DR. PUSKÁS TIVADAR (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A következő esztendőben Magyarországnak 1000 milliárd forint adósságot kell visszafizetnie. Ez rettentő nagy súly, rettentő nagy teher, és úgy kell meghatározni a költségvetést, hogy 1000 milliárd forintnyi munka nem Magyarországra, hanem az adósságok törlesztésére jut. Ezzel számolnunk kell, ez örökség. Ezt nem a mostani kormány vette föl, ezt bizony úgy örököltük.

A 2012-es költségvetés országvédelmi költségvetés. Célja, hogy a válságzónától elrugaszkodjunk.

(13.20)

A környezetünk olyan, hogy válsággal, adóssággal teli. Az országok jelentős része adóssággal küzd, Európa, az Európai Unió országai a növekedésben igencsak visszafogottak, sőt. Ilyen környezetben kell nekünk 2012-t megélni, és ilyen környezetben kell 2012-re költségvetést tervezni. Olyan költségvetést, amelyben az ország versenyképes marad, az ország kilábal vagy legalábbis elindul, mint ahogy 2011-ben megtette, elindult a lejtőn visszafele. A gödörből próbálunk kimászni. A környezet ugye adott, a cél, hogy az államadósságot csökkentsük. Az előbb itt egy elméleti vita zajlott arról, hogy az államadósság csökkenthető vagy nem csökkenthető. Egy biztos, a korábbi 80 százaléknyi államadósságból visszajöttünk 73 százalékra, és a következő esztendő tervezete 72 százaléknyi államadósságot jelent.

Az előző elméleti vitában az hangzott el, hogy nem az államadósság csökkentése a cél, hanem a kamat csökkentése. Nem lévén közgazdász, úgy gondolom, hogy az államadósság csökkentése mégis a cél; hogy ennek az eszköze a kamatcsökkentés, az biztosan így van, közgazdászék biztosan így gondolják, meg szakmailag nyilván így van. De tudom, hogy ha tartozom valamivel, valamennyi pénzzel, akkor az a célom, hogy azt a tartozást minél inkább kevesebbre tegyem. Aztán az is célom persze, hogy egyre kisebb legyen a deficit, és ez a következő esztendő egyik elérendő, fontos célja, hogy a GDP 2,5 százalékánál ne legyen nagyobb a hiány. Elmagyarázták, rendkívül bonyolult számítás volt, hogy miért van ez a 2,5-2,8 százalékos érték. Tehát ez azt jelenti, hogy ha ennél nem nagyobb a hiány, abban az esetben tudjuk csökkenteni az államadósságot. Abban az esetben, ha ennél nagyobb, akkor a munkánk egy része mindenképpen kimegy Magyarországról, és az államadósságot növeli.

A számokat hadd mondjam el, bár nyilvánvalóan mindenkinek ismert. A következő esztendőre, 2012-re 14 527,17 milliárd forint a tervezett kiadás. Ez 303 milliárd forinttal kisebb, mint az idei esztendőben várható kiadás. A bevétel 13 950,63 milliárd forint, és nyilvánvalóan ebből egyértelműen adódik, hogy a deficit 576,54 milliárd forint. Tehát 2,5 százalékos GDP-hiánnyal számol a költségvetés a következő esztendőben.

Az öt fő cél ismert mindenki előtt, hadd sorolom föl. A nyugdíjrendszer stabilizálása, úgy gondolom, megkezdődött, sőt mi több, ha minden igaz, két lábon áll a nyugdíjrendszer, és a nyugdíjba plusz költségvetési segítséget nem kell adni. Tehát a nyugdíjrendszer abba az állapotba került, hogy a befizetés elegendő a kifizetett összegre.

A másik cél az öt cél közül az egészségügyi alap saját lábra állítása. Az az igazság, hogy ebben megyünk előre, de itt még mindenféleképpen szükségeltetik költségvetési támogatás.

Az arányos adózás a következő; az adózásban lévő kiskapuk bezárása. Senkit nem érhet veszteség a következő évben azzal, hogy az adózás változik, kompenzáció szükségeltetik jó néhány helyen, és ez a költségvetési tervben benne van.

A negyedik cél az, hogy a segélyek helyett a munka világába tereljük az embereket. Jövedelempótló támogatásból ma Magyarországon 595 ezren élnek, és ez 200 ezerrel csökkentendő a következő esztendőben.

Az ötödik cél pedig - szintén az ellenzéki oldalról különböző negatív kritikákat hallottam erről a dologról - olyan biztonsági tartalék képzése, amely az ország pénzügyi stabilizációját garantálja. Országvédelmi alap 150 milliárd forint, általános tartalék 100 milliárd forint és kockázati tartalék 50 milliárd forint. Ez azt jelenti, hogy 300 milliárd forintnyi a biztonsági tartalék.

A Költségvetési Tanács véleményéből hadd olvassak, amely a jövő évi költségvetési tervezetről szól. A Költségvetési Tanács véleménye szerint a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint megalapozottnak tekinthetők a főbb gazdasági mutatókra vonatkozó előrejelzések. A GDP növekedése a legvalószínűbben 1-2 százalék körül tekinthető, amely alapján a tervezetben szereplő 1,5 százalék elfogadható. Elfogadható a 4,2 százalékos inflációs előrejelzés is, a közelmúltban ennél valamivel kisebb inflációt számítottak, de a 27 százalékos áfára történő átállás nyilván ezt befolyásolta. Az export lesz a következő évben, 2012-ben is a növekedés motorja. A tervezett 8,4 százalékos növekedés a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint elérhető. A német és eurózóna lassuló növekedése e területen lefelé mutató kockázatot hordoz. A háztartások fogyasztása nagy valószínűséggel stagnálni fog, ennek ellenére a Költségvetési Tanács megalapozottnak mondja a költségvetésben szereplő számokat.

Engedjék meg, hogy az egészségügyről egy-két szót szóljak még. Az egészségügyben, nyilvánvalóan az idei esztendőben is - mint ahogy mindig - az esélyegyenlőség, a hozzáférhetőség biztosítása a legfontosabb. A költségvetési változás főbb irányai a következők. Nagyobb állami felelősségvállalás várható az egészségügy rendszerének átalakításában.

(13.30)

Ez nem a szolidaritás alapú társadalombiztosítás megszűnését, hanem az ellátási rendszer átalakítását jelenti. A következő: a struktúraátalakítás következtében a fejlesztések összehangolása szükségeltetik. Ezt az előző időben a póluskórházprogram meg a különböző beruházásokra serkentő nagyszerű programok, amelyek később aztán a működtetést lehetetlenné tették, vagy legalábbis megalapozatlan fejlesztésként jelentkeztek, ezeket remélhetően megakadályozza. A harmadik nagyon fontos dolog: az egészségügyi dolgozók számára reális és kiszámítható perspektívát kell mutatni a jövő esztendőben. Mindannyian tudjuk, hogy évek óta az egészségügy legnagyobb problémáinak egyike a humán erőforrás, az emberi erőforrás - hogy finoman fejezzem ki magam - hiánya.

A következő esztendő egészségügyi költségvetésének a prioritásait felsorolom néhány szóban. Védőoltások. Nyilvánvalóan a jövő esztendőben is szükséges védőoltásokat biztosítani, és biztosítjuk is. A légimentő-eszközpark bérletének fizetése, amely lassan már hét éve minden esztendőben visszatérő összeg. Ismételten fizetjük. Valamint a légimentő-eszközpark javítására is lehetőséget ad a büdzsé. Pillanatnyilag nem látszik még a forrása olyannak, mint a kockázati pótlék. Az Országos Mentőszolgálatnál dolgozók bérének emelésénél ez havi 20 ezer forintot jelent. Ennek a forrása még nem látszik. Veszélyességi pótlék 120-ról 150 százalékra emelése. Ez szintén jelentős összeget visz el az Országos Mentőszolgálat büdzséjéből. Szerintem erre is meg kell találni a forrásokat. Ez összességében 3, inkább 4 milliárd forintot jelent, hiszen a mentőautó-vásárlással sem tudtunk olyan arányban haladni, mint ahogy kellett volna. De az a helyzet, hogy olyan hátrányban vagyunk, ami azt jelenti, hogy az elmúlt öt évből három esztendőt egyetlenegy mentőautó-fejlesztés, -pótlás nélkül dolgoztunk végig. Úgy gondolom, az egészségügyben vannak még olyan helyek, ahova a költségvetésből jó lenne csoportosítani.

Ezenkívül a koraszülöttmentés szinten tartása, illetve fejlesztése a jövő esztendőben meglesz. A biztonságos gyógyszerellátás meglesz. Az egészségügyi szakképzés, a rezidensek támogatása szintén elindult. Elindult egy olyan rendszer, amellyel az egészségügyben dolgozók, az orvosok egy részének ugyan, de nekik legalább elindult a bérfejlesztésük. Nyilván nem igazságos, de elindultunk az úton.

Tisztelt Képviselőtársaim! A 2012-es esztendőre szóló országvédelmi költségvetés célja, hogy a válságzónától elrugaszkodjunk. Kérem mindannyiukat, hogy fogadják el a költségvetés tervezetét.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage