Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönjük szépen, hogy elmondhatjuk véleményünket az utolsó pillanatban beszórt több mint harminc módosító javaslattal kapcsolatban is. Remélem, hogy ez a jogosítványunk nem sért senkit ebben a Házban.

Azt ne mondják nekünk, hogy a magyar fiatalok dohányzási szokásainak visszaszorítása érdekében került ez elénk, mert ez nem igaz. Ebben az előterjesztésben egy bekezdésnél egy kicsivel több szól a magyar fiatalok dohányzási szokásairól, egyáltalán erről az egész kérdéskörről, leginkább egy piac újraelosztásáról, egy piac állami kézbe vonásáról van szó, és önök igenis Brüsszelre várnak. Ugyanúgy Brüsszelre várnak, ahogy a magyartermék-védjegyek esetében is. Másfél éve nem képesek megoldani azt, hogy a piros-fehér-zöld trikolórral ellátott termék Magyarországon magyar alapanyagból készüljön. Brüsszel engedélyére várnak a tekintetben, hogy rendezhessék ezt a kérdéskört. Igen, így van, több mint 34 védjegy van ma Magyarországon, és ezeknek több mint a fele félrevezető. Ezt sem sikerült Brüsszel nélkül rendezni. További brüsszeli diktátumoknak tesznek eleget akkor is, amikor Izrael Állammal társulási szerződést írnak alá. Ez is egy olyan elvárás volt, amit a szuperállam vár el minden tagországától. Gondolkodás nélkül teljesítették! És sorolhatnánk tovább a példákat.

De beszéljünk egy kicsit a számokról! Az önök tervezete értelmében 7 ezer elárusítóhely, nemzeti dohánybolt maradhatna. Kérdéses az is a felvetések szintjén, hogy totót, lottót és egyebeket árusítanának-e ezekben a nyereségesség kedvéért. Viszont jelen pillanatban 41 ezer elárusítóhely létezik, ezek közül nagyon sok tisztességesen működő magyar vállalkozó. Mi azt mondjuk, ki kell hogy álljon valaki - nevesül, ez a Jobbik Magyarországért Mozgalom - minden tisztességes magyar vállalkozás mellett, hogy senkinek ne kelljen ezen állami szabályozás miatt bezárnia. És azt is mondjuk, hogy fel kell lépni a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása érdekében. De nem lehet ilyen eszközökkel! Ez nem egy életképes modell! A fogyasztóvédelemnek kell fellépnie e tekintetben, a reklámok szintjén kell fellépni, a médiatörvényben kell odahatni és az oktatás-nevelés színterén. Már ahogy az alapfokú oktatásba a pénzügyi ismereteket be kéne építeni annak érdekében, hogy felnőttkorunkban nehezen legyünk kábíthatók deviza- és fogyasztási hitelekkel, ugyanúgy ebben a kérdéskörben is az oktatásnak és a civil szférának kell előtérbe kerülnie, nem pedig egy erőltetetten államilag szabályozott, gyermeteg elképzelésekkel telített, újraszabályozott piaci elképzeléssorozatnak.

A cigarettaforgalmazásból tavaly mintegy 380 milliárd forintos bevétele származott a költségvetésnek. Egy 500 milliárdos piacról van szó, és erre a piacra akarnak önök az eddigi 41 ezer elárusítóhely helyett valamilyen furcsa metódus alapján 7 ezerre redukált és nyilván ismerős körökből származó árushelyeket kijelölni, árusokat, cégeket megjelölni. Nyilvánvaló, hogy a kiírások eleve a multinacionális hátterű intézményeknek kedveznek, ez is látható, ugyanakkor fellelhető az is, hogy az alapcél, a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása nem így, nem ilyen eszközökkel érhető el. Kérem, gondolják végig, hogy mit lehetne tenni a fogyasztóvédelem és az oktatás területén e cél érdekében. Sokkal előrébb jutnánk mindannyian, ha ezt tennék.

Köszönöm a szót. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage