DR. CSÉFALVAY ZOLTÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A határokon átnyúló fogyasztóvédelmi problémák hatékony megoldása mind a magyar kormány számára, mind pedig az európai országok számára egy nagyon fontos feladat.

Ha megengedné, akkor előbb az európai oldalról szólnék ehhez a kérdéshez. A fogyasztói vitarendezés uniós szintű továbbfejlesztése jelenleg is zajlik, éppen holnap tartja ülését a Versenyképességi Tanács, amelyiknek egyik kitüntetett tematikus pontja lesz az egységes uniós piac feltételeinek bővítése, ezen belül pedig az alternatív fogyasztói vitarendezés, valamint az online fogyasztói vitarendezés továbbfejlesztésére vonatkozó javaslatok. És hozzátenném még azt is, hogy a dán elnökség indíttatásával az egységes digitális belső piacra vonatkozó javaslatokat is megvitatjuk holnap a Versenyképességi Tanács ülésén, Brüsszelben.

Annak érdekében, hogy a határon átnyúló fogyasztói jogvita elkerülhetővé váljon, az Európai Unió Bizottsága már 1998-ban és 2001-ben is elfogadott egy-egy ajánlást az alternatív fogyasztói vitarendezés kérdésében. Az Európai Unió tagállamaiban európai fogyasztói központok jöttek létre, amelyek díjmentes jogi és szakmai segítséget nyújtanak a határon átnyúló egyedi fogyasztói panaszok békés rendezésének előmozdítása érdekében.

Amint tisztelt képviselő úr is említette, az Európai Fogyasztói Központ működtetésére a kormány 2011. január 1-jétől a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot jelölte ki. Ez hatékonyabb ügyintézést jelent, mivel a hazai fogyasztók ugyanahhoz a szervezethez fordulhatnak a határon átnyúló fogyasztói jogviták kérdésében, mint a magyarországi esetekben.

Ha megengedi, néhány számot mondanék, amelyik utal arra, hogy milyen hatékonysággal működik ez a szervezet. 2011-ben az Európai Fogyasztói Központhoz 341 új, határon átnyúló panasz érkezett. A fogyasztói panaszok leggyakrabban az internetes vásárlások és a légi közlekedésben részt vevő utasok jogainak megsértése miatt érkezett. Az Európai Fogyasztói Központ eredményességét mutatja, hogy közreműködésükkel az esetek közel kétharmadában sikeres megoldás született.

Az Európai Fogyasztói Központ 2011-ben több mint 1500 esetben nyújtott telefonos vagy elektronikus úton tájékoztatást a fogyasztók egyedi megkereséseire, és jelentős eredményt ért el a fogyasztói tudatosság növelésében is, az országon belül, vidéki helyszíneken is tartott tájékoztatót arról, hogy hogyan, miképp fordulhatnak az ügyfelek az Európai Fogyasztói Központhoz.

Úgy gondolom, hogy az Európai Fogyasztói Központ működése, a megtörtént szervezeti változás és ezek a számok is arra utalnak, hogy eredményesen és hatékonyan működik. A Versenyképességi Tanácsban pedig Magyarország érdekeit és a magyar fogyasztók érdekeit is igyekszünk képviselni abban, hogy amennyiben majd egy egységes digitális belső piac létrejön Európában, akkor a magyar fogyasztók védelme is biztosítva legyen.

Köszönöm a figyelmet, és kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage