ENDRÉSIK ZSOLT (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Alapvetően egy nagyon nagy várakozás előzte meg ezt a törvényjavaslatot, tényleg én is alig vártam, hogy lássam ennek a koncepcióját. Örülök is, meg kicsit szomorú is vagyok. A koncepció alapvetően tényleg nagyon jó, támogatható, mint ahogy ezt nagyon-nagyon sokan elmondták. Nagyon nagy szükség volt már arra, hogy 2004 óta a fegyvertörvényt újra elővegyük és módosítsuk. Egy dolgot hiányolok, a bátorságot. Lehetett volna egy kicsit bátrabb ez a törvényjavaslat, kedvezve tényleg a választópolgároknak. Majd erről később beszélek.

A definíciók, a törvényjavaslat alapvetően az európai uniós jogrendhez, műszaki szabványokhoz próbál igazodni, illeszkedni, sőt, rengeteg helyen tényleg pontosítja az eddigi, nem túl pontos meghatározásokat. Szóval, ilyen szempontból egy nagyon-nagyon fontos lépés előrefelé.

Néhány kiemelendő és támogatandó dolog; nézzük a pozitívumokat: a házilagos lőszerszerelés és újratöltés. Alapvetően én két dolgot emelnék ki. Egyrészt gazdaságilag azok a vadászok vagy sportlövők, akik ezt a lehetőséget megkaphatják, sokkal precízebb lőszereket tudnak otthon ezáltal gyártani, a saját igényeiknek megfelelő lőszereket, valamint jóval olcsóbban, a bolti árhoz képest sokkal olcsóbban juthatnak hozzá ehhez a lőszerhez.

(11.10)

A másik dolog az, hogy nem tudom, miért nem tetszett az LMP-s képviselőknek, környezetvédelmi szempontjai is vannak ennek a javaslatnak, mégpedig az, hogy a töltényhüvelyek újratöltésével tényleg zöldjelleget is vesz ez a törvény.

Nagyon fontosnak értékelem és örülök annak, hogy bekerült az oktatási jellegű fegyverek behozatala ebbe a törvényjavaslatba. Természetesen ez azért van, mert a Fidesz-KDNP a honvédelemi alapismeretek oktatását próbálja előtérbe helyezni, de természetesen a gyakorlati képzéshez majd valamilyen eszközt is az asztalra kell tenni a nebulók elé.

Azzal, amit az államtitkár úr elmondott, teljes mértékben egyetértek, hogy a bűncselekményeknek, amelyeket lőfegyverekkel követnek el, több mint a 90 százaléka illegális lőfegyverekkel történik. Nagyon-nagyon fontos lenne az, hogy az illegális fegyvereket visszaszorítsuk, és helyette tényleg legális, törvényesen tartható fegyverek kerüljenek az emberekhez.

Volt egy nem olyan régi élményem, ahol egy régi rendőr előadta azt, hogy mennyire nehéz fegyvertartási, fegyverviselési engedélyhez jutni, ő úgy fejezte ki, hogy ez a "négy kilences". Ez azt jelenti az ő szóhasználata szerint, hogy 99,99 százalék az esélye egy egyszerű embernek, hogy önvédelmi fegyverhez jusson. (Sic!) Sajnos, nagyon sok államhoz képest a magyar jogszabályok túl szigorúak ezzel kapcsolatban.

A következő dolog, ha már itt tartunk, az, hogy én is voltam oly bátor, hogy nekiindultam egy önvédelmifegyver-igénylésnek, és el is hoztam a dokumentációkat, amelyek ehhez szükségesek. Igaz, az embernek el kell végeznie egy fegyvervizsgát, amiről kap egy vizsgabizonyítványt. (Felmutatja.) Elvégez egy tanfolyamot, levizsgázik, ez nem kevés pénzébe kerül. A következő lépés az, hogy elmegy az üzemorvoshoz, az üzemorvos megvizsgálja tüzetesen, természetesen ott is fizet nem kevés pénzt, az üzemorvos elküldi az illetőt pszichológiai vizsgálatra, ami szintén nem kevés pénzbe kerül. Amikor megvan a pszichológiai vizsgálati eredmény, az visszakerül az üzemorvoshoz, és az üzemorvos állítja majd ki a végső egészségügyi papírt. (Felmutatja.) Továbbmenve még a bürokrácia útvesztőiben, kérni kell egy hatósági bizonyítványt, hogy az illető lőfegyverekkel kapcsolatban nem követett el bűncselekményt. (Felmutatja.) Ez is pénzbe kerül. Ha ez mind megvan, az illető megveszi a fegyverdobozt, azt beszereli a szekrényébe, ahogy az előírásoknak megfelel, szintén nem kevés pénzért, valamint ír a megyeileg illetékes rendőr-főkapitányságra egy kérelmet (Felmutatja.), amelyben megpróbálja indokolni azt, hogy neki miért van szüksége önvédelmi fegyverre, ott kap egy 6 ezer forintos csekket, és lényegében ezzel talán lezárul az a hosszas folyamat, ami egy fegyverviselési engedély elindításához szükséges. Nem kevés utánajárásba, időbe és pénzbe kerül - azért a magyar bürokrácia itt is kiütközik. Mindezt megcsináltam, én mint mellékesen országgyűlési képviselő ezt végigjártam, beadtam, és nem kaptam meg az engedélyt a fegyverviselésre. Szép játék, rengeteg pénzbe és időbe kerül, de eredmény nem nagyon történt.

A következő dolog, amire utalnék, és ezt módosító javaslatban be is adtam, az úgynevezett flóbertfegyverek kérdése. Ez nagy vihart kavart annak idején, igaz, kezdetben ezeket a flóbertfegyvereket szinte bárki beszerezhette és tarthatta otthon, viszont 2006-ban úgy rendelkeztek, hogy ez már lőfegyvernek minősül. Sokan nem vitték be a hatósághoz, azt lehet tudni becslések szerint, hogy jelenleg is körülbelül százezres mennyiségű flóbertfegyver van kinn az állampolgárok között, tényleg illegálisan úgymond. Ezt a helyzetet valahogy fel kell oldani, ezt a százezres tömeget valamiképpen dekriminalizálni kellene. Ezt úgy lehetne elérni, hogy a törvényben megszabott 7,5 joule torkolati értéket 16 joule-ra kellene emelni, ezzel megoldódna mind a légfegyverek, mind a flóbertfegyverek kérdése, és ezáltal ezek szabadon tarthatóvá válnának.

A következő dolog, amit szintén el szeretnék mondani, az, hogy van egy nemzetközi egyezmény, amit sajnos ma a magyar jogrend nagyon sokszor elfelejt, hogy mi ehhez a nemzetközi egyezményhez tartozunk, ez pedig az úgynevezett CIP-egyezmény, amit 1969-ben Brüsszelben írtak alá, és 1973-ban a Magyar Országgyűlés is ratifikált. Ez a kézi lőfegyverek próbabélyegeinek kölcsönös elismeréséről szól.

Sajnos, történt az utóbbi években több olyan eset is, amikor hivatalos, nemzetközileg elismert CIP-beütővel ellátott gázriasztó, valamint színházikellék-fegyvereket tényleg éles lőfegyvernek minősítettek, és voltak olyan személyek, akik ezáltal hosszú hónapokra nyúló előzetes letartóztatásokat szenvedtek el.

A következő a szabálysértések kérdése. Sajnos, gondolom, sokan tudják azt, hogy különböző, tényleg apró adminisztrációs hibák vétése során is bekövetkezhet olyan eset, hogy az illető elveszíti a fegyverviselési engedélyét. Ezt a szankciórendszert valamiképpen enyhíteni kellene, és ezt a túlzott büntetést valamiképpen pénzbírságra is át lehetne esetlegesen váltani.

A következő dolog, amit tényleg még építő jellegű javaslatként szeretnék felhozni, az időszakos műszaki szemlék kérdése. Javasolnánk azt, hogy ezt az intézményt töröljük el. Tudjuk azt, hogy a fegyverek bizonyos időtartamra, tíz évre vagy húsz évre kapnak egy úgynevezett műszaki engedélyt. Ez alapvetően érvényes lehetne; tényleg kivételt kellene hogy képezzenek az újonnan legyártott fegyverek, amelyeken még nincsenek meg a CIP-beütők, valamint olyan fegyverek, amelyekben lőfegyverfődarabokat cseréltek, természetesen ezeknél ez az időszakos műszaki szemlézés indokolt lenne, de szerintem a többi esetben ez szintén a túlzott bürokráciát növeli.

A következő a lőfegyvertartási engedély. Van ez az ötéves időintervallum, ez is egy érdekes dolog, igaz, ötévente ezt felül kell vizsgálni, szerintem ez egy kicsit túlzott. Lehetne egy olyan dologra váltani, hogy visszavonásig legyen érvényes a lőfegyvertartási engedély.

Van még egy sajnálatos eset, a Pécsi Egyetemen történt tragédia, ami miatt viszont tényleg a sportlövők érdekében próbálnék szólni. Igaz, ma egy sportlövő egyesületben három évi előzetes tagságot kérnek, hogy egyáltalán komolyabban számoljanak az illetővel, ez lényegében a magyar sportlövészet mint nagyon komoly sportág utánpótlását és fejlődését veszélyezteti, ezért ezen a szabályozáson is el kellene gondolkodni - tényleg egy őrült esete miatt több ezer embert megbüntetni szerintem túlzásként hozható fel.

Tényleg nagyon-nagyon sok dolgon lehetne javítgatni, kiegészítgetni, de az alapvető koncepcióval, az irányelvekkel ténylegesen egyetértünk, és alapvetéseiben tudjuk támogatni ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage