DR. ILLÉS ZOLTÁN vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Kedves Képviselő Úr! Amikor az ön interpellációs kérdését elolvastam, akkor lelki szemeim előtt egy régi film ismert kockái kezdtek peregni, és ebben a humoros filmben elhangzik egy híres mondat: az oroszok már a spájzban vannak. Nyilvánvalóan innen jön ez az áthallás az ön kérdése kapcsán, de aztán továbbgondoltam lelki szemeimmel, és arra döbbentem rá, hogy jobb lenne az oligarcháknak, ha a spájzban lennének már, illatos kolbászok és nagyszerű dzsemek közepette, és nem a nagy - akarom mondani, bocsánat - szemétben.

De félretéve a humort el kell mondanom önnek, hogy a Mecsek-Dráva-program nem most indult el, hanem a korábbi időszakban döntöttek róla, és jelezni szeretném önnek, hogy miközben az Európai Unió idevonatkozó prioritási listáját ezek a regionális hulladéklerakó eszközök nem teljesítik, ezzel együtt én sokkal helyesebbnek tartom, hogy ha már meg kell építeni, akkor magyar érdekeltség van benne, mint pusztán csak külföldi. De bocsánat, hogy is volt az az ön interpellációjában, mintha valami Strabag is elhangzott volna, és innentől kezdve talán azt szeretné állítani, hogy a Strabag tulajdonosi háttere sem ismert.

Ezzel ellentétben a sajtóhírek szerint nekem azt kell állítanom önnek, hogy a Közgép tulajdonosi háttere átlátható, annál is inkább, hiszen a közbeszerzési törvénynek megfelelő módon nyilatkozott arról, hogy ki a társaság tulajdonosa. Ez tény. Sőt mi több, ez a kormány döntött arról, megváltoztatva az idevonatkozó jogszabályokat, hogy átlátható tulajdonosi háttér nélkül, ilyen nyilatkozat nélkül nem is indulhat ilyen pályázaton az adott cég, pont azért, mert korábban nem voltak átláthatóak ezek a tulajdonosi viszonyok, és innentől kezdve mindenfajta visszásságra korábban módot adott. Tehát a Közgép, de a Strabag tulajdonosi háttere is, ahogy a sajtóban is megjelent, teljes mértékben átlátható, és megfelel az idevonatkozó jogszabályoknak.

Nézzük akkor az ön felvetésének második elemét, amely arról szól, hogy kevesebb pénzért végzi el a munkát. Ha nagyon cinikus lennék, akkor azt mondanám, hogy bocsánat, de itt valami tévedés van - talán dicsérni kellene pont ezért, hiszen mind az európai uniós pénzek, mind a hozzá tartozó önerő tekintetében kevesebb közpénzből valósítja meg a dolgot. De még tovább tudom fokozni ezt a helyzetet, annál is inkább, mert nemcsak hogy kevés pénzből valósítja meg, ön mondta el, hogy egymilliárddal kevesebből valósítja meg a beruházást, de a tetejébe olyan elemeket hagynak el, amelyek teljesen szükségtelenek egy ilyen beruházás megvalósítása utáni működtetéshez. Márpedig azáltal, hogy nincs felesleges beruházás, nincs felesleges működési költség majd később valaki másnak, ez azt jelenti, hogy a több mint 300 település lakosai nem többet kell hogy fizessenek, hanem akár kevesebbet, hiszen olyan beruházási elemek nem épültek meg, amelyek például energiahatékonytalanok.

Eljutottunk a díjak moratóriumáig. Itt kell jelentenem önnek és a tisztelt Háznak, hogy én voltam az az államtitkár, aki javasolta a moratórium bevezetését, pontosan azért, mert a hulladékgazdálkodási törvény ebben az évben kellett volna hogy életbe lépjen, méghozzá úgy, hogy lánglelkű harcosként a képviselőtársunk egy hét alatt keresztülvitte volna a parlamenten, és így bevezetésre került volna a lerakási járulék, amit nem akartunk, hogy a lakosságra terheljenek.

Pontosan a moratórium bevezetése volt az, ami megakadályozta volna a lakossági terhek megvalósulását. A feloldása pedig azt eredményezte, hogy 650 forint fölé (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) nem lehet emelni ezeket a díjakat, így megfelelünk az Európai Uniónak, és nem emeljük az emberek számára elfogadhatatlan mértékben az ürítési díjakat. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage