KORONDI MIKLÓS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Malév, MÁV, BKV, Volán, mind olyan stratégiai közlekedési ágazat, mely az ország vérkeringését tartja fenn. Ebből sajnos a magyar nemzeti légitársaságnak 66 év után vége. Az elmúlt évtizedek kormányzatai mind vertek bele egy-egy koporsószöget.

De itt van a magyar hajózás kérdése, amiről nagyon kevés szó esik, pedig problémájuk óriási, ami nemzetgazdaságilag milliárdos bevételkiesést eredményez. Mire is gondolok? 2011 őszén a Duna vízhozama olyan alacsony volt, hogy a folyó belföldi és nemzetközi viszonylatban is hajózhatatlanná vált. A mederkotrással és kavicskitermeléssel foglalkozó magyar gazdasági társaságok mégsem kaptak mederkotrási engedélyt. Talán ezt az ágazatot is tartogatják valakinek?

Az alacsony vízállás és a hordaléklerakódás következtében egyáltalán nem vagy csak félterheléssel tud működni a folyami teherhajózás, pedig tudvalévő, hogy a vízi út az egyik leggazdaságosabban működtethető közlekedési ágazat. Ezért egyszerűen érthetetlen, hogy a magyar állam miért nem valósítja meg a Duna hajózhatóságának feltételét, amikor az Unió erre 20,7 milliárd forintot biztosított 2007 és '13 között. Az előirányzott összeget Szob és a déli határrész között 31 helyen végzendő mederkorrekció elvégzéséhez tervezték felhasználni, amelynek elmaradása esetén Magyarország nem tudja teljesíteni az uniós követelményt, 2014-re ugyanis biztosítani kell a nemzetközi hajózáshoz szükséges feltételeket. Információim alapján ezt az összeget kerékpárút fejlesztésére és kiépítésére fordítják.

(16.30)

Sajnos a hajózási társaságok a megrendelések hiánya miatt sorra bocsátják el a speciálisan és drága forinton kiképzett munkatársaikat, a gépparkot kiárusítják, és lassan úgy fognak járni, mint a Malév és munkavállalói.

Kérdezem államtitkár urat, hogy mi lesz a magyar hajózás sorsa. Szintén a Malév sorsára kerül? Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage