BÖDECS BARNA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Egy 20 éves egyezményrõl és egy 20 éves részvényesi jogviszonyról beszélünk. Ez az egyezmény és kihirdetése 1991 óta várat magára. Ezen és minden más hasonló nemzetközi egyezmény aláírása természetszerûleg kormányzati jog, ugyanakkor az Országgyûlést rendre csak egyfajta egyetértési jog jogán kérdezik meg, és ezt is rendkívül idejétmúltan.

Az egyezmény a Közösség keretein belül bizonyítható elõnyei ellenére is szuverenitásunk ismételt és egészségtelen korlátozását jelenti. Az Eurofima a finanszírozás jellege szerint egyfajta svájci adómentességgel rendelkezõ lízingcég, amely tulajdonjog-fenntartással finanszírozza a vasúti gördülõállományt, így a teljesen ki nem fizetett eszközök a nemzetközi társaság tulajdonában maradnak. A finanszírozás ugyan kedvezõbb, mint a szabadpiaci lízingek esetében, de ugyanúgy az eladósodásunkat szolgálja kormánygarancia mellett, mint bármely más ilyen konstrukció.

A Jobbik szerint, mivel a profitábilis áruszállítás úgysem tartozik már a nemzeti vasúttársasághoz, a finanszírozást a közpénzekbõl fenntartott MÁV-Start jármûpark és az azt kiszolgáló MÁV-Trakció jármûpark esetében teljesen új alapokra kellene helyezni, azaz nem a vasúttársaság folyamatos eladósításán vagy az adósság átvállalásán, azaz az adófizetõk kifosztásán kellene alapulnia a finanszírozásnak. A közösségi közlekedés finanszírozását világos, átlátható alapokra helyezve, a stratégiai céloknak megfelelõen, a tulajdonosnak tulajdonosi hozzájárulással, például tõkeemelés útján, és nem nemzetközi pénzpiaci, hanem lokális erõforrások bevonásával kellene finanszíroznia.

A 7. cikk b) pontja az egyezményben a részes állam adó- és vámkivetését korlátozza, ami adott esetben elõnytelen lehet Magyarország számára.

Pozitívumként értékeljük, hogy az a nemzetközi egyezmény legalább egyszerûen szabályozza a kilépés lehetõségét abban az esetben, ha feltételei bármilyen szempontból elõnytelenek lennének Magyarország számára, ami nem szokásos a ránk nézve hátrányos nemzetközi szerzõdések sorában. Az egyezmény ránk nézve a ratifikáció letétbe helyezésével hatályosul, azaz döntésének érdemi kihatása van, ugyanakkor tényként kell kezelni, hogy az elmúlt 20 évben a MÁV Zrt. tagja volt ennek a részvénytársaságnak, és 20 éve rendszeresen kötnek ilyen szerzõdéseket. Ezen szerzõdések is részei annak a folyamatnak, amelyik most ismét a MÁV olyan szintû eladósodásához vezetett, ami miatt adósságátvállalásra volna szükség a magyar állam részérõl. Itt egy 300 milliárdos tételrõl beszélünk, és ez az idén elmarad költségvetési források hiányában. Ez is bizonyítja azt, hogy ezek a konstrukciók rendre a közfinanszírozású közlekedési társaságok eladósodásához vezetnek, ilyen értelemben nem a köz javát szolgálják.

Éppen mai hír az, hogy Bulgária 50 darab villamos Desiro motorvonatát veszítheti el a törlesztõrészletek megkésett fizetése miatt, ha a finanszírozó német KfW Bank a szerzõdést emiatt felmondja. Az eurofimás hitelek esetében is Magyarországnak van ilyen kockázata, hiszen ezek a hitelek is tulajdonjog-fenntartás mellett kerülnek folyósításra.

A fentiek alapján a Jobbik Magyarországért Mozgalom, elismerve az egyezménybõl idáig fakadó elõnyöket is, a szavazásnál tartózkodni fog.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiban.)

Elõzõ Következõ

Eleje Tartalom Homepage