DR. RÉPÁSSY RÓBERT közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány a programjában meghirdette, hogy a bonyolult és kiszámíthatatlan állami szabályozás visszaszorítása érdekében intézkedések szükségesek a bürokrácia és az adminisztráció csökkentésére. Ennek érdekében növelni indokolt a jogalkotás átláthatóságát, az előkészítés színvonalát, hogy a megalkotott joganyag valóban alkalmas legyen a célzott joghatás kiváltására.

A kormányprogramban meghatározott elveknek azonban nemcsak a jövőben megalkotandó jogszabályok esetében kell érvényesülniük, hanem alapvetően szükségessé válik a már meglévő joganyag felülvizsgálata is. Ezt célozza a magyar közigazgatás fejlesztésének programjaként megalkotott Magyary Zoltán-program, amely a haza üdve és a köz szolgálata keretein belül kiemelt jogpolitikai célként határozza meg a jogrendszer tartalmi és formai deregulációját, a jogi túlszabályozottság ugyanis korlátozza a hatályos jog megismerhetőségét és alkalmazhatóságát, így a dereguláció szerepe a jogbiztonság szempontjából is jelentős.

A közelmúltig a minőségi szempont háttérbe szorulása a jogalkotásban, a megfelelő hatásvizsgálati rendszer hiánya miatt nagyon magas volt a jogszabály-módosítások száma, ami mind a jogbiztonság, mind a hatékonyság szempontjából rendkívül kockázatos. A minőségi jogalkotás megalapozásához szükség van a hatályos központi joganyag meghatározott jogterületeinek áttekintésére, ami lehetővé teszi a joganyag mennyiségének csökkentését, a meglévő ellentmondások kiküszöbölését, az adminisztratív terhek csökkentését, valamint egyéb tartalmi jogtisztítást. Az áttekintés eredménye a deregulációs jogszabálytervezetek elkészítése.

A jogrendszer tartalmi és formai deregulációja a Magyary Zoltán-programban meghatározott ütemterv alapján halad. Ennek keretében az Országgyűlés a belső ügyeit érintő határozatok kivételével már korábban döntött közel ezer kiüresedett országgyűlési határozat formai deregulációjáról, a kormány pedig a nyilvános kormány- és minisztertanácsi határozatok közül a részben vagy egészében szükségtelenné vált mintegy kétezer szervezetszabályozó eszköz formai deregulációját végezte el.

A jelen törvényjavaslat formai deregulációs célokat szolgál, azaz olyan törvények hatályon kívül helyezésére tesz javaslatot, amelyek ugyan még hatályosak és így a jogrendszer részét képezik, ugyanakkor nem fejtenek ki érdemi joghatást, tekintettel arra, hogy normatív tartalmuk nincs, vagy csak alig van. A jogrendszer egészének átvizsgálása eredményeképpen ilyen kiüresedett és feleslegessé vált törvényből mintegy 460-at találtunk, amelyek hatályon kívül helyezésére az előttünk fekvő törvényjavaslattal kerül sor.

A törvényjavaslat a jogi túlszabályozottság megszüntetését célzó törekvése mellett maradéktalanul tekintettel van a jogrendszer kiszámíthatóságába vetett bizalmi elvre, amely értelemszerűen a jogszabályok címzettjei mellett a jogalkotó elemi érdeke is. Ennek megfelelően a törvényjavaslatban csak olyan törvények formai deregulációjára kerül sor, amely tekintetében a jogalkalmazás során a mögöttes joganyag hatályvesztése okán esetlegesen bizonytalan jogi helyzet előfordulása teljes mértékben kizárható.

A törvényjavaslat előkészítése során kifejezett figyelmet fordítottunk arra, hogy azon törvények esetében, ahol olyan átmeneti rendelkezések maradtak hatályban, amelyek jelenleg is alkalmasak még joghatás kiváltására, azok más ágazati törvényekbe beépítésre kerüljenek. A törvényjavaslat III. fejezete ezeknek az átszerkesztéseknek az elvégzéséhez szükséges módosításokat tartalmazza.

Tisztelt Országgyűlés! Mindezek mellett szükséges azonban hangsúlyozni, hogy a jogi túlszabályozottság megszüntetését célzó törekvéseink csak akkor képesek hatékonyan betölteni szerepüket és maradéktalanul érvényesülni a hazai jogalkotásban, ha minden jogalkotó tekintettel van azokra a jogtechnikai célkitűzésekre és eszközökre, amelyek azt segítik, hogy a kiüresedett jogszabályok feleslegesen ne terheljék a jogrendszert. Ilyen eszköz például az, ha kizárólag más törvény vagy törvényi rendelkezés módosítására és hatályon kívül helyezésére irányuló törvényjavaslat a módosítás joghatásának kiváltását követő nappal rendelkezik önmaga hatályvesztéséről, a módosításhoz szükséges szabályozási átmenettel pedig a módosítással érintett törvényt egészíti ki.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmondottakból egyértelműen látható, a kormány továbbra is elkötelezett annak érdekében, hogy hazánk jogrendszerének megújulásával összefüggésben áttekinthető szabályozási környezet kerüljön kialakításra. Kérem, hogy mindezekre tekintettel a törvényjavaslat elfogadásával támogassák a kormány törekvéseit.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage