SZILÁGYI LÁSZLÓ (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! MI is történik itt? Valamikor ősszel a kormányfő főműsoridőben arról a pulpitusról bejelenti, hogy itt rezsimaximalizáció lesz, nem lehet emelni a rezsiket, és egy ilyen retorikával élt, hogy az árak befagyasztása a lakosság érdekeit szolgálja. Ezt a politikát, ha jól tudom, azóta sem változtatták meg, de most, néhány hónap múltán, nagyjából a fű alatt, egy olyan időpontban, amikor már a kutya sem figyel ránk, többek között nem figyelnek ránk a kormánypárti képviselők sem, sutttyomban kiiktatják a rezsimaximalizációs törekvéseket, legalábbis a hulladék tekintetében. Pedig, ha decemberben hallgattak volna az önkormányzatokra, hallgattak volna a közszolgáltató cégekre, hallgattak volna az ellenzék szavára, akkor nem hoznak ilyen szabályozást, nem hoznak ilyen rendelkezést. Most hozzák helyre azt, amit decemberben elrontottak.

Azt mondja Fülöp képviselő úr, aki azóta kiment, hogy legszebb erénye ennek a törvényjavaslatnak az előrelátás. Kérdezem, hol volt decemberben ez az előrelátás. Nem tudtuk, hogy az uniós projektek nagyon nehéz helyzetbe kerülnek, ha nem lehet emelni a díjon még inflációval sem, nem lehet emelni az áfanövekedéssel sem? Hol volt akkor az előrelátás? Azt mondja ennek a törvényjavaslatnak az indoklása, idézem: "A decemberi módosítás a települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás jelenlegi rendszerét, színvonalát rendkívül jelentős mértékben és minden szempontból hátrányosan befolyásolja, például a szelektív gyűjtés eddigi színvonalának csökkenése vagy megszűnése, az ürítési gyakoriság csökkenése, az illegális hulladékelhelyezés növekedése. Emellett gazdasági, versenyjogi, költségvetési és foglalkoztatáspolitikai szempontból is hátrányos." Ezt mondtuk mi is decemberben. Miért nem figyeltek akkor, és hol volt akkor az előrelátás?

Tisztelt Ház! Ez a törvényjavaslat a díj tekintetében nivellál. Meghúz egy bizonyos küszöböt, ami fölött nem lehet már emelni, viszont az alatt lehet bátran emelni. Lássuk be, hogy ez a 650 forintos nettó határ a nagyvárosokban gyakorlatilag eredményez olyan helyzetet, hogy nem lehet tovább emelni a díjon. Azt mondom, ez rendben van, viszont minden más településen vígan lehet majd emelni a díjat, hiszen a mostani tarifákból nagyjából ez jön ki.

Ez a törvényjavaslat és az indoklása központi ármegállapítást emleget. Ez még nem az, ami most történik, de az új hulladéktörvényben már egészen konkrét utalások vannak erre. Az az a bizonyos hulladéktörvény, amit több képviselőtársam említett, hogy itt van előttünk valahol, de több hónapra levették napirendről, és állítólag az uniós ratifikációra várnak.

(21.50)

A díjkalkuláció minden településen teljesen egyedi, van egy kalkulációs séma, ami alapján pontosan meg van határozva, hogy mit kell ebbe beleszámolni. Biztosan önök is tudják, hogy a szállítási távolságtól, a beépített infrastruktúrától, a szociális helyzettől és ezer más szemponttól függően különbözik minden egyes településen vagy legalábbis ellátási körzetben a díj, és azt gondolom, hogy ezt nem nagyon lehet majd megkerülni, és nem lehet egy központi ármegállapítással meghatározni a díjakat.

Én a magam részéről annak örülnék - és itt az új hulladéktörvény vitájában volt alkalmunk elmondani -, ha inkább a díj differenciálásával és arányosításával törődnének. Azt gondolom, hogy most is egy meglehetősen rossz megoldás születik.

Némi technikai problémát is látunk, nevezetesen: április 15. a határnap, ekkortól érvényesíthető az új tarifa. Ez technikailag is problémás, hiszen lesz olyan hónap, amikor a közszolgáltatónak kettő számlát kellene kibocsátani: egyet a régi tarifa szerint és 15. után egy másik számlát is az új tarifa szerint. Ezt se a könyvelőprogramok, se a számlálóprogramok nem nagyon teszik lehetővé, és ezzel nagyon komoly technikai problémák lesznek. Azokon a helyeken viszont, ahol a közszolgáltató negyedéves számlázással operál, ott is baj lesz, hiszen a második negyedévi számlát egy teljesen furcsa helyzetben kell majd megírni és kibocsátani.

Méltassuk még egyszer, hogy előttünk van egy vadonatúj hulladéktörvény, amely másfél éve készül, nem tudjuk pontosan, hogy hol, legalábbis a hulladékgazdálkodási főosztályon már nincsen senki, aki ebben érdemben tudna dolgozni. Mindenesetre ezt a törvényt levették a napirendről, hónapok óta nem láttuk. Azt viszont látjuk, hogy éppen a kormánypárti képviselők lőtték szét teljesen a módosítókkal, tehát ami ide már vissza fog kerülni a részletes vitába, egy teljesen más jogszabály lesz, teljesen más szellemiségében is és jellegében is.

Tisztelt Ház! Tudjuk pontosan, hogy rengeteg önkormányzat, rengeteg önkormányzati cég és általában a kisebb önkormányzati cégek kerültek nehéz helyzetbe a decemberi felelőtlen rezsimaximalizálás miatt. A jogalkotási buherálás miatt meglehetősen nehéz helyzetbe kerültek ezek az önkormányzatok és a kis helyi vállalatok, és ezt meg kell változtatni. Örülünk, hogy ez idekerült, de sajnos így sem születik jó megoldás, így azt gondolom, ezt a jogalkotási teljesítményt nem tudjuk támogatni, és nem tudjuk ezt a törvényt megszavazni. Nagyon várjuk, hogy újra itt legyen előttünk az új hulladéktörvény, hátha megnyugtató és hosszú távú megoldás sikeredik, és végre tudunk érdemben beszélni a díjakról.

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage