

Eleje Tartalom Homepage