SZABÓ ZSOLT, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Azon ritka törvények egyike fekszik előttünk, amiben, azt hiszem, hogy mindannyian egyetérthetünk, és mindannyian tudjuk támogatni. Nagy űrt tölt be ez a szabályozás, ez a törvény, hiszen azáltal, hogy míg hazánkban több törvény és kormányrendelet szabályozta ezt a területet, olyan eljárási lyukak, eljárási átlépési lehetőségek kerültek rögzítésre, amelyeket nagyon sokan kihasználtak anyagi előny szerzése érdekében. Szeretnék utalni arra a példára, amikor is harmadik országból az EU területére más országon keresztül hoztak be árut, majd vámelőjegyzésbe véve, áthozva Magyarország területére, forgalomba hozták, mintha az EU-n belülről származó áruról lenne szó.

Józan logika kíséri ezt a törvényt, és valamennyi sorában ez megtalálható. Az Európai Unióban csak biztonságos termékek árusíthatóak, forgalmazhatóak, nem lehetnek ezek veszélyesek, illetve használatuk közben a fogyasztókra leselkedő veszélyeket, kockázatokat minimalizálni kell.

Azért volt kiemelkedő ennek a javaslatnak is a megalkotása, mert ezáltal tudjuk biztosítani, hogy azok a normatívák, amelyek napi szinten elvárhatóak, valamint az Európai Unióban elvárható fogyasztóvédelmi lépések bevezetésre kerüljenek Magyarországon is.

Az előterjesztésnek egyértelmű célja, hogy a forgalomba szánt és már forgalomban lévő, a közösségi jog hatálya alá tartozó, élelmiszernek nem minősülő termékek megfeleljenek az egészségi, a biztonsági és más közérdekű előírásoknak, és az Európai Unión belüli szabályozás Magyarországon is ugyanilyen jogkörrel jelentkezzen.

Jelentősnek tartom azt, hogy a javaslat személyi hatálya pontosan kerül megfogalmazásra, elősegítve azt, hogy a fogyasztók védelme minden Magyarországon gyártott vagy forgalmazott termék esetében szavatolva és garantálva legyen. Meg kell említenünk azt is, hogy az itt forgalomba hozott árucikkek esetén a magyarországi székhelyű gyártóra, forgalmazójára, valamint a gyártó magyarországi székhelyű meghatalmazott képviselőjére egyaránt vonatkozik ez a szabályozás, és egyaránt szigorú szankciók terhelik őket.

További biztonsági szűrőnek kell tekinteni a törvényben, hogy egyes termékkörök esetében jogszabály előírja, hogy csak megfelelő felelősségi eljárást követően kerüljön forgalomba, és így lehessen értékesíteni. Ezt az eljárást a gyártó maga köteles elvégeztetni, és az erről szóló dokumentumokat az értékesítéskor minden esetben föl kell mutatnia.

Megemlítem a CE kategóriát, amelynek a feltüntetése a termékeken innentől kezdve kötelező. Ilyen termékek például a kisfeszültségű berendezések, gépek, játékok, és a CE jelentése ebben az esetben azt jelenti, hogy maradéktalanul megfelel a fenti irányelveknek, biztonságos, és a hatóság az előírt módon erről meg is győződött, azokat bevizsgálta. A forgalomba hozónak lehetőséget teremt ez a megjelölés, hogy az EU-n belüli szabad piacon ezt forgalomba hozza és tudja értékesíteni.

A fogyasztók életének, testi épségének, valamint vagyoni védelmének érdekében kiemelkedő fontosságúnak tartom, hogy amennyiben a fogyasztó vagy a felhasználó a kockázatot nem észlelheti azonnal, a gyártó köteles erről előre írásban értesíteni, tájékoztatni, és erre a figyelmet felhívni. Ez ennyire konkrétan eddig egyetlenegy jogszabályban sem jelent meg.

Az importőr számára is jelent kötelezettségeket, hiszen az eddig alkalmazott, gyakran külföldi nyelvű dokumentációkat, kezelési útmutatókat kötelezően magyar nyelven kell feltüntetni, ezáltal kizárni annak a félreértésnek a lehetőségét, amely az adott szöveg lefordításából és annak kezeléséből jelentkezhet. Minden olyan dokumentációt mellékelni kell, amely a külföldi forgalomba hozatalnál is rendelkezésre áll.

Az előttünk álló javaslat másik kiemelkedően jelentős elemének tartom a minőségi elvárás felállítását a sorozatgyártás során. Ma már tudjuk, hogy a termékek nagy része sorozatgyártásban kerül előállításra, és az, hogy az első példány bevizsgálása során ez jól működő, nem jelenti azt, hogy az ezrediknél, a tízezrediknél vagy az egymilliomodiknál is ez jól működik. Ez a törvény szabályozza ezt a minőségi kötelezettséget.

Miben jelent ez a szabályozás többet és mást?

(13.10)

Konkrét példa az NFA honlapjáról, azt hiszem, mindannyian ismerjük a kérdéskört, a hajszárító és hősugárzó kérdésköre; ahány gyártmány, annyiféleképpen jelentkezett, és annyi minőségi problémát tartalmazott. Innentől kezdve akár importból, akár belső piacról származik ez a termék, egységes szabályozás vonatkozik rá.

A feltárt jogsértések alapján az arányosság elvét figyelembe véve az eljáró felügyelőségek megtették a megfelelő lépéseket annak érdekében, hogy a hiányosságok pótlásra kerüljenek. A veszélyes termék forgalomból való kivonásáról és annak visszahívásáról az illetékes felügyelőségek intézkednek, és ez azonnal végrehajtható.

Mit jelent ez? Eddig erre az eljárásra, az azonnali eljárásra nem mindig volt mód és lehetőség, most e jogszabály alapján, ha életveszélyes az a bizonyos termék a fogyasztó számára, akkor a hatóságoknak lehetőségük van, hogy azonnali intézkedésekkel és azonnal megtegyék az ehhez szükséges lépéseket. Elengedhetetlennek tartom azt is, hogy olyan termék esetében, amely a fogyasztó egészségére és testi épségére súlyos fenyegetést jelent, az intézkedés megtételével, hogy azonnal kivonta a forgalomból a hatóság, van mód arra, hogy tárgyalást kezdeményezzenek a kereskedő, a forgalomba hozó vagy a gyártó részéről kezdeményezett lehetőséggel.

A büntetések: az előbb már felmerült az arányos és mértékes büntetés kérdésköre. A piacfelügyeleti hatóságok kezében részben egy 15 ezer forinttól 500 millió forintig terjedő bírság kiszabási lehetősége szerepel a gazdaság szereplőire, illetve, ha ez a büntetés a fogyasztók vagy a felhasználók életét, testi épségét kiemelten veszélyezteti, akkor ez a büntetés akár 2 milliárd forint is lehet. Azért mondom, hogy arányos, hiszen éppen a kis- és közepes vállalkozások vonatkozásában egy korábban meghozott törvény alapján a hatóság először figyelmeztet, természetesen kivéve, ha ez az életveszélyességet érinti. Ebben az esetben az arányosság azt jelenti, hogy ha ismételten elköveti az adott gazdasági társaság, akkor abban az esetben a büntetés ugyanolyan törvényi erővel sújt le rá, mint bármelyik más társaságra.

További előrelépésnek tartom azt is, hogy a kormányrendeletben szabályozott importtermékekkel kapcsolatos vámeljárás magasabb jogszabályi szinten kerül megfogalmazásra. Ismerős, hogy ezeket a vámeljárásokat gyakran különböző importőr gazdasági társaságok kijátszották. Abban az esetben, ha bármilyen okmányhiányos importtermék kerül a hatóság által feltárásra, a vámhatóság haladéktalanul értesíti a Központi Piacfelügyeleti Információs Rendszert, a KPIR-t, amely egyben az Európai Unión belül éppen a vámcsalások kijátszásának és az eltérő vámelszámolásoknak a kiszűrésére ad lehetőséget.

Az azonnali beavatkozást segíti elő az is, hogy súlyos veszély esetében az úgynevezett RAPEX-be, tehát a közösségi gyors tájékoztatási rendszerbe bekerülve az elemek, abban a pillanatban az egész Európai Unión belül az adott termék leszabályozásra, betiltásra tud kerülni. Csak jelzem, 2011-ben közel 2 ezer ilyen RAPEX-es adat- és információfelvétel történt, és került sor azonnali intézkedésre. A Magyar Fogyasztóvédelmi Hatóság az Európai Unión belül a RAPEX-en való megjelenés 10 százalékát produkálja, és jelen pillanatban az Európai Unió fogyasztóvédelmi hatóságai között rangsorban a második helyet tölti be. Ez azt jelenti, hogy a jogszabály alkotásában már előre és igencsak élen járunk.

Nem szabad megfeledkeznünk a fogyasztók biztonsága mellett a vállalkozások védelméről sem, és ezt szolgálja az, hogy amennyiben a gazdasági szereplő külön tárgyalást kezdeményez az adott hivatallal három munkanapon belül, ebben a hatósággal le tud ülni, és abban az esetben, ha kiderül, hogy tévedés történt, és maga a hatóság nem megfelelően járt el, akkor a termék további forgalmazását azonnal biztosítani tudják.

Úgy gondolom, az előttünk álló szabályozás a fogyasztók, a felhasználók testi épségének, egészségének védelme érdekében sok fontos biztonsági problémára megoldást talál, azonban szerintem a megkezdett munkát továbbra is folytatnunk kell. Elengedhetetlennek tartom, hogy az élelmiszer-biztonság területe is hasonló hangsúlyt kapjon a közeli jövőben, ezért az élelmiszer-biztonság albizottság ülésére hamarosan napirendre tűzzük a hasonló szabályozás megfogalmazását. Az élelmiszer-higiénia és élelmiszer-biztonság területén, azt gondolom, ennél fontosabb és nagyobb léptékkel kell előrelépnünk, hiszen talán jobban érint közvetlenül bennünket, és több a ránk váró feladat, amit meg kell lépnünk, meg kell tennünk, ott sokkal szigorúbb szabályozásra van szükség.

Köszönöm, hogy meghallgattak, és egyben kérem önöket, támogassák a jogszabály elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage