HARANGOZÓ GÁBOR, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Rögtön az elején szeretném jelezni, ma olyan törvényjavaslatról kezdünk vitát, amely hazánkban mindenkit érint, minden magyar háztartás, minden magyar lakos termel ugyanis hulladékot, és ez alapján az intézkedések mindannyiunk mindennapjait érintik majd.

Magyarországon évente mintegy 4-4,5 millió tonna hulladék keletkezik, ebből a lakossági hulladék 2,5 millió tonnát tesz ki. Ezért a kérdés jelentőségére való tekintettel mindenképpen üdvözlendő, hogy a vidékfejlesztési tárca a hagyományos közigazgatási eljárást választotta az egyéni képviselői indítványokkal szemben. A tárca dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár vezetésével a benyújtást megelőzően a különböző politikai pártok szakértőivel is egyeztetett a kérdésben, amit külön üdvözlünk. Ugyanakkor a minisztérium jelentős csúszásban van az eredeti terveihez képest, hiszen az új hulladékgazdálkodási törvény már a 2011. évi őszi parlamenti ciklus törvénykezési menetrendjében is szerepelt. Mindez azt is okozhatja, hogy hazánk csak később teljesítheti az irányelvből következő kötelezettségeit, az Európai Parlament és a Tanács ugyanis már 2008. november 19-én elfogadta a hulladékokról szóló irányelvet.

A tagállamoknak 2010. december 12-éig kellett volna életbe léptetniük azokat a nemzeti szabályokat, amelyek biztosítják az irányelv előírásainak a végrehajtását. Az nem elfogadható megoldás, hogy azt mondjuk, indítson nyugodtan eljárást ellenünk az Európai Unió, úgyis elfogadjuk márciusban az új szabályozást, amely július 1-jén hatályba is lép. Nem üzenhetjük azt a magyar állampolgároknak, hogy a szabályok nem fontosak, nem kell azokat betartani, különösen egy ilyen törvény esetében nem.

Tisztelt Államtitkár Úr! Az előterjesztés tervezete összességében tisztább helyzetet teremt a hulladékgazdálkodásban, kiiktat felesleges tevékenységeket, az elvárások és a fogalmak is egyértelműbbé válnak. Kiemelten foglalkozik a hulladékgazdálkodás egyes szereplőinek kötelezettségeivel, amely a hatóságok számára fokozottabb ellenőrizhetőséget tesz lehetővé. Ugyanakkor a tervezetet kettősség jellemzi, mivel egyrészt átveszi az EU hulladékkezelési irányelv előírásait, másrészt viszont megpróbálja azt kiegészíteni az EU-jogban nem szereplő, helyenként azzal ellentmondásban lévő előírásokkal, megoldásokkal, és nem veszi figyelembe a hazai hulladékgazdálkodásban kialakult szervezeti megoldásokat és szerződéses megállapodásokat, amely számos konfliktus forrása lehet.

A javaslat legfontosabb újdonságaként a lakossági hulladék átvételét, elszállítását és kezelését, azaz a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást 2013. január 1-jétől csak többségi állami, illetve önkormányzati tulajdonban lévő cég vezetheti. Az előterjesztés tervezete által a hulladékgazdálkodási közszolgáltatások kizárólagosan állami, önkormányzati gazdálkodó szervezeti körben történő végzésének kötelezővé tétele, az élő közszolgáltatási szerződésekre tekintettel súlyos alkotmányossági aggályokat is felvet, mint a jogállamiság vagy a tulajdon védelme, de a külföldi, magánkézben lévő közszolgáltatók kártérítési követeléseinek jogi alapja is fönnállhat. A szakmailag és anyagilag felkészületlen közszolgáltatói piaci szereplők kizárólagos helyzetbe hozása veszélyezteti a közszolgáltatás minőségét és folyamatosságát, ellátásának biztonságát, ezzel az emberi egészség- és környezetvédelmi szempontokat is.

Véleményünk szerint a legsúlyosabb probléma, hogy a módosítás ütközik az Európai Unió működéséről szóló 106. cikk (2) bekezdésével, a magyar jogalkotó ugyanis a tiltás ellenére olyan versenyelőnyöket biztosít a felállítani tervezett új, többségi köztulajdonban lévő közszolgáltatóknak, különös, illetve kizárólag jogokkal felruházott közvállalkozásoknak, amelyek egyrészt nem is szükségesek a közszolgáltatás ellátásához, másrészt a közösségen belüli kereskedelem fejlődését, a közösség érdekeit sértően, hátrányosan befolyásolják. Ezért javasoljuk, hogy a közszolgáltatás állami, önkormányzati kézbe vétele határidejét, terjedelmét és megoldási módjait gondolják újra.

Tisztelt Ház! A lerakási járulék bevezetésének céljaival ugyan egyetértünk, de a tervezet szerinti 20+20 euró/tonna mértékről és a várható 2012-es bevezetéséről az az álláspontunk, hogy a környezetvédelmi ipar és a hasznosítási technológiák ilyen gyors és nagymértékű változásra nincsenek felkészülve. Ez a járulék az átvételi árak körülbelül 30 százalékos emelését eredményezné, a díjnövekedés ugyanakkor valójában nem ösztönözne, ugyanis a lerakással történő ártalmatlanítás helyett a hulladékok hasznosítására ez nem megfelelő ösztönző, hiszen a hulladékhasznosítási ipar még évekig nem lesz fogadókész állapotban, különösen nem a várható, ugrásszerűen megnövekedő igények kiszolgálására. Más szóval a többletteher bevezetése kizárólag áremelést idéz elő, a szándékolt pozitív hatásokat viszont nem lesz képes elérni.

Hasonló adó bevezetésére Ausztriában 8 év állt rendelkezésre, a fokozatosság elvének követése mellett. Tisztában vagyunk azzal, hogy az Unió felé vállalt kötelezettségeink már nem teszik lehetővé egy ilyen hosszú átmeneti idő megállapítását, de 4-5 év elegendő lehetne például az alábbi éves ütemezésben úgy, hogy az első évben 1000 forint, a második évben 2500 forint, a harmadik évben 5000 forint, a negyedik évben pedig 6000 forint terhelés bevezetésével. Javasoljuk mindenképpen az ésszerű fokozatosság elvének alkalmazását.

Az új intézkedések akár 10 százalékot meghaladó élelmiszerár-emelkedéshez is vezethetnek, amennyiben a lehetőséggel élve az új törvény tovább növeli a termelők és kereskedők termékdíj-kötelezettségét. Jelenleg a termékdíjat csökkenti, ha a visszagyűjtött hulladékot újrahasznosítják. A javaslat alapján ez a lehetőség megszűnne. Ez azt jelenti, hogy az állam az idei 60 milliárdos bevétellel szemben 85 milliárdot szedhetne be a gyártóktól.

Tisztelt Államtitkár Úr! Annak ellenére, hogy az alapelvek és a fogalmak tekintetében az európai uniós normát követi a javaslat, valamint pozitív változást jelent a megelőzés hangsúlyosabb megjelenítése, a nemzeti megelőzési tervvel kapcsolatos kívánalmakról szóló részen kívül érdemi részben ismét nem vagy csak érintőlegesen jelenik meg a hulladék megelőzése a javaslatban. A területi hulladékgazdálkodási tervekkel szembeni követelményeket tartalmazó 73. §-ban a megelőzés egyáltalán nem szerepel, azaz nincs integrálva a megelőzés a tervekbe.

Mindemellett a negyedik, a hulladékképződés megelőzését szolgáló intézkedésekről szóló mellékletet végigolvasva inkább egy lehetőségeket felvető listát találunk, mintsem egy jogszabályokhoz méltó, átgondolt koncepciót. Ebből adódóan továbbra is szkeptikusan tehető fel a kérdés: vajon a gyakorlatban is meg fog végre valósulni a hulladékmegelőzés? Kérdés, hogy a törvény részletes kidolgozása, a végrehajtási rendeletek megfontolt módosítása valóban teret enged-e egy újfajta szemléletnek, ugyanis ezek nélkül semmit nem érnek az általánosságban megfogalmazott célok.

Az előttünk lévő javaslat gyakorlatilag csak a termelői, gyártói oldal szabályozásával foglalkozik, holott szükséges lenne a fogyasztói szemléletformálás, tájékoztatás szervesebb, konkrétumokat sem mellőző beépítése a törvénytervezetbe. A javaslat nem foglalkozik a fogyasztási-termelési szerkezetváltással, a fenntartható formák elősegítésével, ráadásul nem változik a teljes költségvetési struktúra sem.

(13.10)

Sehol nem látjuk, hogy a szennyező fizet elve alapján valóban az a gyártó fizet, amelyre vonatkozik az elv, hiszen a rá kivetett bármely díjat a fogyasztóra hárítja át úgy, hogy közben a fogyasztónak már választása sincs. Ráadásul a javaslat a hulladékok illegális lerakásának korlátozását sem kezeli megfelelő módon.

Pozitív irányú változás, hogy végre megjelennek a fogyasztó tájékoztatását segítő címkézési előírások, ugyanakkor közérthetőbb tájékoztatásra lenne szükség, hiszen nem elvárható, hogy a fogyasztók például kódszámokat jegyezzenek meg. Szintén helyes irány a csomagolási hulladék visszavételének kötelezővé tétele, ugyanakkor ez kereskedelmi, versenyjogi szempontból még akár EU-vizsgálatot is eredményezhet.

Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Államtitkár Úr! Annak ellenére, hogy a javaslat új elemeinek többsége találkozik ugyan a szakmai igényekkel, a közszolgáltatás államosítása várhatóan számos jogi problémát fog felvetni. Mindemellett az év eleji tapasztalatok pontosan mutatják, hogy az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség még a termékdíjas rendszer átalakításával sem birkózott meg, és most a hulladékgazdálkodás gazdájává is válik. Ráadásul úgy tudjuk, hogy a törvényjavaslat megfelelő végrehajtásához 33 darab végrehajtási rendeletre lesz szükség. Kérdéses, hogy a végrehajtási rendeletek mit fognak tartalmazni és ezek milyen helyzetben vannak.

Ezen ismeretek hiánya, valamint a törvényjavaslatból hiányzó szakmai fenntarthatósági szabályok miatt a Magyar Szocialista Párt országgyűlési képviselőcsoportja a törvényjavaslatot módosítások nélkül nem támogatja, ezért kérem, vegyék figyelembe módosító javaslatainkat a munkájuk során.

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage