HALÁSZ JÁNOS nemzeti erõforrás minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Messzemenõen egyetértek a képviselõ úr felvetésével, miszerint a pedagógusok fizetése hivatásuk fontosságához mérten alacsony, és ezen változtatni kell. A nemzeti köznevelés ügye elválaszthatatlan kötelékkel fonódik össze nemzetünk sikerességének sorskérdésével. A közösségi nevelés sikere érdekében vissza kell állítani a pedagógusok tekintélyét és a pedagógusi pálya társadalmi rangját. A közösségi nevelés nemzeti közérdek, nem szolgáltatás.

Az állam kötelességévé kell tenni a köznevelési rendszer fenntartását. A kormány már elfogadta a nemzeti köznevelésrõl szóló törvény koncepcióját. A társadalmi konzultáció keretében érkezett hozzászólások nagy része kifejezetten támogató hangvételû, ami nem jelenti azt, hogy az érintettek ezekben nem tettek javaslatokat, sõt, megfogalmaztak kifogásokat is. Ugyanakkor sokak készek arra, hogy munkájukat szigorúbb, teherbíró képességükhöz igazodó feltételek között, komolyabb tervezés és ellenõrzés mellett végezzék.

Mindehhez természetesen az állam kötelessége megfelelõ társadalmi presztízsnövekedést és anyagi megbecsülést biztosítani. Ezt vázolja fel a jövõt illetõen a pedagógus-életpályamodell. E mellett az igény mellett másik súlyos feladatunk az államadósság csökkentése.

(14.40)

Az elmúlt idõszak nemzetközi gazdasági fejleményei azt bizonyítják, hogy az Európai Unió még éveken keresztül egy elhúzódó pénzügyi-gazdasági problémákkal küzdõ övezet lesz, Magyarországnak ebben a nemzetközi gazdasági környezetben kell sikeresnek lennie. Az elhúzódó válságot alapvetõen az okozza, hogy az országok jelentõs része nem tudja megállítani államadósságának növekedését.

Magyarország ezzel szemben 2011-ben elkezdte csökkenteni államadósságát, és a közeljövõben is tesz ebben az irányban lépéseket. Az euróválság magyarországi hatásainak kivédése érdekében tartja Magyarország a költségvetés hiányát stabilan tartósan 3 százalék alatt. Az államadósság újratermelõdéséért felelõs költségvetési hiányt olyan intézkedésekkel kívánjuk letörni, amelyek egyben a gazdaság legfontosabb szerkezeti problémáit is orvosolják. Az államháztartás hiányának fenntartható szerkezetben megvalósuló csökkentését célozzák az intézkedéseink, amelyek elengedhetetlenek az államadósság tartós mérséklõdéséhez.

A 2012. évi költségvetési kiadási elõirányzatok már számos új elemet tartalmaznak, de a kialakult helyzetben az egyenlegjavulás további takarékos költségvetési tervezést igényel. 2012-ben elindul a közoktatás rendszerszintû átalakítása, egyidejûleg az önkormányzatok átszervezése, eközben fokozott figyelmet fordítunk a nevelési rendszer biztonságos mûködésére. Ezért a 2012. évi költségvetési törvény tervezete szerint nem csökken - nem csökken - a támogatása a települési önkormányzatok normatív hozzájárulásának, a határon túli magyar felsõoktatási intézményeknek, és nõ a támogatása - nõ a támogatása - a közoktatási célú humán szolgáltatásoknak, 91,5 milliárdról közel 108 milliárd forintra. Több jut a felsõoktatás speciális feladataira, több jut a nemzeti tehetségprogramra is, hisz kicsivel több mint 1 milliárd forint helyett 1 milliárd 318 millió forint jut erre a célra, és több jut a határon túli oktatási feladatokra is.

Tisztelt Képviselõ Úr! A pedagógus-életpályamodell bevezetését kiemelt ügyként kezeljük, ám a köznevelés új, állami irányítással mûködõ szervezeti rendszerének kialakítását követõen, javuló nemzetgazdasági helyzetben garantálható csak, hogy a pedagógusok bére jelentõsen emelkedjen. Kérem, fogadja el válaszomat.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Elõzõ Következõ

Eleje Tartalom Homepage