DR. TÓTH JÓZSEF (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Asszony! A köznevelési törvénytervezet önkormányzatokat érintő részéről szólnék. Folyamatosan érezhető volt és érezhető ma is az az arrogancia, amely a települési önkormányzatok eddigi felelősségteljes munkáját, a több mint húszéves rendszer építését semmissé akarja tenni. Számomra a törvénytervezet filozófiája helytelen, mégpedig azért, mert az üzenete az, hogy a közoktatás nem helyi közügy. A köznevelés a szolga bürokráciát, a helytartókat kívánja szolgálni, és nem az állampolgárokért van.

Az önkormányzatiság egyik legfontosabb alapelve, hogy a dolgok helyben, az érintettekhez minél közelebb, az ő érdekükben és véleményük figyelembevételével valósulnak meg. A fejlett demokráciákban mindez azt jelenti, hogy a választópolgárokat partnerként kezeljük.

Nagymértékű központosítási törekvést látok akkor, amikor másutt éppen az erőforrást jelentő intézményi autonómiát segítő decentralizációs folyamatok zajlanak. Gond, hogy egységesít és nem egyéniesít, elszürkít és nem sokszínűsít. A centralizáció az iskolák sokszínűségét sodorja veszélybe. Az egyenpedagógusi koncepció, az egyentanterv, az egyentankönyv, az egyengondolat - hallottuk már az egyenruhát is - nem szolgálja a települések sokszínűségét, a sokszínű pedagógiai munkát, amely a hatékony nevelő hatás elengedhetetlen feltétele.

Meggyőződésem, hogy adminisztrációs döntéssel nem érhető el egységes színvonalú oktatás. Meggyőződésem, hogy a jó oktatás egyénre szabott, a különböző régiókban más és más igényeket kell kielégítenie. A települési önkormányzatoknak nagyobb rálátásuk van a helyi viszonyokra, a fejlesztési szükségletekre, mint a helytartóknak. Az önkormányzatok többsége eddig jó gazdája volt az iskoláknak, ez a rendszer középszerűsít, visszahúzza a jókat. Az iskolák államosítása, majd köznevelési szerződéssel történő működtetési célú, határozott időre történő feltételekhez kötött visszaadása gyengíti a kapcsolatot a lakossággal, nehezíti a tervezhetőséget, nem engedi a távlatokban való gondolkodást, a pedagógiai folyamatok, ellátórendszerek egymásra épülését. Érdekes, hogy az időtávok, így az öt évre kötött köznevelési szerződés nem alkalmazkodik semmilyen rendszerhez, legfeljebb az intézményvezetők kinevezési ciklusához.

Nem tisztázott, hogy mi lesz a vagyonnal, amelyre a bizottsági ülésen azt a választ kaptuk, hogy az más minisztériumra tartozik. Kérdés, hogy honnan lesz a mostani gazdasági helyzetben az államnak pénze az önkormányzatok által bizonyíthatóan aktivált fejlesztések megvalósítására.

A törvénytervezetből nem látszik a finanszírozás rendezése. Nem értünk és én személy szerint sem értek egyet azzal, hogy miért kell azoktól a fenntartóktól elvenni az intézményeket, akik eddig is bizonyították, hogy jól végzik ezen a területen munkájukat. Gondoljanak bele még egyszer, az átadás, a hozzá kapcsolódó átvilágítás, később a visszaszerződés bonyolult folyamata elbizonytalanítja a rendszer közreműködőit, gyermeket, szülőt, pedagógust, fenntartót egyaránt.

Tudomásul kell vennünk, hogy a világ folyamatosan változik, az idő kerekét nem lehet visszafordítani, és nekünk ehhez a változó világhoz alkalmazkodva kell versenyképes tudással felvértezni a holnap munkavállalóit.

Az esélyegyenlőség kérdése nemcsak pedagógiai probléma, ugyanakkor racionális vízióval kell rendelkezni a közoktatáshoz. Fontos tisztázni, hogy mit várunk tőle. Elhibázott, szerintem társadalomromboló, hogy az iskolákat fenntartani képes önkormányzatokat megfosztjuk iskolaalapító, közjót szolgáló feladataiktól.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage